Hej,

Jag har ett ekbord med en bordsskiva av ekplankor med både tvärgående och längsgående enligt bild.

Vilken typ av maskin skulle ni rekommendera för att slipa denna skiva och få det så bra som möjligt?

Mvh Erik

• Detaljbild av en bordsskiva av ekplankor, som visar både tvärgående och längsgående träfibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excenterslip brukar jag använda för att slipa bord (och mycket annat). Jag har en Bosch GEX 125-150. 150-rondellen tycker jag är utmärkt till bord etc då man kan ta lite större ytor på en gång utan att då problem vid kanter. Bordet ser ju inte ut som det är så farligt. Jag brukar köra med 80-240 korn ungefär.

G Gusten_Gnuk skrev:
Excenterslip brukar jag använda för att slipa bord (och mycket annat). Jag har en Bosch GEX 125-150. 150-rondellen tycker jag är utmärkt till bord etc då man kan ta lite större ytor på en gång utan att då problem vid kanter. Bordet ser ju inte ut som det är så farligt. Jag brukar köra med 80-240 korn ungefär.
Kanske med en handjagad slipkloss i fiberriktningen som sista åtgärd. På ek. Hellre du än jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.