hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Här är vi så slarviga att vi normalt inte stänger av kranen till diskmaskinen på köksblandaren, en Gustavsberg av okänd modell. Men nu gjorde vi det då maskinen har havererat och den ska bytas.
Men då uppträder ett märkligt fenomen. Helt plötsligt får vi inte längre varmt vatten ur kranen, ja inte ur någon kran ur huset. Vattnet blir på sin höjd ljummet, men varierar i temperatur.
Öppnar jag kranen till diskmaskinen igen så fungerar varmvattnet i alla kranar igen.
Aha, felkopplat tänker jag, men alla rör ser ut att vara rätt inkopplade.
Eller?
Vad annars kan vara fel?
Anslutningen till diskmaskinen är inställd på kallt vatten, om det har nån betydelse. Vredet till diskmaskinen är i öppet läge på bilden.
Men då uppträder ett märkligt fenomen. Helt plötsligt får vi inte längre varmt vatten ur kranen, ja inte ur någon kran ur huset. Vattnet blir på sin höjd ljummet, men varierar i temperatur.
Öppnar jag kranen till diskmaskinen igen så fungerar varmvattnet i alla kranar igen.
Aha, felkopplat tänker jag, men alla rör ser ut att vara rätt inkopplade.
Eller?
Vad annars kan vara fel?
Anslutningen till diskmaskinen är inställd på kallt vatten, om det har nån betydelse. Vredet till diskmaskinen är i öppet läge på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Hm, jag vred den vita tappen som vredet sitter på 180 grader, då kommer det alltid varmt vatten när det ska. Och kallt vatten när det ska.
Återstår att se om diskmaskinen fortfarande får kallt vatten, ska testa det när jag kopplat loss den .
Verkar detta som en rimlig förklaring?
Återstår att se om diskmaskinen fortfarande får kallt vatten, ska testa det när jag kopplat loss den .
Verkar detta som en rimlig förklaring?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Problemet löst. Både tappen och vredet var felplacerat, nu kommer rätt vattentemperatur där det ska.
Så om någon har liknande problem nån gång och hittar detta inlägget så kanske man kan få lite ledtrådar här.
Så om någon har liknande problem nån gång och hittar detta inlägget så kanske man kan få lite ledtrådar här.
Klicka här för att svara