Hej,
planerar att byta ut köket och därmed även byta golv då dagens golv fått en liten vattenskada under kylen och är väldigt repigt. Jag har några frågor kring lägga parkettgolv i kök och tänkt se om jag kan få ett bra svar här.
Parkettgolvet jag tänkt lägga har en tjocklek på 13 mm och är 3-stav ek, då vi har det sedan tidigare i resten av huset.

Frågeställningar:
1. Bör jag lägga parketten i hela köket och sedan montera köket ovanpå golvet?
2. Bör jag montera köket först och sedan lägga parketten fram till benen på bänkskåpen och sedan montera sockeln? Jag har tänkt använda täckande sockel
2.1. Om jag gör det vad bör jag lägga under bänkskåpen för golv?
2.2. Bör jag lägga någon skiva under bänkskåpen för att komma upp i samma höjd som parketten, t.ex formplywood som även tål lite vatten?
3. Hur bör jag tänka under kyl och frys gällande lägga parkett under dessa?

Det är krypgrund på huset, så under parkettgolvet är det vanlig golvspånskivor.

Man brukar lägga golv överallt. Det blir smidigast, särskilt som det ska sitta droppbrickor under flertalet vitvaror.

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Jag kan förstå att det är smidigast att lägga i hela köket, däremot har jag läst att flera tillverkare lämnar ingen garanti om du ställer ett tungt kök på golvet då det ska vara flytande och kunna röra sig med årstiderna.

BirgitS
Det beror på vad det är för kök du ska ha. Många kök, t.ex. Ikeas, hänger i huvudsak på väggen och har endast stödben som tar upp väldigt lite last normalt och då brukar det gå bra att ha parkettgolv under de skåpen. Men om det är skåp som mer står på golvet, t.ex. en köksö, så vill parkettgolvstillverkarna att man inte lägger parketten under dem.

3. Där får det absolut inte vara någon kant som gör att det inte går att dra ut resp. skjuta in kyl och frys. Man lägger normalt golvet ända in till väggen under kyl och frys.

Tack för svaren. Tanken är att använda IKEA köksskåp men med en ca 200 kg tung granitbänkskiva. Ska inte ha någon köksö.

V vindsurfaren skrev:
Tack för svaren. Tanken är att använda IKEA köksskåp men med en ca 200 kg tung granitbänkskiva. Ska inte ha någon köksö.
Då bör du inte lägga parkett under, men du lägger in i utrymmet under kyl, frys och DM.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.