Jag och min man håller på att göra om köket (nytt kök och golv) med hjälp av en köksfirma. Kök och hantverkare som byggt köket är från samma firma. Det har pga felmätningar etc dragit ut på tiden och vi är nu uppe på 2 månader (istället för 2 veckor, som utlovades). Köksfirman verkar tycka att det börjar bli klart (de väntar på några kompletteringar av lådor etc (som varit fel på/fel mått). Vi har dock en del saker kvar som vi reagerat på och försöker sammanställa detta i ett dokument. Det rör sig om fellagt golv, repor etc. För att få dokumentet så tydligt som möjligt undrar jag nu (innan jag lämnar detta till köksfirman) om hur två av sakerna kan åtgärdas, om de behöver åtgärdas.
Det är dels ett dörrfoder som de sågat av (antar att det är för att få in golvet). Den är för kort och helt uppfläkt. Går det att spackla eller bör man begära att de byter den? Som synes är den redan sliten, men långt ifrån detta.
Sedan har de vid nästan varje handtag skruvat sönder/fläkt upp ytan på skåp och lådfronter (tycker att man efter att ha gjort detta en gång borde insett att det inte fungerar och satt en bricka eller dylikt). På lådorna tänker man kanske inte på detta, men på dörrarna syns det rätt väl. Jag undrar även om funktionen försämrats av detta. Hur blir det om det kommer fukt där? Det är t ex på lådan under diskhon så det är ju rätt troligt att det kommer att komma vatten där. Kan man spackla/måla/sätta silikon? Förslag tack.
Det är dels ett dörrfoder som de sågat av (antar att det är för att få in golvet). Den är för kort och helt uppfläkt. Går det att spackla eller bör man begära att de byter den? Som synes är den redan sliten, men långt ifrån detta.
Sedan har de vid nästan varje handtag skruvat sönder/fläkt upp ytan på skåp och lådfronter (tycker att man efter att ha gjort detta en gång borde insett att det inte fungerar och satt en bricka eller dylikt). På lådorna tänker man kanske inte på detta, men på dörrarna syns det rätt väl. Jag undrar även om funktionen försämrats av detta. Hur blir det om det kommer fukt där? Det är t ex på lådan under diskhon så det är ju rätt troligt att det kommer att komma vatten där. Kan man spackla/måla/sätta silikon? Förslag tack.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är klart att de ska åtgärda eller ersätta för skador på dörrfodret. Egentligen borde de väl ha tagit bort fodret/list/karm innan golvläggningen så att de hade kunnat såga av dem med rätt mått. De kommer väl i så fall att spackla och måla över, samt längst ner kan man sätta en list så att glipan inte är så stor. Det kommer ju inte att se riktigt snyggt ut och eftersom det redan är skador på fodret/karmen kan ni i stället ta en ekonomisk ersättning och själva byta ut karm och foder lite tidigare än ni tänkt göra det.
När det gäller handtagen har jag lite svårt att förstå. Finns det någon monteringsanvisning för köket där det står att hur handtagen ska sättas fast?
När det gäller handtagen har jag lite svårt att förstå. Finns det någon monteringsanvisning för köket där det står att hur handtagen ska sättas fast?
Jag vet tyvärr inte om de har någon monteringsanvisning. Men de ska ju inte sättas dit så dörrar och lådfronter går sönder.
Det som hänt är att de skruvat dit handtagen för hårt/utan bricka när de skruvat fast handtagen på dörrarna och lådorna. Pga detta har skruvskallen fläkt bort färgen/ytan runt skruven så att det blivit som hål utan yta runt nästan alla skruvskallar. Stället där mest yta är borta är ca 2 cm (bå bilden är det ca1,5 cm i diameter där färgen är borta). Förutom att det syns mycket och är väldigt fult funderar jag på vad som händer om fukt går in där.
Det som hänt är att de skruvat dit handtagen för hårt/utan bricka när de skruvat fast handtagen på dörrarna och lådorna. Pga detta har skruvskallen fläkt bort färgen/ytan runt skruven så att det blivit som hål utan yta runt nästan alla skruvskallar. Stället där mest yta är borta är ca 2 cm (bå bilden är det ca1,5 cm i diameter där färgen är borta). Förutom att det syns mycket och är väldigt fult funderar jag på vad som händer om fukt går in där.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden