9 552 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Kakel runt köksfönster
Nu behöver jag hjälp av alla proffstyckare!
I köket har vi ett fönster över diskbänken med väggskåp som går ända upp till taket på båda sidor om fönstret.
Är det snyggare att kakla hela invändiga fönstersmygen eller räcker det att låta kaklet sluta 50 cm ovanför diskbänken och över det ha vanliga träfoder? Är det kanske till och med snyggare att kakla både fönstersmygen och hela väggen runt fönstret? Vi kommer att ha vitt eller gulvitt kakel till ljusa träluckor.
I köket har vi ett fönster över diskbänken med väggskåp som går ända upp till taket på båda sidor om fönstret.
Är det snyggare att kakla hela invändiga fönstersmygen eller räcker det att låta kaklet sluta 50 cm ovanför diskbänken och över det ha vanliga träfoder? Är det kanske till och med snyggare att kakla både fönstersmygen och hela väggen runt fönstret? Vi kommer att ha vitt eller gulvitt kakel till ljusa träluckor.
Är ju en smak sak men jag tycker nog utan att ha sett det hela att du ska låta bli att kakla hela fönstersmygen. Låt kaklet sluta på samma nivå som under överskåpen typ 50 cm över bänkskivan alltså eller kanske lit mindre om du väljer att avsluta med någon kakel list i anting trä eller kakel. Använd sedan samma typ av inklädnad runt köksfönstret som i resten av huset. Jag tror det kommer att se lite för "massivt" ut om du kaklar alltesammans. 
Vi kommer att ha samma "problem"
Jag tror att det kan bli lite "badrums" känsla om man kaklar runt hela fönstret. Det beror väl i och för sig på kaklet och hur det smälter in men....
Jag tror att vi kommer att stanna under skåpen. Har inte hittat någonstans att spana i verkligheten där man kan se hur det skulle se ut med kakel runt fönstret
Jag tror att det kan bli lite "badrums" känsla om man kaklar runt hela fönstret. Det beror väl i och för sig på kaklet och hur det smälter in men....
Jag tror att vi kommer att stanna under skåpen. Har inte hittat någonstans att spana i verkligheten där man kan se hur det skulle se ut med kakel runt fönstret
Vi hade också lite problem att bestämma oss. Till slut blev det att jag tog en bit av bänkskivan, den delen där diskbänken är, och sågade och fräste ut en fönsterbräda. Sen kaklade jag upp en plattrad runt om fönstret som foder och fortsatte in och kaklade upp smygen. Vi tycker det blev fint och är nöjda. 
Jag skickar en bild till herr BoD så får du se själv. Om nån annan vill ha en bild är det bara att säga till.
Jag skickar en bild till herr BoD så får du se själv. Om nån annan vill ha en bild är det bara att säga till.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Jag vill ha en bild tack!
Vi hade samma funderingar när vi byggde. Slutade med att vi kaklade hela vägen upp runt fönstret (men inte i fönstersmygen, det tror jag inte blir bra). Vi är iaf helnöjda och tycker att det blev bra.
Ska kanske tillägga att vi ha ganska kort bit mellan fönster och skåp, hade det varit större kanske vi valt att låta kaklet sluta i samma höjd som under skåpen.
Ska kanske tillägga att vi ha ganska kort bit mellan fönster och skåp, hade det varit större kanske vi valt att låta kaklet sluta i samma höjd som under skåpen.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Jag ska ha kakel runt "halva" fönstret bara. Typ 50cm från bänk och upp. Hur gör man då för att få de bra?
Foder på halva fönstret blir ju inget vidare...
Foder på halva fönstret blir ju inget vidare...
Kakla smygen känns ju lite toalett men kan bli snyggt beroende på kakel - Nu är ju detta en gammal tråd men frågeställningen är ju bra - Huruvida man skall kakla hela vägen upp tycker jag beror lite på plattornas storlek då det kan komma att se plottrigt ut. Ett alternativ är att byta ut mot nya, utstickande, smygar och sätta kakel mot smygen direkt utan foder vilket gör att man ser mer av plattorna.
Om man planerar att sätta kakel enbart upp till halva fönstret - Så kan man antingen klyva ned, eller sala ut fodren så att det skall match höjden på kaklet kan se lite knasigt ut.
Jag skulle nog säga att det beror på avståndet till fönstret, fodrets bredd och plattornas storlek.... Som falkn säger - en bild säger mer än tusen ord.
Om man planerar att sätta kakel enbart upp till halva fönstret - Så kan man antingen klyva ned, eller sala ut fodren så att det skall match höjden på kaklet kan se lite knasigt ut.
Jag skulle nog säga att det beror på avståndet till fönstret, fodrets bredd och plattornas storlek.... Som falkn säger - en bild säger mer än tusen ord.
Klicka här för att svara