Hejsan

Jag hade tänkt byta kran i köket för den gamla läcker. Eftersom den är över 30 år så har jag svårt att tro att det går att hitta packningar till den. I alla fall så har jag inget sätt att bryta vattnet in i lägenheten. Jag hittar inte heller några 'vanliga' ventiler på rören i köket. Däremot sitter dessa på. (Se bild). Frågan är om dessa kommer bryta vattnet om jag skruvar med en mejsel.

Hjälp/svar på detta tas tacksamt emot!

Petter Gamla vattenrör med skruvventiler mot en rostfläckig vägg, möjliga avstängningsventiler för kökskran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla vattenrör med skruvventiler mot en rostfläckig vägg, möjliga avstängningsventiler för kökskran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är ballofixventiler.
Sätt i en skruvmejsel i spåret, det med ett litet hål i, vrid ett kvarts varv så spåret står vinkelrätt mot rörets riktning.
Vipps så har du stängt av vattnet.

Ja, vrid dom så strecket är horisontelt.

Det låter helt otroligt bra om det är så. Får testa ikväll när barnen är ur vägen!

Tack!

ballofixer skall man motionera 1-2 årligen så de inte fastnar i öppet läge

Det är bättre att använda en passande insexnyckel. Kommer inte ihåg storleken, men får man in den med lite våld (skräp och ärg i hålet) så är det rätt. Du kan motionera ventilen åt båda hållen.

V valter53 skrev:
Det är bättre att använda en passande insexnyckel. Kommer inte ihåg storleken, men får man in den med lite våld (skräp och ärg i hålet) så är det rätt. Du kan motionera ventilen åt båda hållen.
Fungerar så klart ännu bättre då de flesta använder en allt för liten skruvmejsel och förstör spåren. Fanns även ett sådant vred som moderna ballofixventiler har som man kunde stoppa in i hålet, om jag inte missminner mig.
Så en rejält stor skruvmejsel behövs då ventilerna kan gå ganska trögt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.