7 193 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Ikeas plastsocklar för låga?
Sida 1 av 2
Vi har med hjälp av snickare satt in ett Ikea-kök och är nu inne i slutfasen av renoveringen. Det mesta har blivit så bra som vi hoppats, men något som nu slagit oss är att plastsocklarna är 8 cm höga medan själva skåpen börjar först vida cirka 11-13 cm från golvet. Alltså: ytan som sockeln ska täcka för att det inte ska bli en glipa där man ser in under skåpen är för stor. Detta är förvisso rent visuellt bara ett problem på ett ställe, längst ut vid en liten köksbänk, där man sittandes vid köksbordet ser glipan (i övriga delar av köket är man aldrig i en sån position att glipan uppenbarar sig, såvida man inte böjer sig ner då).
Vi är inga superhändiga på något sätt, och därför har vi också tagit in snickare som gjort "allt", men detta ser ju uppenbart konstigt ut.
Därför undrar jag kort och gott om det är så att Ikeas socklar (t ex denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/bodarp-sockel-gragroen-20435558/) av nån speciell anledning inte täcker hela ytan upp till skåpets början - eller är det så att våra snickare gjort något fel (Ikea själva rekommenderade firman och deras nisch är att sätta Ikea-kök, så har svårt att tro att de inte har koll på läget)?
Frågade igår om man kan skarva sockeln på nåt sätt för att täppa igen glipan som man ser sittandes vid köksbordet - detta var inte möjligt eftersom de inte har något att fästa den skarvade biten i (fick jag till svar iaf). Så nu lutar det åt att de sätter in en ny täcksida som kommer gå hela vägen ner till golvet vilket då så klart täcker glipan.
Men jag kan fortfarande inte släppa det faktum att det är en glipa på cirka 3-4 cm mellan sockel och skåp i hela köket nu. I min väg borde sockeln bara ha några mm mellan slutet på sockeln och början på skåpet, men det kanske inte blir bra av funktionella anledningar?
Har tyvärr ingen bra bild att bifoga just nu.
Vi är inga superhändiga på något sätt, och därför har vi också tagit in snickare som gjort "allt", men detta ser ju uppenbart konstigt ut.
Därför undrar jag kort och gott om det är så att Ikeas socklar (t ex denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/bodarp-sockel-gragroen-20435558/) av nån speciell anledning inte täcker hela ytan upp till skåpets början - eller är det så att våra snickare gjort något fel (Ikea själva rekommenderade firman och deras nisch är att sätta Ikea-kök, så har svårt att tro att de inte har koll på läget)?
Frågade igår om man kan skarva sockeln på nåt sätt för att täppa igen glipan som man ser sittandes vid köksbordet - detta var inte möjligt eftersom de inte har något att fästa den skarvade biten i (fick jag till svar iaf). Så nu lutar det åt att de sätter in en ny täcksida som kommer gå hela vägen ner till golvet vilket då så klart täcker glipan.
Men jag kan fortfarande inte släppa det faktum att det är en glipa på cirka 3-4 cm mellan sockel och skåp i hela köket nu. I min väg borde sockeln bara ha några mm mellan slutet på sockeln och början på skåpet, men det kanske inte blir bra av funktionella anledningar?
Har tyvärr ingen bra bild att bifoga just nu.
Kan vara att snickarn satt skenan för högt och att skåpet hamnat på 900 i höjd ...
Men kanske ni ville ha bänkskivan på högre höjd än 900 vilket inte är helt ovanligt idag..
Isf får man fixa egna socklar och skippa IKEA.
Men kanske ni ville ha bänkskivan på högre höjd än 900 vilket inte är helt ovanligt idag..
Isf får man fixa egna socklar och skippa IKEA.
Ja, så tänkte jag med. Det visade sig att vi hade lite sneda väggar (och säkert golv också) - antar att detta kan ha påverkat placering av skåp för att alla ska sitta i en rak linje. Kanske har med det att göra? Ska givetvis ställa frågan till dem sen.
Är det 8cm mellan golv och stomme där golvet har sin högsta punkt? Isf är allt rätt ..Petter_e skrev:
Men en diff på 3cm då är golvet riktigt snett..
