Jag har ett litet kök som behöver lite mer förvaring. Skulle vilja ha en köksö med plats två stolar (sitter nästan aldrig i köket, utan matplatsen är i vardagsrummet). Dock har jag två köksstolar som jag älskar och vill ha kvar för att hålla ihop stil och inredning.
Så min fråga är: kan man göra en köksö som inte är anpassad till höga barstolar, utan vanliga stolar? Hittar inga färdiga lösningar och hittar inga bilder på nätet. Vet inte om det skulle se dumt ut?
Min tanke är fristående hyllor (köksstomme) med bänkskiva med överhäng där stolarna står. Storlek stomme kanske L90, B40 och en något större bänkskiva. Färdig lösning eller något jag bygger. Har någon sett något liknande och kan länka till bild?
Så min fråga är: kan man göra en köksö som inte är anpassad till höga barstolar, utan vanliga stolar? Hittar inga färdiga lösningar och hittar inga bilder på nätet. Vet inte om det skulle se dumt ut?
Min tanke är fristående hyllor (köksstomme) med bänkskiva med överhäng där stolarna står. Storlek stomme kanske L90, B40 och en något större bänkskiva. Färdig lösning eller något jag bygger. Har någon sett något liknande och kan länka till bild?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Välkommen till forumet!
Vad sägs om att utgå från överskåp, de är ju kring 30 cm djupa och finns i flera höjder.
För att man ska kunna sitta någorlunda bekvämt behövs åtminstone 30 cm överhäng på bänkskivan. För att få tillräcklig stabilitet med så stort överhäng i förhållande till skåpets djup kan man behöva ett eller två stödben.
Lite dyrare kökstillverkare som har mer service borde kunna hjälpa dig att få ihop något bra.
Vad sägs om att utgå från överskåp, de är ju kring 30 cm djupa och finns i flera höjder.
För att man ska kunna sitta någorlunda bekvämt behövs åtminstone 30 cm överhäng på bänkskivan. För att få tillräcklig stabilitet med så stort överhäng i förhållande till skåpets djup kan man behöva ett eller två stödben.
Lite dyrare kökstillverkare som har mer service borde kunna hjälpa dig att få ihop något bra.
En idé är att utgå från ett mindre bord, typ 60x90, eller vad du kan hitta och som passar. Bygg sedan hyllor/skåp (eller använd överskåp) under halva bordet och under andra halvan kan du ställa stolarna. Då har du automatiskt stödben.
Man kanske kan ha vanlig bänkhöjd på ena sidan, med förvaring, och ett hyllplan/bänkskiva som hänger ut som en låg bardisk på andra sidan. Det har jag sett tidigare. Men en låg bänk funkar säkert det med, så har man ju ibland i storkök där man behöver hantera djupa kastruller osv.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 205 inlägg
Gör köksön i två nivåer: 90 cm och 72 cm
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Köksö med bänkskiva i två nivåer
Köksbord med förvaring på kortändan?
Eller byt till 65cm stolar och kör vanlig bänkskivehöjd på allt
Köksbord med förvaring på kortändan?
Eller byt till 65cm stolar och kör vanlig bänkskivehöjd på allt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Jag tror inte det ser så annorlunda ut bara för att det är 20 cm lägre och vanliga stolar. Det blir ett matbord med förvaring och inte förvaring med en möjlighet att sitta vid den.U Ulsej skrev:
Men jag har lite svårt att se ditt kök framför mig, du skrev om olika mått men inte om det bara fungerar om de två stolarna är längs sidan som är upp till 90 cm eller om det går att ha en större skiva där stolarna är mittemot varandra som Johannnes första skiss. 90 cm är lite väl lite för att två personer ska kunna sitta och äta där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Man behöver minst 60cm i bredd per person för att sitta bekvämt. Och är en plats mot en vägg så lägg på 10cm på den platsen
Klicka här för att svara