1 299 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Kostnadsfråga
Har ni erfarenheter om det är billigare att ta in en byggfirma som gör både el och vvs samt montering av kök mm. Min erfarenhet är att de helst inte vill göra delar av köksrenovering och hålla på att invänta tills vi gör vårt jobb.
Eller om jag tar in, som jag nu tänkt, separat elfirma för att fixa elen. Så att vi själva kan fortsätta med spackling, grundmålning, målning samt lägga golv. Vi står just nu still i renoveringen.
Jag ska inte flytta på placering av spis och kyl utan de ska vara på ungefär samma plats. Det ska dras el för vägghängd kolfilterfläkt och för att kunna ha en micro i ett skåp. Tror att jag hoppar över eldragning för diskmaskin eftersom jag inom de närmaste åren inte kommer ha det. Har aldrig haft och klarat mig ändå. Men förstår att det är praktiskt.
Tänkte mest generellt.
Eller om jag tar in, som jag nu tänkt, separat elfirma för att fixa elen. Så att vi själva kan fortsätta med spackling, grundmålning, målning samt lägga golv. Vi står just nu still i renoveringen.
Jag ska inte flytta på placering av spis och kyl utan de ska vara på ungefär samma plats. Det ska dras el för vägghängd kolfilterfläkt och för att kunna ha en micro i ett skåp. Tror att jag hoppar över eldragning för diskmaskin eftersom jag inom de närmaste åren inte kommer ha det. Har aldrig haft och klarat mig ändå. Men förstår att det är praktiskt.
Tänkte mest generellt.
Ska du en dag sälja så anses nog avsaknaden av diskmaskin som ett litet -. Jag skulle nog försöka förbereda med plats/el/vatten/avloppsanslutning för framtida diskmaskin om det gick utan större besvär. Då är det enkelt att t ex ersätta ett 60 cm underskåp med diskmaskin i framtiden om det blir ändrade planer.
Du menar att det är bättre att förbereda för diskmaskin för också framtida försäljning?S skogstomten skrev:Ska du en dag sälja så anses nog avsaknaden av diskmaskin som ett litet -. Jag skulle nog försöka förbereda med plats/el/vatten/avloppsanslutning för framtida diskmaskin om det gick utan större besvär. Då är det enkelt att t ex ersätta ett 60 cm underskåp med diskmaskin i framtiden om det blir ändrade planer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kostnadsfråga - 7000kr för ett enkelt besök?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnadsfråga plåttak på torp
Tak & Vind -
Delat avlopp kostnadsfråga
Vatten & Avlopp -
Lämplig ordning på grävarbeten + kostnadsfråga
Grund & Markarbeten -
Svårt att få offert. Kostnadsfråga och åsikter om våtrmsmatta efterfrågas
Badrum