K
K-S-L: [citat] Lyft av nuvarande bänkskivor, använd som mall, bygg en ram, gjut nya skivor. Att gjuta 15mm på laminatskivan låter som en dålig idé.
1 svar · 1,2k läst
·
E
erix0n: den här tråden kanske svarar på min fråga.. https://www.byggahus.se/forum/threads/koeksombyggnad-hur-langt-kan-man-dra-avlopp-i-sockel.280485/ då det är tänkt att jag ska ha 16cm socklar så borde det inte vara något problem att dra avloppet i sockeln om jag tolkar tråden rätt
4 svar · 4,2k läst
·
P
Anonymiserad 49463: [citat] Tack för tips! Det är ju ingen stor skiva, därför jag tänkte att det borde räcka med mindre tjocklek. [citat] Främst av bekvämlighetsskäl då skivan blir lite enklare att hantera, men jag föreställer mig att det blir snyggare också. Ja, en säck ger 13 liter vilket ger mig 20 mm och en vikt på ca 32 kg, medan två säckar ger mig 40 mm och 64 kg. [citat] Hoppsan, menade Finja
4 svar · 7,1k läst
Fotografen
Fotografen: För att bli färdiga antaglien.
4 svar · 1,8k läst
·
L
Lovan83: Jag hade nog köpt en lådskena och skruvat fast på ovansidan och sedan en liten träbit(bit av ett vitt hyllplan) ovanpå som andra sidan av skenan skruvas fast i. Då blir det som ett litet tak ovanpå skåpet som stabiliserar skåpet och en liten plats som katten kan hoppa upp och ligga på :)
17 svar · 5,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Rörmokaren behöver väl att diskbänken finns på plats så att det går att sätta fast blandaren i något. När det gäller elektriker beror det nog på vad hen ska göra, dra ny el, bara sätta dit uttag i väggarna, dra fram belysning i tak eller under överskåpen.
2 svar · 1,5k läst
M
miis: [citat] Så enkelt o klokt sagt! 2:an hade jag inte tänkt på alls, dessutom.
2 svar · 969 läst
C
cpalm: [citat] Ja, precis. He he, antar att synligt = malplacerat utifrån ditt resonemang? Det är ju en utmärkt placering utifrån ett funktionellt perspektiv.
7 svar · 2,3k läst
·
torbeno
torbeno: [citat] Ja, det är ju det jag försöker säga. En "vanlig" maskin där man monterat IKEAs variant. IKEAs variant på sådan bygger dock ut lite extra så det vill till att skjuta in hela maskinen lite till utan att den tar i väggen baktill. Har sett ett par sådana.
6 svar · 6,3k läst
1939
1939: Har just varit och hämtat en kåpa från plåtslagaren. Den ska monteras i helgen. Elspisen ska stå till vänster och vedspisen till höger. Till vänster i kåpan tänkte jag ha en fläkt med motor. Antar att en inbyggnadsfläkt blir bäst, så att man kan ha en täckande skiva och urtaget för fläkten. Bifogar bild på en mdf-kåpa hos mina föräldrar. Har ni något tips till mig om
0 svar · 4,5k läst
·
R
rävlyan: Det gäller ju att få till en kanalisation för det som behövs , allt kan gå i samma rör upp
1 svar · 2,6k läst
M
Mawe85: Tänkte stänga denna tråd. Har varit och lyssnat på lite olika Bosch fläktar i en elektronikbutik, och mycket riktigt så ger även dessa fläktar ifrån sig ett lite skramlande ljud när man slår av motorn. Med andra ord så är det inga fel på min fläkt utan jag får vänja mig vid ljudet. Tack för era svar.
6 svar · 3,6k läst
·
M
miis: hittade en gammal tråd... dendär "massan" som lyfter upp det hela 0.5 mm skall vara där: https://www.byggahus.se/forum/threads/gummilisten-under-induktionshaell.153449/ ja, nån form av ram eller fog runt vore fint så slipper jag oroa mig. Silikonet som man använder mot bakkant, som man pillar bort med rakblad skulle vara det enklaste - ingen som gjort så?
10 svar · 10,2k läst
·
jimmywest
jimmywest: Hej! Är alldeles inför att renovera köket lite och nuvarande upplägget så ser köksytan ut som ett typiskt L. En långsida och en kortsida. I nya köket så kommer vi inte använda oss av kortsidan utan enbart långsidan och då det är kaklat på kortsidan just nu så kommer det bli för ojämnt för att måla direkt på. Så därför undrar jag om det är värt att bredapackla hela väggen
0 svar · 2,3k läst
kenneth5828
kenneth5828: Brukar också gå att sticka in en smal skruvmejsel/kniv i det lilla hålet på sidan.
