Vi är sugna på både en kokande vattenkran från Grohe, kallad Grohe Red och en kylt&kolsyratvattenkran, även den från Grohe, kallad Grohe Blue. Dock har vi inte lyckats hitta dem i någon affär i göteborgsområdet. Det hade varit intressant att prova deras funktion innan man köper dem.

Så, min fråga, är det någon som testat någon av dem? Är det någon som vet om var de säljs ogh kan testas?

Ett alternativ till Grohe Red är förstås Quooker. Men samtidigt hade det varit snyggt med matchande kranar, samt bara en kran för vanligt vatten och kokade vatten, istället för två som i Quookerns lösning.

vad blev det för lösning till slut?
Kollade du in minicoolern (www.minicooler.dk) till den kan du använda en vanlig kran (så då kan du använda quookers vanliga blandare till vanligt vatten samt en ytterligare till minicooler-vattnet - men det blir ju tre kranar vilket kanske kan se lite mycket ut...)

Jag har köpt en Grohe Red till ena diskbänken och en Grohe Blue till den andra. Grohe Red installeras i kväll, så jag får återkomma med recension inom kort.

Den kolsyrade kranen kommer inte på plats än på någon vecka.

Grohe Red - kokande vattenkran.

Nu har vi kört den ett par dagar och är riktigt imponerande. Fungerar klockrent för gröt, välling, te eller pressokaffe. Pastavatten går ju utmärkt att hälla upp även det, även om man inte sparar så mycket tid. Kranen är inte ens ljummen på utsidan vid normal användning. För att få tillgång till det kokande vattnet vrider man på ett eget vred samtidigt som man för en knapp åt sidan. Vredet vrids från en och kombinationen med knappen gör att ett barn under gissningsvis 7-8 år kommer att ha svårt att få fram något vatten. Vredet fjädrar direkt tillbaka så om man skulle bränna sig på vattnet och rycka till stängs det av omgående.

Det enda negativa som hustrun påpekat är att det lätt skvätter lite när man fyller på t ex en temugg och därmed kan man få en droppe eller två på handen, vilket så klart känns.

Totalt sett är vi väldigt nöjda!

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Grohe Blue - kolsyrat, kylt vatten direkt ur kranen

Nu har vi haft haft Grohe Blue installerat i två veckor. Vi är väldigt nöjda. Till höger, en helt vanlig vattenkran, till vänster ett vred med fyra lägen; Avstängd, kylt, lite kolsyrat och mer kolsyrat vatten. Mer kolsyrat skriver jag för det är mer kolsyrat, men definitivt inte mycket. Den stora skillnaden mot t ex Ramlösa eller Loka är att bubblorna är mindre och inte lika påtagliga från kranen. Du märker att det är kolsyrat och kolsyran sitter i länge i vattnet, men det blir inte den där stickande känslan som man får av ovan nämnda fabrikat. Bra eller dåligt, svårt att säga, det är annorlunda. Jag upplever det som en mer europeisk variant av kolsyrat vatten. Ramlösa hade för ett par år sedan ett vatten med mindre bubblor som är ganska jämförbar med Grohes kolsyrade vatten. Smaken på vattnet beror ju på hur kranvattnet smakar. Jag uppskattar kranvattnet i Göteborg och gillar även det kolsyrade vattnet. Ungarna blandar det kolsyrade vattnet med saft och får läsk. Väldigt nöjda!

Kolsyrepatronen som levereras med är av samma typ som till Soda Stream. Det medföljde även adapter för stor kolsyreflaska som enligt uppgift ska räcka till någon kubik kolsyrat vatten.

Installationen gick ganska smärtfritt. Vår snickare gjorde grovjobbet :-) Det svåraste momentet var kalibreringen av handtaget, men följer man bara instruktionerna exakt var inte heller det några problem.

Visst, det kanske inte är den mest kostnadseffektiva investering vi gjort, men det känns som en lyx man kan unna sig. Vi kommer iaf inte släpa hem en massa flaskor framöver och vatten behöver inte transporteras land och rike runt med lastbil, vilket väl inte minst miljön uppskattar.

Uppföljning på Grohe Red.

Efter att man haft kokande vattenkran ett par veckor känns det verkligen som ett självklart kökstillbehör. Te, kaffe, gröt, välling. Allt går mycket smidigare. Att göra rent en t ex en kycklingkniv går på ett kick och känns hygieniskt bra. Fortfarande stark rekommendation!

Tack för uppdateringen. Nu känner jag mig helt övertygad om att jag skall ha en kran med kokande vatten (har dock inte helt bestämt mig för om det skall vara en quooker eller grohe).

• Gilla
biggles12
  • Laddar…
Tror det är kokande vattenkran som är grejen, inte tillverkaren. Vi ville inte ha två kranar, därav Grohe Red.

Quooker fusion har kall, varm och skållvatten i en kran, så man kan slippa dubbla kranar även med quooker.

Coolt! Fanns inte när vi kollade Quookern senast, därav min miss. Då får jag skylla på vår Grohe Blue och att vi inte villa ha två olika kranar i köket... ;-) (vilket ju säger emot min tidigare post, där jag egentligen menade att vi inte villa ha två kranar i samma diskbänk. Två kranar har vi i köket!)

Ligger där alltid ett par liter kokande vatten i en behållare ? Jag tycker det verkar väldigt praktiskt att ha, men vad kostar det att hålla vattnet varmt?

stake skrev:
Ligger där alltid ett par liter kokande vatten i en behållare ? Jag tycker det verkar väldigt praktiskt att ha, men vad kostar det att hålla vattnet varmt?
Såväl Grohe som Quooker hävdar att de drar runt 15W i standbyläge. Det hela är en ytterst välisolerad termos.

biggles12 skrev:
Såväl Grohe som Quooker hävdar att de drar runt 15W i standbyläge. Det hela är en ytterst välisolerad termos.
Det var inte mycket.

Det verkar som att jag behöver montera mina vita "grohe-boxar" lite knäppt, det går att komma åt dem om man måste, men helst så sällan som möjligt (jag kommer dock enkelt komma åt att byta kolsyrepatron samt hyfsat enkelt komma åt filtret).
Behöver man komma åt knapparna (på-/avknapp på Red och tre knappar på Blue) regelbundet (t.ex. efter ett strömavbrott) eller är det egentligen bara vid installationen?

För Blue behöver man resetta filtret med knapparna då och då (6-12 mån i vårt fall). Red bara går...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.