Byggahus.se

Spis koppling

1. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Kan man koppla den här spis till 3 fas (L1, L2, L3). Det står på bild 3N men den som är visad här är L1 och L2 men inte L3. L1 är kopplade till 2 punkter och L2 till 1. Men alla 3 är 220v från nollan. Tack för hjälp

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Nja, plint 1 är bara en ”parkeringsplint”, det finns inget anslutet till den i spisen.
    Så även om alla tre faserna ansluts så är det bara två faser som kommer användas.

Ta å läs, Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
    https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

3. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar.. men det är ingen fara om jag kopplar l3 på plint 1 ?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Nej det gör inget att lägga L3 på plint 1.

5. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Min gamla keramik spis är kopplade på 3 fas. Nu är det svårt att hitta någon induktion häll på 3 fas , mest är 2 fas. Är det ok då att koppla den nya på 2 fas ?. Då tänker jag att jag ska börja belasta de 2 fas liter mer jämfört med tidigare när keramik var kopplade till 3 fas.

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    En häll är oftast en-/tvåfaskopplade (vissa bara enfaskopplade), tredje fasen används till separata ugnen.
    En spis går typ alltid att en-/två-/trefaskoppla, vid trefaskoppling så används två faser till hällen och tredje fasen till ugnen.

7. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Jag förstår. Det är så att mitt huset el schema jag har 3st 16A till spis och en seperat 20 A till ugn. Då tänker jag att befintliga häll är kopplade till 3 fas och inte 2. Men nya induktion har bara 2 fas. Kanske jag kan säker ställa att jag tar inte den som är kopplade till ugnen och tar de andra 2 fas.

8. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Det var seperat 16A till ugnen inte 20A

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    L1 används till ugnen, var tredje säkring är samma fas.

10. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Man ska följa omkopplingsanvisningen. Det är dock både felaktig och missvisande...det verkar besynnerligt svårt att konstruera något korrekt idag... Fort ut i butiken verkar gälla.

Din nya häll (inte spis) ska kopplas in på antingen 1 fas och nolla eller två faser och nolla. Hällen vill i båda fallen spänningen 230 V. Att prata om "trefas" är lite missvisande då man inte vet om det finns en nolla med eller inte, om det är 230 V eller 400 V man pratar om.

Jag ser inte i tråden ifall du har en nolla framdragen så glöm inte att kolla det.

Och givetvis får man försöka fördela lasten så bra som möjligt mellan faserna. Detta är svårare idag med alla 230 V-produkter.

11. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag köpt nya induktion häll. Den är klart 2fas som i bilden. Måste man koppla den grå till blå som är nollan ? Vad händer om grå är klippad bort och inte kopplad eller bara isolerad.

12. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag köpt nya induktion häll. Den är klart 2fas som i bilden. Måste man koppla den grå till blå som är nollan ? Vad händer om grå är klippad bort och inte kopplad eller bara isolerad.

13. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Här är bild på nya spis

14. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Nej du behöver inte både blå & grå till nollan utan det räcker med bara blå.
    Man klipper aldrig någon tråd som inte används utan man isolerar bägge ändar.

Anledning till att det är både blå & grå är om hällen kopplas till en fas så räcker det inte med bara blå utan även grå behövs, för vid enfas kopplar man även ihop brun & svart i matande ände (om man använder medföljande kabel).

15. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Är det så att grå koppla man till noll i häll och i stick propp till nollan tillsammand med blå. Men i vägg uttaget tredje fas är koppla till stickpropp pinne som är inte kopplad till någo ting ? Så en pinne i stick prop med trefas är en tom pinne ?