Byggahus.se

Spis koppling

1. A
    Medlem · Nivå 20
    För att undvika missförstånd är det viktigt att veta vad som finns i andra änden av sladden. Om det är en kabel som följde med spisen är det förmodligen så att grå och blå är sammanfogade i båda ändar. Om det å andra sidan är en kabel med perilexkontakt som hörde till den gamla spisen är det möjligt att den grå är just den tredje fasen. Och då skall du absolut inte lägga ihop den med nollan. Så börja med att titta i andra änden.

2. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Tack jag förstår

3. M
    Medlem · Nivå 11
    Är det inte torktumlaren som inte borde köras samtidigt med diskmaskinen vintertid, enligt gruppförteckningen? (Eller är någon säkring överhoppad?)

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Centralen är nog en 3*14 moduler, då blir det följande:
    Ugn -L1, DM -L2, TM -L1, TT -L2, TS -L3.

5. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Är det ok att ha en plintar o kopplad i perilex stick propp ? Den är 2 fas . Så en fas är extra från vägg uttag.

6. M
    Medlem · Nivå 11
    Uttaget ska vara fullkopplat (jord, nolla, tre faser), även om en saknad fas inte är lika illa som saknad nolla.

I stickproppen behöver inte allt vara inkopplat utan bara det som behövs till det som ansluts (i praktiken alltid skyddsjord, resten kan variera).

• Laddar…
  7. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Tack. För att isolera bäge änderna av kabel som är oanvänt på propp sidan och häll sidan är det krymp slang, el tejp , man borde använda eller är det någon regel där ?

8. L
    Husägare · Nivå 16
    Den nya spisen har en X plint [3] som inte används "blindplint" här kan man parkera den 3:e fasen om man använder en färdig gjuten Perilex kabel då man inte kommer åt den i en gjuten kontakt.
    Men ibland är där en kabel inkopplad vid leverans av häll men saknar kontakt då ser den färdiga kablen ut så här
    Den kan användas i hela Europa direkt utan att koppla om i hällen.
    I Europa kopplas den 1-fas 32A därav parallella kablar även här i Sverige då lägenheter har 1-fas 20A 4mm2 till den gamla spisen.
    Men här i Sverige/Finland där vi har 3-fas i dom flesta fastigheter så då särar man på brun och svart och kopplar till var sin fas, dom hopkopplade blå/grå kopplar man till nollan, även om bara en ledare hade varit tillräcklig vid 2-faser.
    Vid 1-fas

Redigerat 18 okt 00:43
  9. Affaf
    Medlem Nivå 2
    Tack så mycket alla. Den fungerar utmärkt.Jag har parkerade o använt fas på plint 3 därför att jag hade gjutna propp. Men jag har tre seperat säkring för varje fas till hällen. Så säkring för oanvänt fas till häll är av nu.