Kök
ricebridge: Ja, jag tror också på någon skiva isf som är avsedd att ligga där.
Ögonfröjd: Det går art måttbeställa heltäckande diskbänkar från flera leverantörer. Bland annat Deco steel.
BirgitS: [citat] Ikea kör ju med högre höjd än 50 cm numera och jag tror då ingen reagerar på det så jag tror inte att någon reagerar på en något lägre höjd heller. Kakellist: https://www.kakelspecialisten.se/kakelsupporten/fragor-och-svar/hitta-svar-eller-staell-din-egen-fraga/koek/kakellist https://www.byggmax.se/badrum/kakel-och-klinker/kakellister
Charlie2: Ikea har ett hörnskåp som har rak dörr, dvs du slipper det klumpiga vinkelskåpet, det kanske kan vara ett alternativ. Annars kan du skippa att ha ett väggskåp framför sig när man diskar så om du sätter väggskåp endast bredvid k och f, samt över spisen kan det bli så. Sen tycker jag personligen att det skulle vara mkt snyggare med spis med ugn under hällen och att inte ha ett
Avemo: Jag passar på om det är vanligt. Men jag skulle inte göra så. Det är troligen det enklaste och billigaste. Men det är inte säkert att det blir snyggt vid golvlisterna. Är det bara ett golv på ett annat kanske det inte spelar så stor roll. Men nästa gång kanske. Efter några lager kommer det nära underkanten på dörrar och kan se konstigt ut vid eventuella trösklar.
BirgitS: [citat] Vad står det i instruktionen till hällen resp. skåpstommen? Är hällen öppen undertill så att det går att komma åt på olämpliga ställen med finger eller redskap? [citat] Jag har induktionshäll själv så jag vet väl hur de fungerar. Eftersom verkningsgraden knappast är 100 % så lär det väl bli viss värme under hällen förutom att en stekpanna som är kring 200 grader
Sackaros: Vi hade en sån Bosch eller möjligtvis en föregångare i förra huset och den var väldigt bra faktiskt. Saknar den jämfört med Ikeamaskinen i nuvarande hus. Det är sällan vi behöver disken direkt så oftast gick den på långa programmet, sen kan man trycka in en knapp om man har bråttom. Men vi plockar oftast ur maskinen timmar efter att vi har kört den oavsett så det är ingen viktig
Mbergs: [citat] Skönt att höra! Då slipper jag att kapa det gamla röret. :)
norfre: [citat] Väggen ska ner. Frågan är om vi behöver växla av eller inte, men jag håller gärna en diskussionen kring väggen i denna tråden istället: https://www.byggahus.se/forum/threads/spaennvidd-pa-ww-takstol.320754/#post-3025626
fredrik.johansson: Jag köpte en skjutdörrsgarderob från skånska byggvaror. Ena väggen var en vit skiva 70x240. Jag minns att jag betalade extra för den men vet inte om den går att köpa separat.
JohanLun: [citat] ...men i samma prisnivå som Ballingslöv får man, om man gör några ekonomiska val som tex att ha skåp och inte fullutdrag överallt, och lägger på lite granna till men mycket mindre än skillnad mellan IKEA och Ballingslöv, ett helt anpassat kök där varje stomme är skräddarsydd för köket, inga moduler i fasta mått... Därmed inte sagt att inte Ballingslöv är dåliga, de
A-Man_08: Jag ska fästa dessa konsoller i gipsväggen, med 3 hål vardera, måste använda M5E expander problemet är att de inte får vara så långa. Så här står det i beskrivningen om väggarna citerat från bopärmen. Ingenting får sättas upp över eller under el-centralen. Tavlor får inte monteras högre upp än 2 meter från golv. Skruvar får inte gå längre in än 13 mm i väggar utan
Shiraz: Snyggt, fick dock välja bort silestone då det kostade 75000kr extra. .
