10 780 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Få tillbaka borstad stål efter autosol-misstag
Vad som blir bäst beror lite på vilken slipning plåten har ursprungligen. Finns flera olika.
Röd slipnylon (scotchbrite) brukar bli bra. Det använde vi väldigt mycket när jag jobbade på plåtverkstad för 20 år sedan. Finns kanske annat idag. Ytan blir typ diskbänk, eller exempelvis som ytan på den Franke köksfläkt jag står vid nu. Är det en grövre slipning så är röd slipnylon för fin.
Röd slipnylon (scotchbrite) brukar bli bra. Det använde vi väldigt mycket när jag jobbade på plåtverkstad för 20 år sedan. Finns kanske annat idag. Ytan blir typ diskbänk, eller exempelvis som ytan på den Franke köksfläkt jag står vid nu. Är det en grövre slipning så är röd slipnylon för fin.
Kan lämna lite input på det där med priset. Vår ugn dog mitt i matlagningen ganska nyligen på en helg och försökte få tag i en begagnad. Problemet var att begärt pris på de flesta var så högt att det ”lönade” sig att köpa en ny istället. Då får man nämligen garanti och möjlighet att reklamera och inte att glömma att grejerna är nya. Dvs rena och hela och utan slitage.
Om jag skulle köpt en några år gammal ugn så skulle jag inte betala 50-80% av nypris om det rör sig om standardprodukter.
Så resonerar jag iaf.
Om jag skulle köpt en några år gammal ugn så skulle jag inte betala 50-80% av nypris om det rör sig om standardprodukter.
Så resonerar jag iaf.
Vad skulle du betala för den själv begagnad, betänk att det inte finns någon garant?peterwesterlund skrev:
Skulle med stor sannolikhet gissa att du inte får igen pengarna på vad en ny panel kostar.
En ugn för 5000kr reas emellanåt ut för 3500-4000kr.
Skulle tro du får vara glad/ha tur om du får 1500kr ”för en som är ett par år”. Antagligen får du räkna med lite mindre. De som tycker ”utseendet” är viktigt/avgörande vill nog dessutom ha just en som matchar resten av kökets ”vitvaror”. Så den estetiskt kräsna målgruppen är hyfsat liten för en specifik modell av ugn.
Många köper antagligen begagnat då det ”krisar/akut” som en temporär lösning.
Vi har själv köpt begagnade vitvaror ibland men då sökt de i ”nyskick”. Har då betalat 50-60% av nypris för i princip helt oanvända grejor. (Kyl, frys, induktionsspis osv) Där många som köpt lägenhet kastar ut t ex vita för att de vill ha rostfritt, eller ska ändra kökslayout helt.
Finns antagligen många som söker begagnat som inte tycker ett ”polerat parti” har så stor betydelse. Ta ett kort som visar hur den ser ut sen sätter du ut den till rimligt pris så säljs den nog. Tror inte du förlorar så många kronor på att du polerat den på ett ställe.
Skulle tro du får vara glad/ha tur om du får 1500kr ”för en som är ett par år”. Antagligen får du räkna med lite mindre. De som tycker ”utseendet” är viktigt/avgörande vill nog dessutom ha just en som matchar resten av kökets ”vitvaror”. Så den estetiskt kräsna målgruppen är hyfsat liten för en specifik modell av ugn.
Vi har själv köpt begagnade vitvaror ibland men då sökt de i ”nyskick”. Har då betalat 50-60% av nypris för i princip helt oanvända grejor. (Kyl, frys, induktionsspis osv) Där många som köpt lägenhet kastar ut t ex vita för att de vill ha rostfritt, eller ska ändra kökslayout helt.
Finns antagligen många som söker begagnat som inte tycker ett ”polerat parti” har så stor betydelse. Ta ett kort som visar hur den ser ut sen sätter du ut den till rimligt pris så säljs den nog. Tror inte du förlorar så många kronor på att du polerat den på ett ställe.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
j.f.s skrev:
Kan lämna lite input på det där med priset. Vår ugn dog mitt i matlagningen ganska nyligen på en helg och försökte få tag i en begagnad. Problemet var att begärt pris på de flesta var så högt att det ”lönade” sig att köpa en ny istället. Då får man nämligen garanti och möjlighet att reklamera och inte att glömma att grejerna är nya. Dvs rena och hela och utan slitage.
Så resonerar jag iaf.
M mattoys skrev:
Vet inte hur andra tänker men när jag köpte ugnen så var det inte bara "en ugn" jag letade efter utan ville ha de egenskaper och utseende som denna har. Annars hade jag kunnat köpa en standardugn på IKEA för 2000 kr. Men självklart får ju priset inte vara för nära nypris. Men jag har kämpat hela helgen med att rengöra den så den upplevs nästan som nyskick nu inuti. Självklart inte så att jag ska säga att den är ny eller så men. Ren och fräsch är den. Inte en enda prick.S skogstomten skrev:En ugn för 5000kr reas emellanåt ut för 3500-4000kr.