Benen är i normallängd 8cm men går att justera upp och ner lite. Det passar bra med sockeln. Att era skåp sitter 11-13cm upp låter konstigt om ni inte är väldigt långa och önskat höga bänkar eller väldigt tunn bänkskiva.
Det normala är 8cm sockel, 80cm skåp och 3cm skiva vilket ger en bänkhöjd på 91cm.
För att lösa erat problem så klyv en täcksida på längden och montera istället för plastsockeln.
Edit: det va ju några som svarade före...
Det normala är 8cm sockel, 80cm skåp och 3cm skiva vilket ger en bänkhöjd på 91cm.
För att lösa erat problem så klyv en täcksida på längden och montera istället för plastsockeln.
Edit: det va ju några som svarade före...
Får dubbelkolla ikväll, men det borde rimligtvis innebär att "glipan" som jag ser på många ställen inte ska synas på just detta ställa (högsta punkten) och detta tror jag inte att jag sett nånstans (alltså att glipan är helt borta). Men får dubbelkolla.Mazen skrev:
En viss glipa tror jag du ändå kommer se, men inga 1-2 cm utan snarare någon , några mm.Petter_e skrev:
Har rett ut detta nu. Snickarna har monterat våra skåp cirka 10-11 cm från golvet (istället för 8) pga att de förhållit sig till golvets högsta punkt. Därav blir det en glipa på flera (de flesta) ställen. Men som sagt, är främst en plats där man lägger märke till så länge man inte kryper omkring på golvet och på denna plats kommer de sätta en täcksida som går hela vägen ner till golvet. Då detta är på hörnet av ena långsidan kommer vi nog inte störa oss på det (inga tår som kommer slå i osv).
Snickarna menar att sneda golv med flera cm i diff är vanligt i gamla hus? Synd att Ikea inte gjort sockeln mer flexibel i höjd...
Snickarna menar att sneda golv med flera cm i diff är vanligt i gamla hus? Synd att Ikea inte gjort sockeln mer flexibel i höjd...
Jag hade också gärna sätt sockellistor som hade varit lite mer flexibla.Petter_e skrev:
Har rett ut detta nu. Snickarna har monterat våra skåp cirka 10-11 cm från golvet (istället för 8) pga att de förhållit sig till golvets högsta punkt. Därav blir det en glipa på flera (de flesta) ställen. Men som sagt, är främst en plats där man lägger märke till så länge man inte kryper omkring på golvet och på denna plats kommer de sätta en täcksida som går hela vägen ner till golvet. Då detta är på hörnet av ena långsidan kommer vi nog inte störa oss på det (inga tår som kommer slå i osv).
Hej,Petter_e skrev:
Använde du platssocklarna från IKEA?
Finns risk att de spricker när man ska städa, samt att de är fula (tycker jag).
Du har ingen golvsockel du kan återanvända?
Det gjorde jag i mitt kök, som precis är klart efter renovering.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Detta problemet uppstår ju när de utgår från golvets högsta punkt och därför bör man utgå från lägsta punkten istället.
Men samtidigt måste man då ta i beaktning var t.ex diskmaskin eller t.ex vanlig spis ska stå för de går inte alltid att justera så mycket.
Man får nämligen även problem med eventuella täcksidor som ska stå på golvet om man utgår från högsta punkten och man ska ha täcksida vid en lägre punkt, för då kommer de hänga i luften.
Ibland får man välja en gyllende medelväg.
Men samtidigt måste man då ta i beaktning var t.ex diskmaskin eller t.ex vanlig spis ska stå för de går inte alltid att justera så mycket.
Man får nämligen även problem med eventuella täcksidor som ska stå på golvet om man utgår från högsta punkten och man ska ha täcksida vid en lägre punkt, för då kommer de hänga i luften.
Ibland får man välja en gyllende medelväg.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo det är ett smart alternativ om det är för bänkskåpen men om man behöver höga täcksidor t.ex mellan kyl/frys eller liknande så finns det ju inte sådana lösningar.A AndersS skrev:
En täcksida mellan kyl/frys är aldrig fel som hjälp att hålla upp ofta tungt lastade överskåp så de inte börjar dippa efter en tid men då måste ju täcksidan ha stöd på golvet.