Kök
Lexii: Om den är helt i nivå med bänkskivan så ska det funka också (de flesta diskhon är byggda för olika typer av installation), men den kommer inte vara i nivå längre utan sticka upp/vila på bänkskivan. Använd massa silikon så du slipper få vattenskador igen.
Anonymiserad 342590: Tack för alla svar. Anväbde två skivor som följde med för montering i sidan.
tensiden: [citat] Men nu förstår jag inte. Det är ju i princip samma lösning som alla kökstillverkare kan tillhandahålla? Med skillnaden att toolman77 har lösa kärl och kökstillverkarna har en ram som kärlen passar i. [bild] Är det sådan här efterhandskonstruktion du har idag som inte är bra eller vad? [bild]
BirgitS: Välkommen till forumet! Har du några ritningar på huset som du kan ladda upp? När är det byggt? Utan sån information går det inte att veta om en vägg är bärande.
nybyggarn3: Jag har också en 80 häll med en 60 fläkt. Upplever inga som helst problem. Har nog en rätt hyfsad fläkt. När jag steker något som osar utöver det vanliga brukar jag hålla stekpannan hyfsat när mitten av hällen. Vet inte om ser för någon skillnad dock.
fahlis: Kallas skåpregel. Finns bl.a hos Byggnadsvårdsboden https://www.byggnadsvardsboden.se/skapreglar
AndersS: Har den uppvik bakom kaklet så ska du kalkylera med att det kommer att hända. Men kolla runt om du kan hitta samma kakel så har du löst det.
Rabbithole: En IKEA bodbyn 60x80 har måtten 59,7x79,7x1,9 det står på IKEAS hemsida under mått https://www.ikea.com/se/sv/p/bodbyn-doerr-gra-30221043/ [bild]
BirgitS: [citat] I alla fall vårt är helt öppet undertill, så när som på en ram som håller ihop stommen. Här är ett liknande där man ser konstruktionen bra: https://jennifersandstrom.se/2014/11/03/finlands-basta-uppfinning/ Från de yttersta centimeterna kan det droppa på själva bänkskivan eftersom hoarna är lite smalare än 77 cm. Har en kompis som haft det så länge och då förstod jag
mlutfi: Hej, Vi funderar på att köpa mörkgrå blanco silgranit disko. Hur är det med repor och fläckar? Är det något som ni rekommenderar?
Kdog: Insatsen du köpt är främst till för skåp där man har gjort små hål för bara rören i själva skåpet. I ditt fall har du skåp utan baksida och delvis utan botten då är det ett golvskydd som passar bättre hos dig: https://tollco.se/g-serien/ Kan bli svårt att få dit den nu i efterhand när skåpet är på plats dock. Vi har precis som du i vårat nya kök men satte då in ett
gone_fishing: Antingen torkar det eller så får du sikla bort och lägga på nytt
GoC: [citat] Fungerar så klart ännu bättre då de flesta använder en allt för liten skruvmejsel och förstör spåren. Fanns även ett sådant vred som moderna ballofixventiler har som man kunde stoppa in i hålet, om jag inte missminner mig. Så en rejält stor skruvmejsel behövs då ventilerna kan gå ganska trögt.
Kraftfamiljen: [citat] Skall kolla mer på det. Har dock använt uppåt 15 stycken patroner hittills. Minst 10 av dessa har varit Sodastream.
ZipLock: I mitt kök finns ett parti där det finns (nedifrån och upp) kakel, en 25 mm trälist och en klamrad EKK kabel. Nu ska kaklet bytas ut och i samband med det vore det ju trevligt om man kunde gömma den där EKK kabeln. Någon som vet en snygg kabelkanal eller varför inte en kakellist som rymmer en EKK kabel, som jag skulle kunna använda?
ptk: Oj, 12 år gammal tråd. Vi valde att använda tvättstugan tills vidare och flyttade från den lägenheten för 10 år sen.
Nötegårdsgubben: Det finns ju andra borrhål i luckan, så det kan mycket väl ha funnits en bättre mekanism från början.
blatummen: Bosch kör ju med sin Outlet i Sthlm oxå https://www.vitvaror-outlet.se/
Nybörjare12: Toppen, nu fick jag bort hela skåpet! Hade inte fattat att det satt ihop... tack så jättemycket!!!
Centano: Hur mycket merjobb det blir beror som sagt på vad ni vill ändra och hur mycket medföljande ändringar som följer med. Sen får ni även väga in kostnader och tiden det tar för att ändra och se om det är värt att ändra eller om det är värt att lära sig leva med nuvarande kök, det låter ju ändå som att ni är relativt nöjda med köket?
klimt: Testa att slå av strömmen i bostaden eller i säkringen. Då bör hällen nollställas och startas om. Det fungerade i vart fall på bår gamla häll som regelbundet låste sig
16386: Siemens har en annan modell som även har över- och undervärme: CM636GBS1
pjkw: [citat] Blev inget kakel alls där faktiskt, då det ändå är ett mindre kök i en friggebod på landet så lagas det inte mat jätteofta där, dom fläckarna som blir på täcksidan är enkla att ta bort med en disktrasa. Hade jag varit tvungen att göra något hade det nog blivit en glasskiva eller nått.
Anonymiserad 137805: [citat] Det blir liksom första åtgärden att kolla att inget hindrar luckan, nästa åtgärd blir att kolla att alla hålen i den övre spolarmen är öppna. tredje åtgärden är att kolla båda spolarmarna för skador och sprickor. sen är det ju frågan om vad det är för maskin du har??? det skiljer rätt rejält mellan en tysk och en kinesisk
prototypen: Vanligt vitlim behöver inget högt presstryck och är hanterbart efter 10-15 minuter. PU lim behöver högt och lite längre presstryck. Epoxy behöver egentligen inget tryck alls men är lite besvärligt då man måste blanda ofta, härdar fort. Men det finns långsam epoxy också men då blir ju ”torktiden” lång också. Protte
Larsalars: Har exakt samma problem. Hade varit intressant att höra hur du löste det. Vänligen Lars