Jag ska kakla väggen ovanför diskbänken. Det är väldigt nära att kakelplattorna räcker precis, att jag slipper kapa plattor vid väggens slut. Men det blir ett mellanrum på ungefär tre centimeter (se bilden).

Hur hanterar man det? Det blir inte jättesnyggt att ha en fin, lång rad med 15 centimeters-plattor. Och så trecentimeters-plattor i slutet. Att börja kakla i mitten av väggen och fördela "glappet" på väggens två utsidor blir ännu sämre - då blir det typ 1,5 centimeter på varje sida.

Vad är lösningen? Får man helt enkelt acceptera trecentimetersplattorna, eller finns det någon annan fiffig variant?

(Hoppas att detta blev begripligt...)

• Handritad skiss som illustrerar ett problem med platsbyggd kakelsättning, där ett mellanrum uppstår på ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kapar av lite på höger sida.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kapar av lite på höger sida.
Men då flyttas väl "problemet" till den sidan? Titta på bilden: Om jag kapar plattan 1 flyttas skarven 2 till höger, och då får jag de tre centimetrarna på den sidan, fast i raden under den översta?

För skarven 2 ska väl ligga precis i mitten av plattan 1. Eller?

Det kanske göms bättre med 1/3 förband istället för halvförband?

Nej, problemet flyttas inte om du fördelar, plattan till vänster i rad 1 ska bli samma som plattan till höger i rad två. Bara att mäta ut hur stora dom ska va. Och sen givet samma system fast en halv platta större på ”den större biten”.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fattar inte hur Stefan menar?
Annars kan.man kapa en rad med "hela" plattor så sista raden får hela och halva plattor. Om raden bakom blandaren har plattor som bara är 12cm kommer bara den som vet se.
Menar rad vertikalt med kortare plattor.

Om vi säger att väggen är 93 cm och du har plattor på 15cm. Då blir det 6,2 plattor per helrad, minus fog. Men för enkelhetens skull struntar vi i fogbredden. Exempelvis, för att slippa en snutt på 3cm kan man ju kapa första plattan på 9cm. 5 hela plattor per rad = 75cm, alltså har du då 18cm kvar. 18/2= 9 cm. Då börjar man och avslutar med plattor på 9cm.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Man fördelar plattorna så det blir lika på båda sidor.
Och svar Ja, det blir flera plattor att kapa.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
J J-O skrev:
Om vi säger att väggen är 93 cm och du har plattor på 15cm. Då blir det 6,2 plattor per helrad, minus fog. Men för enkelhetens skull struntar vi i fogbredden. Exempelvis, för att slippa en snutt på 3cm kan man ju kapa första plattan på 9cm. 5 hela plattor per rad = 75cm, alltså har du då 18cm kvar. 18/2= 9 cm. Då börjar man och avslutar med plattor på 9cm.
Men hur blir det på rad 2 som ska förskjutas 15/2=7,5cm? Jag får det till en liten stump på 2,5cm som saknas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.