Jag tänker att någon som köper denna är någon som inte har budget för att köpa den ny men gärna vill ha en ugn med dessa funktioner som inbyggd stektermometer och den extra stora volymen och pyrolysrengöring m.m. Jag betalade även extra för att få en med vit text på displayen istället för röd eller orange. Men kanske bara jag som tänker på sånt...
Tack för tipset!PNO skrev:
Vad som blir bäst beror lite på vilken slipning plåten har ursprungligen. Finns flera olika.
Problemet generellt är att ”extrautrustning” inte ger pengarna tillbaka. Visst, någon krona högre än motsvarande standard får du förmodligen men det är fortfarande en begagnad vara utan garantier.peterwesterlund skrev:
Vet inte hur andra tänker men när jag köpte ugnen så var det inte bara "en ugn" jag letade efter utan ville ha de egenskaper och utseende som denna har. Annars hade jag kunnat köpa en standardugn på IKEA för 2000 kr. Men självklart får ju priset inte vara för nära nypris. Men jag har kämpat hela helgen med att rengöra den så den upplevs nästan som nyskick nu inuti. Självklart inte så att jag ska säga att den är ny eller så men. Ren och fräsch är den. Inte en enda prick.
Jag tänker att någon som köper denna är någon som inte har budget för att köpa den ny men gärna vill ha en ugn med dessa funktioner som inbyggd stektermometer och den extra stora volymen och pyrolysrengöring m.m. Jag betalade även extra för att få en med vit text på displayen istället för röd eller orange. Men kanske bara jag som tänker på sånt...
Tack för tipset!
Säg att du betalade 8-9000kr för den när du köpte den. Har du tur kanske du kan få 2000kr är min gissning. Men det är min åsikt och är precis endast det. En åsikt
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Hade det varit jag själv så hade jag kunnat leta efter en begagnad sak med just en specifik utrustning och vetat om nypriset men köpt det billigare begagnat. Men jag förstår om inte jag är som gemeneman. Vi får se hur jag gör nu. Kanske behåller den istället då. Men vill oavsett få det att se bra ut.j.f.s skrev:
Problemet generellt är att ”extrautrustning” inte ger pengarna tillbaka. Visst, någon krona högre än motsvarande standard får du förmodligen men det är fortfarande en begagnad vara utan garantier.
Säg att du betalade 8-9000kr för den när du köpte den. Har du tur kanske du kan få 2000kr är min gissning. Men det är min åsikt och är precis endast det. En åsikt![]()
Men varför ska du sälja den? Och den du köper istället, har du ägnat månader åt att sitta och vakta på blocket för att lyckas knipa just den sorten med de finesserna du är efter?peterwesterlund skrev:
Hade det varit jag själv så hade jag kunnat leta efter en begagnad sak med just en specifik utrustning och vetat om nypriset men köpt det billigare begagnat. Men jag förstår om inte jag är som gemeneman. Vi får se hur jag gör nu. Kanske behåller den istället då. Men vill oavsett få det att se bra ut.
Max halva nypris skulle jag lägga på en begagnad vitvara. Som exempel har jag tittat en del på
Sonos Beam, men säljarna vill ha 3000+ för något som är i ganska svårbedömt skick och ålder. Och då vill de att man ska hämta den med. En ny kostar 4800 med frakt. Jag fattar inte vilka som köper på de priserna.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Vill köpa en kombinerad ugn/mikrovågsugn för att få lite mer plats i min lilla etta. Nej, har inte ägnat månader åt att vänta på att den ska komma ut på Blocket. Jag räknar med att behöva lägga till pengar dessutom men får spara lite till helt enkelt.H hapazard skrev:Men varför ska du sälja den? Och den du köper istället, har du ägnat månader åt att sitta och vakta på blocket för att lyckas knipa just den sorten med de finesserna du är efter?
Max halva nypris skulle jag lägga på en begagnad vitvara. Som exempel har jag tittat en del på
Sonos Beam, men säljarna vill ha 3000+ för något som är i ganska svårbedömt skick och ålder. Och då vill de att man ska hämta den med. En ny kostar 4800 med frakt. Jag fattar inte vilka som köper på de priserna.
Det jag var efter är att det är mycket få som sitter och bevakar blocket eller tradera för att få tag på speciella modeller av vitvaror. Därför är det mycket svårt att få extra betalt för dem.peterwesterlund skrev:
Ja så är det 50% av nypriset om varan ligger i originalkartong och ej är använd. samt med full garanti kvar.S skogstomten skrev:En ugn för 5000kr reas emellanåt ut för 3500-4000kr.
Klicka här för att svara