Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden så har jag lyckats att kakla fel på ena väggen till höger, ska ha samma mönster som väggen till vänster om fönstret. Som tur han jag riva det men jag får inte till hur jag ska lägga det på samma sätt som den vänstra väggen snyggt.
Alla andra väggar har jag haft tur med att det går jämt ut med en hel rad och nästa rad två halvor osv.
Denna vägg är 84cm bred
Kakel = 20cm bred och ca 10cm hög
kakelkors = 3mm
Har ni tips på hur jag ska kapa och lägga det snyggt ?
Tacksam för tips
Du vill helst inte ha så smala bitar i hörnen, varken snyggt eller bra. Så börja i nedre hörnet med en bit på 16-18 cm, kakla på åt andra hållet och skär sista biten så den passar. Sen får du mäta och skära första biten på nästa rad så skarven hamnar mitt på plattan under.
Varför har du en liten bit på vänstra sidan av fönstret i underkant? Där borde det vara en hel platta...
Ska du fuska och kapa så gör det bakom blandaren och kapa ev 2 st plattor
Sätter du hel där till vänster blir det väl ok? Blir lite mindre än hel till höger om fönstret?
Ska du fuska och kapa så gör det bakom blandaren och kapa ev 2 st plattor
Sätter du hel där till vänster blir det väl ok? Blir lite mindre än hel till höger om fönstret?
Rad 1: 16,4cm + 3mm + 20cm + 3mm + 20cm + 3mm + 20cm + 3mm + 6,4cm = 84cm
Rad 2: 6,5cm + 3mm + 20cm + 3mm + 20cm + 3mm + 20cm + 3mm + 16,3cm = 84cm
Rad 3: samma som rad 1.
Detta ger störst möjliga plattor med 9,9cm förskjutning.
Rad 2: 6,5cm + 3mm + 20cm + 3mm + 20cm + 3mm + 20cm + 3mm + 16,3cm = 84cm
Rad 3: samma som rad 1.
Detta ger störst möjliga plattor med 9,9cm förskjutning.
Rad 1 slutar med en platta i samma bredd som rad två börjar med vilken i sin tur slutar med en platta i samma bredd som raden ovan började med.nino skrev:
Så förhållandet mellan 1:a plattan och sista blir en förskjutning på 9,9 - 10 cm dvs halva plattan som är 20 cm.
( enkelt räknat 16,4 cm - 6,4 cm = 10 cm)
Jo så blir det ju om du förskjuter en halv platta...Mazen skrev:
Bara att lägga ut Plattorna på bänken å se hur det stämmer till höger, kapa plattor får man alltid göra
Tycker det ser ut som du krånglat till det i onödan. Jag skulle lagt understa raden med hela bredden på plattor, även under fönstret. Inte försökt åstadkomma symmetri genom att sätta småbitar under fönstret, det ser bara konstigt ut.
När du kommer på högra sidan fortsätter du med halvförband.
Du sätter helt enkelt kaklet under fönstret och på högersidan som du skulle gjort om fönstret inte funnits.
När du kommer på högra sidan fortsätter du med halvförband.
Du sätter helt enkelt kaklet under fönstret och på högersidan som du skulle gjort om fönstret inte funnits.
Det blir som det blir, men har man börjat med halvförband blir det ju konstigt att fortsätta med något annat.
Ska man undvika småbitar på högerkanten är det ingen som tänker på om man kapar alla plattorna lite på bredden under fönstret. Nu sitter vad jag kan se en femcentimetersbit på varje sida under fönstret.
Ska man undvika småbitar på högerkanten är det ingen som tänker på om man kapar alla plattorna lite på bredden under fönstret. Nu sitter vad jag kan se en femcentimetersbit på varje sida under fönstret.