icengaard: Hej! Är också i full färd med att bygga ett Epoq-kök, börjar närma mig slutet nu *pust*. Håller med om att instruktionerna minst sagt är bristfärdiga måste slå i det där häftet och bilderna stämmer inte överens med hur bitarna ser ut etc. Med det sagt tycker jag det flyter på bra när man väl kommer igång och förstår hur allting fungerar. Påminner mycket om att bygga
Cizzan16: Är det någon annan som har erfarenhet av Ballingslövs serie Line i högblankt svart?? Vi satte in detta kök då vi byggde nytt 2013 och jag kan inte annat än att säga att det är skitdålig kvalitet.. Redan från början var det bekymmer då det inte gick att göra passbitar eller justera eftersom lacken sprack. Vi skickade även delarna till ett specialsnickeri som jag genom jobbet har
miis: [citat] Å, (även) jag förstår. Så det är vissa delar som bör bytas ut, som tex kona som Hempularen skrev däruppe. Funka det att göra : kromat rör och sätter mot ballofixet (med klämring) drar den till ungeför under blandaren, anslutar med vinklad klämringskoppling so övergår i gängat, och sen upp till blandaren ??
TottoGBG: [citat] Dessutom är klinkers hårt att stå och gå på så om man faktiskt använder sitt kök till att laga mat i får man ont i fötterna.
Fotografen: Går det att få till utan att det ser alltför lattjo ut så varför inte. Skillnaden mellan en 60 och en 70-fläkt är att det brukar vara mer plåt vid sidan om filtret på en 70-fläkt så för funktionens skull lär det inte spela nån störe roll :) .
KnockOnWood: OK, men då tror jag att du kan göra det som är lättast när ni bygger. Numera vill ju dock köksskåps-tillverkarna, typ IKEA, att man lägger ett tätskikt i botten på köksskåpet för att minimera vattenskador vid eventuellt läckage, men det finns mig veterligt inga sådana krav (eller behov) än, om bara installationen är vettigt gjord. Men varför inte en vertikal "stam" på rören om
KnockOnWood: [citat] Våra lådor i IKEA-köket drar man ut till ca 3/4 och sedan rycker man till uppåt, så knäpper de loss. In är det bara att lägga i i rätt läge i skenorna och sedan skjuta in, så knäpper de fast. Det är väl rätt sannolikt att mekanismen/skenorna kommer från samma tillverkare ner i Tyskland.
patfred: Vet inget ställe i Stockholm just men vi hade samma behov och vände oss till ett lokalt möbelsnickeri som löste det åt oss
Anonymiserad 167573: [citat] Antar det, utan att veta någonting om det egentligen. Skulle behöva ta upp och titta lite för att svara på det.
BirgitS: Det man brukar göra för att det ska se "gammaldags" ut är att montera lister mellan de vanliga stommarna men det gör ju att man får in färre skåp på en vägg och det är därmed svårt att göra i efterhand. Vi flyttade för några år sen till en lägenhet med ett kök vars utseendet vi inte riktigt gillar eller tycker passar in men vi har bestämt oss att leva med det tills det blir
mattiasOnline: Jag har ett par bänkskivor som ska monteras i 90 grader. Där de möts ska de förstås skruvas ihop, och den ena ska ligga an mot kyl-frysens täcksida längst till höger. Bänkskivorna är av trä och behöver kunna röra sig. Eftersom skivorna sitter ihop behöver den vertikala kunna röra sig i båda ledder. [bild] Jag vet att man brukar fästa skivor närmast väggen och sen använder
volvo51: Stenskottspenna i lämplig färg + klarlack. Finns på t.ex. Biltema.
andersgd: Den heter systemskruv ifall du vill googla efter en annan butik än IKEA
etompau: Här är ett exempel: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/avlopp/vattenlas-och-tillbehor/vattenlasset-434425/#tab04 https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/avlopp/vattenlas-och-tillbehor/korgventil-434415/ [bild]