6 976 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Koppla köksfläkt till rör i taket, vilken rördel ska jag fästa i taket?
Hej, jag behöver lite input angående ventilation. Jag är ute efter någon rör-del att montera så att jag sedan slipper se/röra vid eternit-röret. Vet någon vad en sådan del heter?
Köksfläkten är en vanlig IKEA-fläkt där diameter på utblåset är 150 mm.
Mycket tacksam om någon kan peka mig i rätt riktning!
Köksfläkten är en vanlig IKEA-fläkt där diameter på utblåset är 150 mm.
Mycket tacksam om någon kan peka mig i rätt riktning!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver troligen en sådan här.
Men du får så klart mäta dimensionen på eternitröret så den passar
https://soliduct.se/trumsats-160-med-genomforing.htm
Men du får så klart mäta dimensionen på eternitröret så den passar
https://soliduct.se/trumsats-160-med-genomforing.htm
Vad är det för dimension på eternitröret? Är det bara ett rakt rör rakt upp genom taket? med en sån stos vill det ju till att dimensionerna stämmer bra mot eternitröret så att gummipackningen tätar mot insidan av eternitröret. Ett alternativ är ju att gå ner i dimension så att du kan skjuta i ett nytt spirorör hela vägen ut
Vet ej dimension på eternitröret just nu, skall mäta! Det stämmer att det är ett helt rakt rör upp till taket.
Ska man inte använda det flexibla röret (även om det bara blir en kort bit) mellan eternitrör och stos? Spontant är jag tveksam till att det skulle bli tillräckligt tätt bara med gummipackningen.
Ska man inte använda det flexibla röret (även om det bara blir en kort bit) mellan eternitrör och stos? Spontant är jag tveksam till att det skulle bli tillräckligt tätt bara med gummipackningen.
Därav mitt förslag att inte använda eternitröret som aktiv del alls, bara som ytterhölje. Ex att släppa ner ett långt spirorör. t.ex ett 125-rör ( om det är det som krävs för att få plats). Sen avsluta med en 125-stos mot gipstaket. Sen flexibel slang mellan takstosen och fläkten. Någonstans behövs i så fall en övergång från fläktens dimension. I mitt fall följde det faktiskt med en övergång/adapter från 150-125 som passade direkt på fläktmotorn, som jag dock inte behövde använda. Annars finns det ju ochs lösa spiro-övergångar. Tänk på att du kan behöva komplettera med brandsäker rörisolering om det blir utrymmen/delar som byggs in
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Självklart så måste du mäta eternitröret och välja en dimension på övergången som passar i eternitröret så det blir rätt.G goatcat skrev:
Bilderna var ett exempel på det du behöver.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är till för att ansluta mot fläkten.G goatcat skrev:
Alla dagar i veckan hade jag fört upp ett 125mmm spiorör (om det får plats) inuti eternitkanalen.
Fixerat det så att det sticker ner 15cm under färdigt innertak.
Skumma in emellan så du tätar om det behövs.
Isolera runt övergången samt runt spiroröret där det går genom bjälklaget.
Sen har du ju ett perfekt rör att ansluta med en flexibel slang från fläkten.
Samtidigt ett fräscht och helt rör ända upp till mynningen.
Återupplivar tråden med en bättre bild på befintliga röret. Innerdiameter är 150 och ytterdiameter ca 165.
Har jag förstått rätt i denna skiss? Dvs att stos ska placeras inuti eternitröret? Är lite osäker på hur dimensioner anges på stosar, är tacksam för tips och produktförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag förstått rätt i denna skiss? Dvs att stos ska placeras inuti eternitröret? Är lite osäker på hur dimensioner anges på stosar, är tacksam för tips och produktförslag.
Efter lite googlande verkar det riktigt svårt (omöjligt?) att hitta en genomföring som är 150 till 150 (allt ser ut att vara 160). Är det ett alternativ att inte ha en stos alls? Exempelvis genom att använda en rör-förändring 150-160, och sedan köra 160-rör.
Fläkten som sedan ska kopplas på (IKEA) använder dock 150 ...
Fläkten som sedan ska kopplas på (IKEA) använder dock 150 ...
Jag är tacksam för inputen men det känns inte riktigt görbart (iaf om jag gör det själv). Röret skulle i så fall behöva föras upp genom hela övervåningen, så dels blir det ett rejält långt rör, och dessutom tror jag att andra kanaler ansluter till eternitröret längre upp, så det skulle påverkas.
Vad är nackdelen med eternitröret? Varför skulle det vara så svårt att få det tätt? (speciellt om nu innerdiametern är exakt 150).
Vad är nackdelen med eternitröret? Varför skulle det vara så svårt att få det tätt? (speciellt om nu innerdiametern är exakt 150).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden