Renovering med helt ny placering av köket är på gång och jag skulle gärna vilja ha spishällen i en köksö, men det skulle då inte funka med en tak-/vägghängd fläkt.
Är det någon av er som har en riktigt, riktigt effektiv och bra nedsänkt bänkfläkt/integrerad fläkt etc. som verkligen klarar av att dra ut stekos från stekta pannkakor, stekt strömming m.m.?
Är det någon av er som har en riktigt, riktigt effektiv och bra nedsänkt bänkfläkt/integrerad fläkt etc. som verkligen klarar av att dra ut stekos från stekta pannkakor, stekt strömming m.m.?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
¨B KaWi73 skrev:Renovering med helt ny placering av köket är på gång och jag skulle gärna vilja ha spishällen i en köksö, men det skulle då inte funka med en tak-/vägghängd fläkt.
Mycket bra fråga, jag har ställt samma fråga tidigare till forumets samlade expertis men fick inga svar.
Det ser ju fint ut på reklamfilmerna men hur fungerar det i praktiken?
Måste säga att jag inte har några större förväntningar på att det kan fungera godtagbart under de förhållanden du nämner, jag bara kollar på hur osen normalt sprider sig när man bränner på rejält och det är ju främst uppåt det sprider sig. Nu kör jag iofs gashällar främst så det kan ”elda på” riktningen av oset som i vårt fall fångas upp bra av en kraftfull takfläkt över köksön.
Men jag ser verkligen fram emot ärliga utvärderingar av dessa hällmonterade köksfläktar, hur pass bra det funkar och för vad de funkar.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag kan av erfarenhet rekommendera spishällarna från Bora med inbyggd fläkt i mitten.
Dock är de inte billiga och jag vet att det finns några trådar om tips på andra modeller som är något billigare.
Bora har dock vissa fördelar som jag kan tycka är värdefulla rent tekniskt och inbyggnadsmässigt.
PS:
Eftersom jag ofta blir anklagad för att göra reklam för mig själv och prata i "egen sak" samt misstänkt för att jaga kunder eller tjäna pengar på mina inlägg här så vill jag tillägga följande:
Jag jobbar inte för Bora !!!
Jag får inga bonusar från dem för att jag pratar gott om dem !!!
De ger mig inga arbeten !!!
etc. etc.
DETTA ÄR BARA ETT TIPS JAG DELAR MED MIG AV DÅ JAG SETT ETT PAR AV DESSA IN ACTION !
Dock är de inte billiga och jag vet att det finns några trådar om tips på andra modeller som är något billigare.
Bora har dock vissa fördelar som jag kan tycka är värdefulla rent tekniskt och inbyggnadsmässigt.
PS:
Eftersom jag ofta blir anklagad för att göra reklam för mig själv och prata i "egen sak" samt misstänkt för att jaga kunder eller tjäna pengar på mina inlägg här så vill jag tillägga följande:
Jag jobbar inte för Bora !!!
Jag får inga bonusar från dem för att jag pratar gott om dem !!!
De ger mig inga arbeten !!!
etc. etc.
DETTA ÄR BARA ETT TIPS JAG DELAR MED MIG AV DÅ JAG SETT ETT PAR AV DESSA IN ACTION !
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Här hittade jag tråden där det pratas lite om olika modeller och där jag själv visar den enkla installationen av Bora.
https://www.byggahus.se/forum/threads/induktionshaell-med-inbyggd-flaekt.365736/
https://www.byggahus.se/forum/threads/induktionshaell-med-inbyggd-flaekt.365736/
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nackdelen är att man måste sätta den högre än normalt för och slippa att den är ivägen när man står och pratar med folk på andra sidan spisen... och då tappar de flesta modeller effekten...john68 skrev:
Hans sitter ända upp. Slätt med taket. Inget hänger ner. Han har minst 2.40 i takhöjd. Han är 1.90 så han hade inte fixat ngt nerhäng.Paul-Staffanstorp skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Sorry men nu fattar jag ingenting. Jag trodde vi pratade om fläktar som är monterade i hällen, i nivå med hällen. Kanske jag är helt ute och cyklar men för att få reda på det så måste jag ju ställa frågor.john68 skrev:
Här talas om en lösning som sitter i nivå med taket, det talas om "nedhäng" som inte finns. En bild på den här lösningen skulle nog reda ut många frågetecken för mig.
Initialt sa ts att han inte ville ha nerhäng. Då finns det två varianter. Dels i hällen och dels helt infälld uppe i taket.H Harald Blåtumme skrev:Sorry men nu fattar jag ingenting. Jag trodde vi pratade om fläktar som är monterade i hällen, i nivå med hällen. Kanske jag är helt ute och cyklar men för att få reda på det så måste jag ju ställa frågor.
Här talas om en lösning som sitter i nivå med taket, det talas om "nedhäng" som inte finns. En bild på den här lösningen skulle nog reda ut många frågetecken för mig.
Typ denna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jaha, du menar en sådan... okjohn68 skrev:
Jag har varit hos en kund som hade en sådan också och han var väldigt missnöjd då det var så fett runt hela ön för fläkten knappt suger upp ångan ens, så det är nog väldigt olika.
Jag tänkte också att det skulle bli gult uppe i taket men så här efter ngr år så syns inget. Kollegan är nöjd å han lagar mycket mat. Beror troligen på modell mm.Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden