Byggahus.se

Ikeas diskmaskin?

1. P
    Medlem · Östergötland · 18 inlägg

perlkpg

Medlem
    Mycket prat här på forumet om att knåpa ihop andra märken av diskmaskiner med Ikeas stommar och luckor med medföljande problem.
    En fråga: Varför vill man inte ha Ikeas diskmaskin?
    Diskar den dåligt?
    Dålig kvalitet?
    Upplys mig gärna. Jag ska snart beställa kök.

/Per

2. pjodden
    Medlem · Skåne · 860 inlägg

pjodden

Medlem
    Vi har en från Ikea och den diskar varken bättre eller sämre än Husqvarnan vi hade innan. 5 års garanti att jämföra med andra märken som ofta har kortare, så det bör inte vara helt dåligt.

Möjligen att det finns andra funktioner på andra eller att de kanske är tystare, vad vet jag. Vi är iaf nöjda!

3. kysan
    Medlem · Kronoberg · 837 inlägg

kysan

Medlem
    Håller med ovan.

4. E
    Medlem · Skåne · 24 inlägg

Emil Jönsson

Medlem
    Det är Whirlpool som levererar till Ikea. Enligt mig är Ikeas grejer väldigt prisvärda.

5. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Flera kända märken gör IKEA´s diskmaskiner, billigare och längre garantier, om man får problem med en IKEA diskmaskin så har de inga reparatörer för sina egna maskiner utan man får veta vilken som är tillverkaren när servicekillen kommer. Har också hört att Whirlpool är en av tillverkarna, har en nyköpt från IKEA själv, den är tyst och energisnål, det finns många modeller och prisklasser!

• Laddar…
  6. kysan
    Medlem · Kronoberg · 837 inlägg

kysan

Medlem
    Micron är Wihrpool, diskmaskinen är Electrolux :)

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Skåne · 24 inlägg

Emil Jönsson

Medlem
    Man lär sig något nytt varje dag :)

8. J
    Medlem · Västra Götalands län · 681 inlägg

jtl

Medlem
    Vi har en Ikea Enastående, var tidigare deras toppmodell men verkar i dag ha ersatts av Välgjord. När vi köpte den kostade den 6900:-

Den diskar förmodligen varken sämre eller bättre än många andra i samma prisklass, den är tyst och har ok energivärden.
    Skulle vi köpa en Ikea diskmaskin igen? Nej, förmodligen inte. Det jag har sett i efterhand är att om man tar tid på sig, läser in sig på tester och letar efter bra priser kan man få betydligt mer för samma peng. Om man dessutom tänker sig en livslängd på 8 år och kan tänka sig att lägga ytterligare några hundra per år så får du en mycket bättre maskin. När det gäller diskmaskinen så var det den vitvara där priset mellan Ikea och konkurrenter var minst.

Vad är det då som vi är mindre nöjda med? Framförallt är det hur inredningen är gjord. Att bara jämföra antal kuvert säger inget om hur bra du kan fylla maskinen. Jag tycker också att den ibland diskar och sköljer dåligt dåligt. Ju mer energieffektiv en maskin är desto viktigare är det att programmen är genomtänkta så disken blir ren. En maskin med A++ förbrukar enormt lite vatten.

Nu kan det mycket väl vara så att Välgjord är mer genomtänkt, korgarna är annorlunda jämfört med Enastående (framförallt hanteringen av bestick) och dessutom är den billigare.

Mina fem öre i frågan ;)

9. electroluxaren
    Medlem · - · 8 271 inlägg
    Såväl electrolux som whirlpool tillverkar åt IKEA, det gäller alla vitvaror, hällar, ugnar, kylskåp, tvättmaskiner, diskmaskiner. Jag tycker att IKEA- märkta maskiner är simplare gjorda än motsvarande orginalmaskiner, tunnare och klenare, smäckigare komponenter. Fem års garanti är bra...

• Laddar…
  10. stiga
    Medlem · W · 359 inlägg

stiga

Medlem
    Nya välgjord för 5295:- är en stor maskin (15 kuvert enligt spec) och 44dB. Klart prisvärd. Ingen traditionell bestickkorg utan en besticklåda som är enkel att plocka ur och ta med till besticklådan i köket. Electrolux som tillverkar.

11. B
    Medlem · örebro · 205 inlägg

bjornligan

Medlem
    Inte enligt texten "from Ikea by whirlpool " som det står i föräldrarnas diskmaskin.
    Årsmodell 2009 om jag ej missminner mig.

12. electroluxaren
    Medlem · - · 8 271 inlägg
    Nya välgjord motsvarar
    Electrolux
    ESL 8520 RO
    8990.- på tretti.se

Vad är det som gör att det skiljer 3.700.- ?

13. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem
    Drar upp den här gamla tråden.

Jag funderar på att köpa Ikeas Välgjord.

Är det någon som har haft deras Välgjord ett tag? Hur funkar den?

14. Hojte
    Nybyggare · Halland · 612 inlägg

Hojte

Nybyggare
    Vi har använt våran välgjord till tre diskar, det enda som jag stör mig på är att det inte är meningen att man ska kunna dra ut lådan längst ner helt ut 😛

15. Bezt
    Medlem · Örebro · 2 124 inlägg

Bezt

Medlem
    Vi har en välgjord sen några månader tillbaka, tycker den diskar bra även om det är väldigt långa program men torkeffekten är dålig, speciellt plast och då fattar jag inte varför besticklådan är i plast så besticken är inte torra heller.
    Ångrar dessutom att jag köpte en maskin med besticklåda öht för vi blir inte kompis med den, besticken ramlar och far och det är omständligare att fylla maskinen och hålla på att dra ut lådan hela tiden.

Nåväl, bra garantier men jag hade nog köpt en Bosch eller Siemens med Zeolit även om jag inte riktigt är vän med deras inredning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.