Byggahus.se

Prisskillnaden mellan ikea och HTH?

1. Saabgubben
    Elektroniktokig · Göteborg · 157 inlägg

Saabgubben

Elektroniktokig
    Tja husbyggare,
    Nu är vi inne på att renovera köket. Har haft en omfattande renovering av huset på senare år (dränering, tak, bergvärme pump osv..) varför vi snålar nu på det sista. Vi har även små ungar så det blir onödigt att köpa ett exklusivt och dyrt kök när det kommer slitas fortare än normalt.

Vi kollade på ikea, marbodal och kvik.
    Ikea ville ha 92kkr ink vitvaror och 57kkr exl vitvarorna. Tanken är att köpa köket utan vitvaror för att ha möjlighet att välja andra märken än det ikea erbjuder (ikeas känns begränsad)
    Marbodal och kvik ville ha 200kkr för enbart snickerier (35-45kkr skulle då tillkomma för vitvarorna)

Det lutar så klart åt ikea men fick tips att kolla in hth då enligt min granne har de samma priser som ikea, ev. några tusen dyrare men mycket bättre kvalite?!

Ni som har bytt kök och kollat med både ikea och hth. Tycker ni att de ligger på samma prisnivå jämfört med vad man får?
    Försöker ju hålla oss hemma nu i dessa corona tider och onödiga planeringsmöten försöker vi undvika. Skulle hth ha samma priser som marbodal så kan vi lika gärna skippa dom och köra med ikea :)

Tack på förhand
    Walle Vanderveld

2. H
    Medlem · 13 inlägg

Heimersson

Medlem
    Kanske inte svar på din fråga, men vi har haft planeringsmöte online med både IKEA och Elgiganten (Epoq-kök) vilket funkade utmärkt. Det lutar åt Epoq eftersom de har ett 50 cm högskåp, som vi behöver och IKEA saknar.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Kronoberg · 50 inlägg

sudo

Medlem
    På vilket sätt skulle HTH hålla högre kvalitet än IKEA?

• Laddar…
  4. Keiller
    Husägare · T-län · 1 311 inlägg

Keiller

Husägare
    • Laddar…
  5. Saabgubben

Saabgubben

Elektroniktokig
    Jag har ingen aning, grannen pratade om bl.a. bättre stomme och stabilare konstruktion.
    Vi har ett 10 års gammalt kök idag och det är inga som helst fel på det. Känns lika stabilt som för 5 år sedan. Luckorna är dock matta, repiga och slitna.

6. Saabgubben

Saabgubben

Elektroniktokig
    Jag lyckades inte hitta ett enda positiva omdöme om epoq kök. Alla som haft köket ett tag verkar vara väldigt besvikna. Sen tycker jag att ikea har lite sämre utbud än andra just när det gäller kök. Få färger/modeller på laminat bänkskivor, begränsade antal färger på luckor och även sämre på mått anpassade stommen. Men priserna i förhållande till deras service och garantier är oslagbart

7. Saabgubben

Saabgubben

Elektroniktokig
    • Laddar…
  8. T
    Husägare · Stockholm · 4 097 inlägg

twoody

Husägare
    Gillade hth köken när vi använde dom på jobbet slutade använda dom för ca 4år sedan.
    Skulle säga att det är samma kvalitet som Ikea kanske lite bättre spån i stommar på hth men ingen skillnad när väl köket sitter på plats.
    Större utbud på hth var det dock förut.

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Stockholms län · 20 036 inlägg

BirgitS

Medlem
    Har ni tittat på vad det skulle kosta att bara byta ut luckor och lådfronter?

• Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 387 inlägg

MathiasS

Medlem
    Om ni ska göra jobbet själva....:

bestämde mig för att hth var snäppet bättre byggt än ikea och siktade på att beställa därifrån till tvättstugan. Det visade sig dock vara helt omöjligt att få till.

olika sortiment för gör-det-själv vs beställa standard-sortiment. Svårt för butiken att rita upp en kombination av dessa sortiment. Långa leveranstider på standardsortimentet. Krångel från början till sluts trots att jag visste vad jag ville ha redan innan jag gick dit.

Jag försökte verkligen få till det men det slutade med att jag åkte till ikea och hämtade prylarna. Allt fanns på hyllan och jag kunde enkelt bocka av min lista i appen vartefter jag la sakerna på vagnen. Glömde jag något har jag 7min till KungensKurva där det finns mer att hämta. Köper jag för mycket eller fel är det 365 dagars öppet köp.

det jag fick avstå var några centimeter i överskåpshöjd där hth hade ett mått som passat bättre, som ikea inte har.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · stockholm · 1 777 inlägg

magnu

Medlem
    Om det är budget, så rekommenderar jag att lämna in luckorna för målning.
    Kostar runt 100-200kr per lådfront och 200-300kr/lucka. Har för mig jag betalade runt 8000 för att måla om 31 delar (lådfronter, luckor, och högdörr), det var flera spegeldörrar. Firman spacklade upp gropar väldigt snyggt.

Lådorna i hurtsen var slut så jag bytte dem till IKEAs med nya lådfronter, som jag också målade om för att färgen skulle matcha. Fick lägga en masonitskiva emellan på skåpets insida, för att få samma innerbredd på skåpet som IKEA använder.

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 142 inlägg

Bonzo2000

Medlem
    När jag bytte kök för några år sedan var jag in till HTH vid tre olika tillfällen och bad om hjälp att rita upp ett förslag. Ingen av gångerna hade de någon planerare inne och de skulle återkomma till mig via telefon för att boka en tid. 6 månader efter sista besöket, och ca 3 månader efter att köket från IKEA var installerat ,ringde de till slut.

Visserligen säger det kanske mer om personalen i just den butiken, som av en händelse inte längre finns kvar, men jag var väldigt nöjd med köket från IKEA under de fem år som jag levde med det. Som du säger är det rätt smidigt att kunna åka och köpa reservdelar för några tior om det skulle behövas. När jag ska byta kök i nuvarande boende blir det IKEA igen.

• Laddar…
  13. Saabgubben

Saabgubben

Elektroniktokig
    Tack, det hade ju funkat kanon för min del men det är tjejen som håller på. Hon vill ändra hela kökets utseende och möblera om. Tar ner en vägg mot matrummet kommer vi också göra, vilket gör det omöjligt att använda det befintliga köket.

14. A
    Medlem · 332 inlägg

arowe17

Medlem
    Kör på Ikea!

• Laddar…
  15. Saabgubben

Saabgubben

Elektroniktokig
    Ja, ikea är sjukt smidigt och billigt för den delen med. Det är bara vi i Sverige som gnäller tror jag. Ikea är en favorit i många länder runt om i världen.
    Jag har haft kontakt med hth gbg och har inte upplevt långa kötider. En planerare kontaktade mig efter 2 dagar och har tjatat för att få ett möte med oss. De presenterade ett "gör det själv kök" som ligger i samma priskategori som ikea. Fick länk online och kollade på deras utbud som jag tyckte var sämre än ikeas. Kollade även monteringen och ikeas är betydligt mycket lättare att installera.

Nu känns det som att vi har landat och kommer beställa ett ikea kök.
    Tjejen blev kär i Ringhult ljusgrå så det lär bli ett sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.