2 291 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vv-beredare i skafferiet - blir det fuktigt?
Hej! Bör man räkna med att det blir fuktigt kring en varmvattenberedare? Har köpt ett hus (sommarstuga) med varmvattenberedare installerad i skafferiet. Är det korkat att förvara matvaror i samma skåp? Det vore nämligen det mest praktiska, men jag tänker att mjöl och pasta och sånt ska stå torrt...
Det beror lite på hur det är löst. Normalt finns den en säkerhetsventil som det då och då läcker lite vatten genom. Om det finns en säkerhetsventil direkt på beredaren och vattnet från denna inte avleds ut ur skafferiet kan det bli fuktigt. Jag har stött på den dåliga lösningen att bara samla upp detta vatten i ett kärl i stället för att ha en avledning till avlopp.
Så vanligtvis blir det inte fuktigt av en varmvattenberedare. Men det finns undantag.
Så vanligtvis blir det inte fuktigt av en varmvattenberedare. Men det finns undantag.
Tack! Är inte säker på hur det är löst eftersom jag inte flyttat in än. Men om det inte finns en avledare, kan jag i så fall skapa en lite enkelt genom att dra ett rör från den ventilen ut till avloppet? Skafferiet står nämligen precis bredvid diskbänken, så det skulle vara lätt gjort.
Åldern på beredaren avgör bara hur mycket värmeenergi den läcker. Alla beredare läcker värme. Jag tror det kan bli ganska varmt i ditt skafferi, säkert 5-10 grader varmare än runtomkring, allt beroende på hur mycket energi beredaren läcker och hur tätt ditt skafferi är.
De matvaror du nämner är ju sådant som inte alls behöver stå svalt. Om vi utgår ifrån att det reda är eller du ordnar så att eventuellt spillvatten når avloppet så skall inte beredaren bidra med någon fukt i utrymmet. Att det sedan värms upp av spillvärmen gör ju att relativa luftfuktigheten sjunker. Det gör ju utrymmet mer lämpat för att förvara torrvaror.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara