Kök
ZeroKnowledge: Äsch jag öppnade upp och kollade och kände på kontakter och allt såg fint ut. Kan man sälja sånt här eller slänger man det bara? Jag får leta efter nytt. Tack för hjälpen allesammans :D
Mokina: [citat] [citat] Oh, tack så jättemycket för svar. Skall försöka få reda på vilken modell det är bara, så fixar det sig ju
JoelHe: Hej, Håller på att bygga hus och inom snar framtid ska sätta igång med köksplanerna. Planen är alltså att ha spis/fläkt mot yttervägg där takfoten finns. Har även som vision att kunna montera fläkten externt på ytterväggen för en tystare upplevelse i köket. Har ryggåstak i kök så kan ej dra upp imkanal på vinden, får ej plats och vill inte gå med den rakt upp och få
Terasky: [citat] Tack, då kör jag hela kakelrader och kapar bara av lite under skåp och fläkten och hoppas det ser bra ut.
Ankans: [citat] Återigen ett stort tack! Nu känner jag mig redo!
polarsson: Dessa är enklare https://www.clasohlson.com/se/T%C3%A4ckbricka-sj%C3%A4lvh%C3%A4ftande-13-och-20-mm/p/Pr412067000
hempularen: Och som sagt. Tag kontakt med föreningen, ring upp ordföranden och ta en diskussion.
Peter2400: [citat] Det kanske brukar vara som tuggummi:thinking: Jag kanske hade tur när jag köpte den här säcken från Bauhaus. Riktigt trevlig att spackla med, går att lägga ner mot 1mm tjockt. Har tänkt spackla väggar och ha som färdig yta. https://www.bauhaus.se/fastmassa-probau-510-multifix-15-kg-4-6-m#go-to-description Här är en bit formplyfa som jag provspacklat, ett ca 1mm tjockt lager.
Ole Utne: Så var det dags att underhålla bänkskivan. Den var nymonterat när vi köpte huset för 5 månader sedan och jag har inte gjort något med den än. Tänkte slippapper och sen olja. Några frågor innan jag sätter igång: Diskho Diskhon överlappar bänkskivan några cm. På vissa platser är det ett litet glapp mellan diskhon och bänkskivan och där har jag sett att smuts och vatten kan ta
UABUKR: Jag behöver två nya luckor till ett gammalt hagaköket 80 cm köksskåp underskåp och vill ha luckor med ram och spegel. Nu undrar jag om det finns färdig profil t.ex 20x60 mm med spår i till t.ex. 6 mm plywood att köpa till ramen.
hempularen: Det finns bättre än latex fog. Biltema multibond har jag för mig de kallar den. Liknande finns med andra namn (men dyrare). Den blir som silikon, men går att måla över. Till skillnad från latex är det inte nödvändigt att måla över den.
LKF: Hej, tack för information. Ena benet på tryckknappen var av. Lyckades löda ihop. Nu funkar ugnen igen
olof63: Hej, har en fin kalkstenskiva runt min diskho, funkar fint men det blir små flisor av stekpannor och kastruller när jag diskar. Skulle vilja ha någon form av skyddslist runt om, är eet någon som har förslag på hur ? af
Jimbie: Lyckades med braständaren :) Fick ta bort till kanten sen värma ringen inuti och sen kunde jag bända loss den när den mjuknat lite. Gängorna ser hela och fina ut så det blev ju bra iaf!
abelv: [citat] Det blev ett 60 skåp med två 30 dörrar och ett 90-ish skåp med en 40 dörr. Tycker att det funkar ok. Utrymmet i hörnet är svår att använda, särskilt på övre hyllorna där det blir svårt att nå, men det funkar rätt bra ändå.
magnu: Nya luckor hade kostat 30k hos oss. Ommålning av luckorna kostade 9k, men då var det fler ännu fler luckor än jag fick offert på från lucknasaren
KristofferB: Har en fundering runt vårat kök och hoppas någon här har erfarenhet eller idé hur man kan göra. Vi har ett 40skåp för diskho/sopor som avgränsar till en hörnlösning med ugn. Köket är ännu inte monterat så det möjliggör viss modifikation. Funderar om man kan kapa ur 40skåpet på ett bra sätt för att komma åt döutrymmet som blir mellan hörnlösningen och 40skåpet.
Argastesnickaren: Det går att justera men inte utan att ta ner skåpen. Samtidigt är det väldigt lätt att göra. Tömm dom. Lossa skruvarna som sitter mellan skåpen om ni inte orkar lyfta ner alla på en gång. Ta väck täckbrickorna och vrid på plast pluggen sen är det bara att ta ner dom. På med vattenpass och justera skenan. Lycka till;)
BirgitS: Kompostpåsar bör inte ha lock för de luktar minst om innehållet kan torka och därför bör påsen stå luftigt.
andnel: Rimligt såklart i övrigt med själva renoveringen, är det något speciellt jag behöver tänka på?
tuand: Har fått konstiga fläckar på kakel, bänkskiva och tapet. Vad kan detta bero på? Går det att lösa på något sätt?
Ekliptikan: Hejsan Fördelen med att köpa fronterna av samma leverantör som stommarna är ju att det är lätt att köpa nya fronter vid behov. Om tex Kvik eller Epoq har fronter ni gillar så borde väl det bli lägre eller samma kostnad som att köpa till IKEA-anpassade fronter till IKEAS stommar?
BirgitS: Det är ju lite så då kan ju lite extra bänkyta vara värdefullt.
BirgitS: [citat] Det låter olämpligt av brandskäl. Fläktar brukar kräva minst 50 cm avstånd till spisen. [citat] Då kommer nog ditt skåp att bli skadat av fett och vattenånga.
heisiandiishe: [citat] Svaret är tyvärr nej. Lådorna har finurliga beslag som hakar i glidskenorna. Dessa beslag har ett stag under lådan. Minns inte exakt men lösningen bygger på att lådan har detta monterat på sig i kombination med glidskenorna. Bara att byta ut rubbet om man vill ändra till denna funktion.
Knubbe 37: Jag har en gammal Ramnäs diskbänk som ska limmas i träramen. Vilket lim passar till det?
80-talshus: [citat] Det verkar då vara en förbättrad variant av den vi har (EKC6051BOW). I dess bruksanvisning står det så här vad gäller kylfläkten: "När produkten är på, aktiveras fläkten automatiskt för att hålla ugnsytorna svala. Om du stänger av ugnen fortsätter fläkten att gå tills ugnen har svalnat."