12 465 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
Ikea bänkskiva, komposit oxsten
Vi planerar ett nytt kök och är nyfikna på Ikeas bänkskiva oxsten i kompositsten. Någon som har erfarenhet an denna? Är den så tålig som den verkar någon som råkat ställa något varmt på den, hur illa har det i så fall gått
Håller på att installera en Oxsten-skiva (marmormönstrad), så kan återkomma med recension längre fram. Fram till dess finns en hel del input i denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threa...entligen-baenkskivor-i-kvartskomposit.308835/
Vi har en marmormönstrad Oxsten sedan drygt ett år.
Vi är jättenöjda. Nästan varje dag tänker jag på hur bra den är.
Vi hade ekbänk förut, och för oss blev det ett rejält lyft.
Vi har undvikit att ställa varma saker direkt på. Inga märken eller fläckar.
Härligt att baka på och alltid snygg och fräsch.
Hoppas ni blir lika nöjda.
Vi är jättenöjda. Nästan varje dag tänker jag på hur bra den är.
Vi hade ekbänk förut, och för oss blev det ett rejält lyft.
Vi har undvikit att ställa varma saker direkt på. Inga märken eller fläckar.
Härligt att baka på och alltid snygg och fräsch.
Hoppas ni blir lika nöjda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
I instruktionerna för Oxsten står det så här:Wallinskij skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/manuals/oxsten-custom-countertop__AA-2124455-1_pub.pdf
Låter bra! Det blir nog att vi kör på den ocksåG Genvägen skrev:Vi har en marmormönstrad Oxsten sedan drygt ett år.
Vi är jättenöjda. Nästan varje dag tänker jag på hur bra den är.
Vi hade ekbänk förut, och för oss blev det ett rejält lyft.
Vi har undvikit att ställa varma saker direkt på. Inga märken eller fläckar.
Härligt att baka på och alltid snygg och fräsch.
Hoppas ni blir lika nöjda.
Ikeas marmormönstrade stänkskydd kanske?
https://www.ikea.com/se/sv/p/lyseki...moenstrad-svart-vit-mosaikmoenstrad-40464432/
https://www.ikea.com/se/sv/p/lyseki...moenstrad-svart-vit-mosaikmoenstrad-40464432/
Den finns som stänkskydd. Det är tunnare och billigare. Men oxsten är utgående berättade de för mig när jag planerade kök för någon månad sen.
Jag var inne på Oxsten men valde en annan leverantör i slutänden - eftersom Ikea är lite konservativa med var de vill ha skarvarna hade den hamnat mitt i min stora arbetsyta och det kändes lite tråkigt. Den leverantör jag valde lägger skarven i kanten precis under ena kanten på spishällen där det inte alls syns lika mycket.
Den monteras imorgon, sen får vi se om jag är nöjd..
Jag var inne på Oxsten men valde en annan leverantör i slutänden - eftersom Ikea är lite konservativa med var de vill ha skarvarna hade den hamnat mitt i min stora arbetsyta och det kändes lite tråkigt. Den leverantör jag valde lägger skarven i kanten precis under ena kanten på spishällen där det inte alls syns lika mycket.
Den monteras imorgon, sen får vi se om jag är nöjd..
Vilken leverantör valde du istället? Jag är i planeringsfasen för ett nytt kök som jag tänkt bygga i sommar.J jliljeha skrev:Den finns som stänkskydd. Det är tunnare och billigare. Men oxsten är utgående berättade de för mig när jag planerade kök för någon månad sen.
Jag var inne på Oxsten men valde en annan leverantör i slutänden - eftersom Ikea är lite konservativa med var de vill ha skarvarna hade den hamnat mitt i min stora arbetsyta och det kändes lite tråkigt. Den leverantör jag valde lägger skarven i kanten precis under ena kanten på spishällen där det inte alls syns lika mycket.
Den monteras imorgon, sen får vi se om jag är nöjd..![]()
Oxsten utgår sista augusti och ersätts av en något tunnare variant samt att det tillkommer en serie med skivor i keramik. Båda finns att se i Kungens Kurva om man frågar efter de nya, de ligger lite undangömda
Stenskivor.se får leverera till mig. De har skivor från Silestone och den offerten jag fick tycker jag var helt rimlig i pris även jämfört med Ikea.
Några saker att tänka på dock, de verkar inte ha alla varianter i lager så leveranstiden kan vara upp till 10 veckor - jag valde dock ett material de hade i lager och då blev det 2-3 veckor. 10 veckor är ju en evighet om man renoverar kök, speciellt om de ska mäta upp eftersom det ska göras med stommarna på plats.
Kommunikationen kring mätning och montering är inte superbra, man bokar en dag via deras webgränssnitt och sen hör man inte mer förrän strax innan de kommer vilket verkar kunna vara när som helst. De som mätte kom dock utlovad dag och ringde nån timme innan, vi får väl se om monteringen av skivan klaffar idag också. Än har jag inte hört nått
Några saker att tänka på dock, de verkar inte ha alla varianter i lager så leveranstiden kan vara upp till 10 veckor - jag valde dock ett material de hade i lager och då blev det 2-3 veckor. 10 veckor är ju en evighet om man renoverar kök, speciellt om de ska mäta upp eftersom det ska göras med stommarna på plats.
Kommunikationen kring mätning och montering är inte superbra, man bokar en dag via deras webgränssnitt och sen hör man inte mer förrän strax innan de kommer vilket verkar kunna vara när som helst. De som mätte kom dock utlovad dag och ringde nån timme innan, vi får väl se om monteringen av skivan klaffar idag också. Än har jag inte hört nått
Klicka här för att svara