Jag ska sätta in nytt kök i en etta, och köksytan är 240x180, så vi vill få in så mycket förvaring som möjligt. Enda sättet att lyckas med en någorlunda lösning är om vi placerar spisen i ett hörn med en vägg direkt bredvid spisen. Finns det något hinder mot detta? Det blir en betongvägg bakom spisen, men vid sidan är det en gipsvägg... Finns det några bestämmelser som säger att man inte får placera en spis så?
 
R
Bara bygga på som ni vill ha det , det finns inga regler om att ställa en spis så . tänk själv , normalt placeras en spis mellan golvskåp , det att tänka på är ytan på väggen , de normala stänk som blir vid matlagning som ska torkas bort
 
C
Kan väl vara om spistillverkaren har någon restriktion med minsta avstånd.
Kolla också så att t.ex. ugnsluckan går fri från eventuellt utstickande lister osv. på väggen.
Sen är det förstås inte särskilt praktiskt att ha spisen intill en vägg, men det antar jag att du inser?
 
Det kommer att kännas trångt att stå vid spisen och utnyttja plattorna närmast väggen.
Avställningsytor på båda sidor av spisen att föredra men inget som behövs.
Framför allt, arbetsställningen blir riktigt dålig.
Varför måste spisen stå mot väggen?
 
  • Gilla
wwahlgren
  • Laddar…
M Mikael St skrev:
Det kommer att kännas trångt att stå vid spisen och utnyttja plattorna närmast väggen.
Avställningsytor på båda sidor av spisen att föredra men inget som behövs.
Framför allt, arbetsställningen blir riktigt dålig.
Varför måste spisen stå mot väggen?
Det finns inte riktigt någon annanstans att sätta dem om man ska få plats med vasken på rätt plats. Rören till blandaren kommer rakt ut från väggen, och de tänkte vi slippa flytta :)
 
Var står spisen idag? Antar att den inte krockar med rören som det är nu.

Vi fixade mycket förvaring i vårt kök. Ska man vara ärlig så är det mycket där nu som inte används ...

Behövs mera än två plattor?
Om inte, titta på en Domino.
 
C cpalm skrev:
Kan väl vara om spistillverkaren har någon restriktion med minsta avstånd.
Kolla också så att t.ex. ugnsluckan går fri från eventuellt utstickande lister osv. på väggen.
Sen är det förstås inte särskilt praktiskt att ha spisen intill en vägg, men det antar jag att du inser?
Hehe, ja jag inser ju det, men jag vill vara försöka få in allt som behövs så att säga...
 
Ritning, så får du säkert hjälp. Försök få till iallafall 10 cm. Kommer väggen till höger eller till vänster? Jag hade spisen så i min etta, det var ett helvete att vara vänsterhänt i den.
 
M Mikael St skrev:
Var står spisen idag? Antar att den inte krockar med rören som det är nu.

Vi fixade mycket förvaring i vårt kök. Ska man vara ärlig så är det mycket där nu som inte används ...

Behövs mera än två plattor?
Om inte, titta på en Domino.
Nej den krockade inte i det gamla köket, men spisen var bara 40 cm bred, och jag tänkte att man kunde stoppa in en fullbred spis istället, för det var ett önskemål från sonen, och matlagningslust ska man ju uppmuntra :). Men bra att tänka på att det kanske inte behövs så mycket förvaring som man tror!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ritning, så får du säkert hjälp. Försök få till iallafall 10 cm. Kommer väggen till höger eller till vänster? Jag hade spisen så i min etta, det var ett helvete att vara vänsterhänt i den.
Oh, bra tips! Sonen är högerhänt och väggen skulle bli till höger om spisen, så det blir ju inte så bra!
 
Det behöver absolut få plats med handtaget till de grytor och stekpannor man vill ställa på de högra plattorna, de riktas ju ut åt höger.
 
  • Gilla
Emmaerkssn
  • Laddar…
Jag bodde ett år i en lägenhet där spisen stod direkt mot vägg (vänster är högerhänt) och upplevde det som frustrerande. Rekommenderar att undvika att placera spis så om det finns en rimlig möjlighet att slippa. Ska nämnas att det har en sån tvåplattespis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tror det beror på vad man har för spis och hur plattorna är utplacerade. Vi har vår sedan en tid placerad intill murstocken och upplever det inte som något problem. Spisen är i och för sig 90 cm bred.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.