För att undvika missförstånd är det viktigt att veta vad som finns i andra änden av sladden. Om det är en kabel som följde med spisen är det förmodligen så att grå och blå är sammanfogade i båda ändar. Om det å andra sidan är en kabel med perilexkontakt som hörde till den gamla spisen är det möjligt att den grå är just den tredje fasen. Och då skall du absolut inte lägga ihop den med nollan. Så börja med att titta i andra änden.
Hej,Demmpa skrev:
Nej du behöver inte både blå & grå till nollan utan det räcker med bara blå.
Man klipper aldrig någon tråd som inte används utan man isolerar bägge ändar.
Anledning till att det är både blå & grå är om hällen kopplas till en fas så räcker det inte med bara blå utan även grå behövs, för vid enfas kopplar man även ihop brun & svart i matande ände (om man använder medföljande kabel).
Är det ok att ha en plintar o kopplad i perilex stick propp ? Den är 2 fas . Så en fas är extra från vägg uttag.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Uttaget ska vara fullkopplat (jord, nolla, tre faser), även om en saknad fas inte är lika illa som saknad nolla.Affaf skrev:
I stickproppen behöver inte allt vara inkopplat utan bara det som behövs till det som ansluts (i praktiken alltid skyddsjord, resten kan variera).
Den nya spisen har en X plint [3] som inte används "blindplint" här kan man parkera den 3:e fasen om man använder en färdig gjuten Perilex kabel då man inte kommer åt den i en gjuten kontakt.Affaf skrev:
Men ibland är där en kabel inkopplad vid leverans av häll men saknar kontakt då ser den färdiga kablen ut så här

Den kan användas i hela Europa direkt utan att koppla om i hällen.
I Europa kopplas den 1-fas 32A därav parallella kablar även här i Sverige då lägenheter har 1-fas 20A 4mm2 till den gamla spisen.
Men här i Sverige/Finland där vi har 3-fas i dom flesta fastigheter så då särar man på brun och svart och kopplar till var sin fas, dom hopkopplade blå/grå kopplar man till nollan, även om bara en ledare hade varit tillräcklig vid 2-faser.
Vid 1-fas
Redigerat:
Tack så mycket alla. Den fungerar utmärkt.Jag har parkerade o använt fas på plint 3 därför att jag hade gjutna propp. Men jag har tre seperat säkring för varje fas till hällen. Så säkring för oanvänt fas till häll är av nu.