2 svar · 7,7k läst
·
T
TottoGBG: Om det är en gammal aga kanske museet i Stenstorp kan vara till hjälp. http://www.dalenmuseet.se/
4 svar · 3,5k läst
L
Latitud79: Sen kan man ju alltid testa, gärna hos någon bekant som har en likadan;), eller varför inte ringa och fråga leverantören. Min svärmor ställde en järngryta, som hade vatten på undersidan, mitt på min fina ekbänkskiva :mad:. Detta var några dagar innan vi hade visning för att sälja lägenheten. Tur att det inte är straffbart med tankar :rolleyes:.
2 svar · 3,6k läst
·
G
genes: Hej! Har några knappsatser/displayer liggandes till Electrolux ERF32400, ERF32400, ERF32400X, ERF37400X Kan fås mot att frakt betalas. Skicka PM [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
DixiePixie
DixiePixie: i nytt hus ställs krav på tillgänglighet. När man bygger om är det väl riktlinjer man ska förhålla sig till även med tanke på tillgänglighet, men inte krav. Skulle det bli /när det blir aktuellt att bygga om köket så väljer jag definitivt ha längre avstånd än 80 cm mellan häll och diskho när man har kök i vinkel som vårat.
22 svar · 16,5k läst
·
Isakare
Isakare: Kommer inte uppfylla gällande krav från hallen, men der är bara att runda vardagsrummet så finns hur mycket plats som helst. Annars är huset väl anpassat, breda dörrar, altan i golvnivå och inga trösklar.
11 svar · 2,2k läst
·
H
hemljuvahem86: En väldigt grund köksö, kan ni bygga upp en halvhög vägg med reglar 95mm + gips som målas vitt, med en smal skiva högst upp, som en bardisk? Då löser ni tre problem på ett bräde - baksidan döljs - det är inte lika lätt att komma åt grytor etc - skydd mot stänk. Så hade jag nog gjort om det inte går att sätta ytterligare en rad med 38 cm djup skåp bakom och bredda bänkskivan.
17 svar · 17,2k läst
·
S
Sniper66: [citat] Tack electroluxaren. Fick rent slangen du pratade om och nu kommer det inte längre ngt i skvaller röret, fasen va skönt! fixa-klart-glädjen blev enorm igår!
28 svar · 91,4k läst
·
J
JohanLun: Vem tjänar pengar på att byta grejjor hela tiden? Fabriken? Men organisationen i stort måste ju förlora? Vem betalar transportskadorna? En annan historia i köksrenoveringen; Min fläkt var så dåligt packad så första var kvaddad vid leverans, fick ta emot, reklamera, vänta på upphämtning, vänta på en ny. Även detta paket var kraschat, ville inte ta emot, men de "tvingade mig",
7 svar · 12,0k läst
·
H
hempularen: Det är ju offentlig handling, så du borde kunna få ut en från en tidigare köksflytt. Problemet kan vara att du troligen måste känna till en fastighetsbeteckning där det gjorts tidigare. Du kan inte kräva att handläggaren letar upp en åt dig. Men om du kan begära ut handlingar från "Storgatan 999 Z" där det gjordes förra året.
1 svar · 2,9k läst
H
hajnor: [citat] Vi har inte beställt ännu, bygget har blivit lite försenat men vi kommer igång efter semestern. Vi har helt inne på IKEA tills jag på skoj gick in på HTH's hemsida och upptäckte att de har ett Gör det själv sortiment som är i ungefär samma prisklass som IKEA (ca 10% högre på det köket vi planerat upp). Gör det själv sortimentet har samma stommar som det vanliga
14 svar · 9,3k läst
dre00
dre00: Hej, vi tänkte använda oss av granitop. Någon mer med erfarenhet. De säger att vi kan får snabbare leverans om vi förskottsbetalar i samband med inmätning. Känns inte helt bra, men nyfiken om fler har gjort samma sak?
5 svar · 5,9k läst
P
pette: Jag hade gipsputsat
10 svar · 4,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Äldre rostfria, koppar och aluminium funkar inte men testa med en magnet. Gjutgärn funkar perfekt!
16 svar · 3,6k läst
C
Carl Johansson: Hej, Vi funderar på att byta ut kökssnickerierna men behålla diskbänkens stenskiva. Dock skulle vi önska byta ut vår knasiga halvt ovala diskho till en modernare variant med raka kanter. Är det någon som vet om det finns firmor som utför sånna renoveringar samt polera upp den?
0 svar · 1,4k läst
J
Joh_81: Kapa lådan på djupet för att gå fritt på djupet. Ikea har 45 cm djupa lådor som lämnar plats åt rör, och de har färdiga lösningar för sopsortering. Alla kökstillverkare borde ha liknande, eftersom i stort sett alla kök har sophantering under diskhon.
1 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.