Kök
hapazard: Tycker också det ser ganska bra ut givet förutsättningarna. 40 bänk mot fönstret så lite begränsad arbetsyta där men funkar ju bra för avlastning. Fundera på skjutdörrar mot vardagsrum för att skapa utrymme för större sällskap. kanske löpa 60-tals linan fullt ut med svävande överskåp över spisbänken för att skapa förvaring och separera kök och matplats?
williamspäron: Härligt med engagemang :). Tog hit en elektriker idag så nu är allt frid och fröjd här hemma!
mexitegel: Om första benet fungerar, varför funkar inte det andra? Lutar golvet eller är det fel på det andra benet? Du får nog försöka vara lite mer utförlig för att få hjälp tror jag :). Annars får du väl helt enkelt ta bort benet och lägga under någon lämpligt hög träregelbit på kant. Det fungerar lika bra,
fannmo: Tack till er båda för att ni tog er tid att svara!
ESBE: Konstigt, dimensionerna ser rätt ut men det är svårt att se på bild. Mät diametern i millimeter. På insida mutter och yttergänga.
ByggareBull: Jag har en trist fläkt monterad som på bilden. Det finns ingen anslutning till ventil eller något rör i skåpet. Det är kolfilter med utblås precis under skåpsluckan. Det finns en frånluftsventil på vänstra väggen, det är allt. Vad har jag för alternativ? Hittar inga snyggare/roligare än den som sitter där men vill gärna ha något i rostfritt som passar bättre med spisen.
A-Man_08: Är det benet längre in eller närmast i bild som är trasigt? Det längst bort verkar sakna fot. Köp ett nytt som du kan juster så blir det stadigt.
TheGame: Det går att byta hela slangen som går upp till blandaren så får du ny koppling på den sidan. Har du provat att dra åt bara? Kanske är nån packning mellan som är dålig då kan det räcka med en ny bara.
Jesparr: @Mattias_Jo1 Det krånglar till det om väggen blir tjockare för har byggt till en vägg och så där, tänker jag lossar gipsen och sätter kortlingar mellan reglarna som jag fäster i. Tack för svar :)
airwalk: [citat] Tack för svaret, det kanske är svårare än jag hade tänkt mig. Åt andra sidan det var därför jag valde att betala en proffs. De kommer igen imorgon så jag pratar med dem på plats.
Kdog: Säker på att det är spånskiva? gipsskivor är väl mest vanligt skulle jag säga. Du kan spika in en spik på lämpligt ställe utanför kaklet för att kolla. Om det är gips så såga bort skivan, det är väldigt troligt att den går sönder ändå om du försöker ta bort kaklet. Skarvarna mellan nya och gamla skivorna behöver du inte bry dig om att behöva spackla eller så, antingen
Rille2005: Har precis hämtat ut en ny svart laminerad bänkskiva från beijer bygg. Måttbeställd. Monterar den på vår nya köksö också. Men nu ser vi att den är super flammig ....dvs ränder överallt på den . Hur får vi bort detta ? Har provat följande : ljummet vatten, diskmedel, apc, fönsterputs, T-röd, surfaceprep/isopropanol men inget fungerar . Vad ska vi göra ? [bild] [bild] [bild]
simmeboy: Ett klickgolv som inte är limmat räknas som flytande golv. Nedan är ett urklipp från Pergos monteringsanvisningar. https://www.pergogolv.se/sv-se/tra/lagga-parkettgolv [bild]
Livslärlingen: [citat] Jo jag gissar på det, såhär i efterhand. Problemet får elektriker lösa, men det är ju väldogt tyst och skönt i alla fall
Livslärlingen: [citat] Ja det är precis vad jag misstänker, bara att jag inte kan rätt term Men bär jag monterar upp nästa fläkt borde väl att sätta igång igen? Haha..
Subir: Hej, Jag behöver hjälp med att få till min bänkskiva som är köpt från ikea. (skogså) Jag var tvungen att skarva sista bite. När jag skarvade så var det liten nivåskillnad. Slipade ner samt fyllde springa med slipdamm och trälim. Slipade bort resterna för att sedan lägga på osmo Hårdvaxolja. Resultat blev att det blev mörkare där jag hade slipat. Har ni bra tips hur man fixar så
Jazze84: [citat] "I Stockholm är det sedan slutet av 2008 tillåtet för enskilda hushåll att installera avfallskvarn. Enskilda hushåll behöver inte göra någon anmälan eller registrering av innehav och man behöver inte heller något tillstånd från Stockholm Vatten för att installera en avfallskvarn." Är hus enskild hushåll eller enskilda hushåll som söker tillstånd =) ? Ja nu i efterhand
hapazard: Innan du sågar ur kolla dock vad tjockleken är på gipset. Vårt kök var byggt på 80-talet med 9mm gips, vilket inte finns att köpa längre, så blev att riva mer.
Bea_E: [citat] Vi körde tillslut på täcklister av furu, blev toppen :-) grundmålning med vit primer och sen täckfärg, inga fula märken hittills iaf
BirgitS: [citat] Nu ser jag att dokumentet är från 2016 men den kom en ny version i januari så försök hitta den i stället.
aplusb: Hej, blev lite sen återkoppling pga covid och lite deadlines. Hursomhelst beställde jag denna produkt: https://kakeldaxgruppen.se/produkt/marmor-rent-650-ml Medlet fick bort det mesta av fläckarna, hade sagt att det var adekvat effektivt. Har även beställt ett impregneringsmedel till marmor, som kommer i dagarna. Tack för alla kommentarer! Allt gott, Alexander
EmmaCarex: Hej! Nu har jag sökt på lite olika lösningar till skjutdörrar till vår skafferidel i köket. Men tänkte att det säkert finns bra tips att ta del av här. Vår skafferidel har en liten bit snedtak i ena änden, mott yttervägg. Då det är relativt högt upp tänker jag att det bästa också enklaste är att bygga igen övre delen (ca 25 cm) så att dörrarna inte behöver vara utformade
Marijairena: [citat] Ja, jag ser det på ritningen. Men kan man ha intill en fristående spis? Jag har alltså inte en integrerad spis. Passbiten måste väl fästas i något även till vänster? Till höger blir det i bänkskåpet. Det står ju inte om någon täcksida där. Blev lite konfunderad hur det är tänkt där. Jag vet inte hur de tänkte på Ikea att jag skulle göra med passbiten som bara är
falkn: Samma med BSH som sagt. Upp med båda och sätt en passbit under ugnen där den syns minst.
jonaserik: Kanske du kan låna av en röris i grannskapet om det finns någon, dom har för det mesta en för diskbänkar.
jdetlof: Hmm. Inser nu att det här kanske borde lagts under el... jaja.