hahalj
Här är vi så slarviga att vi normalt inte stänger av kranen till diskmaskinen på köksblandaren, en Gustavsberg av okänd modell. Men nu gjorde vi det då maskinen har havererat och den ska bytas.
Men då uppträder ett märkligt fenomen. Helt plötsligt får vi inte längre varmt vatten ur kranen, ja inte ur någon kran ur huset. Vattnet blir på sin höjd ljummet, men varierar i temperatur.
Öppnar jag kranen till diskmaskinen igen så fungerar varmvattnet i alla kranar igen.
Aha, felkopplat tänker jag, men alla rör ser ut att vara rätt inkopplade.

Eller?

Vad annars kan vara fel?

Anslutningen till diskmaskinen är inställd på kallt vatten, om det har nån betydelse. Vredet till diskmaskinen är i öppet läge på bilden.

Köksblandare av okänd modell i rostfritt stål med öppet vred för diskmaskin, på en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen vattenkrananslutning med kopplade rör, vars felinställning påverkar varmvattnet i huset.
Skapa konto

Rörkopplingar under diskbänk med öppet vred till diskmaskin, kopplat till kallvatten.
Skapa konto

hahalj
Hm, jag vred den vita tappen som vredet sitter på 180 grader, då kommer det alltid varmt vatten när det ska. Och kallt vatten när det ska.
Återstår att se om diskmaskinen fortfarande får kallt vatten, ska testa det när jag kopplat loss den .

Verkar detta som en rimlig förklaring?

Bild på öppen kran med vit tapp synlig, avsedd för justering av varmt och kallt vatten.
Skapa konto

Redigerat:
hahalj
Problemet löst. Både tappen och vredet var felplacerat, nu kommer rätt vattentemperatur där det ska.
Så om någon har liknande problem nån gång och hittar detta inlägget så kanske man kan få lite ledtrådar här.

• Gilla
Mattemann1 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.