Hej!
Vi har ett gammalt fult kök som vi tänkte fixa till lite provisoriskt så det ser ok ut.

Tidigare ägare har satt kaklet ofantligt fult
På vissa ställen.

Jag försöker ta reda på hur mycket jobb/tid som krävs för att byta kaklet?

Antar att det är spånskiva bakom.

Man knackar bort gamla kaklet med stämjärn/borrhammare.
Vad är sedan nästa steg?
Är det ett evighetsprojekt att få bort all gammal fix eller brukar det släppa lätt så det bara är att sätta nytt kakel?

Har kaklat ett badrum från scratch men aldrig tagit bort kakel tidigare.

Om du ska riva kaklet kan du lika gärna riva ner gipset bakom med sen dit med nytt, när jag bytte så tog jag fejnen så kapade ut och brände loss stora stycken, sen in med nytt gips!

Vi hade kakel på spånskiva hemma tidigare. Försökte först med borrhammare och plattorna lossnade väldigt lätt men var väldigt enkelt att vinkla den lite för mycket och vips så hade jag ett hål i spånskivan. Slutade med att jag tog huggmejsel och hammare, gick väldigt smidigt att få bort både kakel och fix från spånskivan. Kan hända jag använde en spackelspade till fixet när alla plattor var borta.

Tackar!
Funderar på att ta bort spånskiva och gipsa hela väggen när jag ändå är i farten.

Lånar tråden. Jag byter bänkskivor i köket och ska ersätta befintligt kakel. Jag har insett att rivningen av kaklet i köket förstör gipset så pass mycket redan nu att jag lika gärna kan göra som alla föreslår och såga bort gipset med kaklet på.
Frågan är då, var ska jag ta snitten. Ända upp mot överskåpen upptill och ända ner till underskåpsstommarna undertill? Eller ska man lämna lite för att inte få en gipsskarv vid eller under bänkskive-nivå? Samma åt sidorna, ska jag ta snittet ända ut mot högskåpen åt båda hållen?
Den översta raden kakel gick lätt att få bort, så jag har marginal att ta till uppåt. Däremot rad 2 och 3 har förstört rätt mycket av gipset.
Tar jag snitten mot skåpen precis blir det ju enkelt att måtta en ny skiva, men hur tätar man då skarvarna mellan nya och gamla gipset? Om nu dessa ens spelar roll? Går ju inte att spackla en sån passning. Väggen är i 90° vinkel. Långsidan är dubbelgips, kortsidan enkelgips.
Tacksam för lite snabba åsikter så jag kommer vidare. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.