Hej

Jag försöker byta bänkskiva till denna
https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-b-c-3020x635x40mm-raka-kanter
och disko samt blandare.
https://img.bygghemma.se/pfiles/Produktblad__ca2e5664-9abf-4f9d-a15f-67a3d423c6ff.pdf

Jag hittar inte en enda monteringsanvisning som är relevant för diskho från intra.

Problemet är att det finns krokar runt hela diskhon precis under läppen för nedfällning. Jag fattar inte hur man ska installera något sånt i en trä bänskiva? Finns ju inte riktigt plats för både läppen att sättas fast över träet och samtidigt har utrymme för krokarna och monteringsbeslagen.

Jag skulle kunna fräsa/såga hål för att ge plats till krokarna men då har jag ingen aning om hur jag använder monteringsbeslagen som också ser oanvändbara.

Att det inte finns monteringsavisningar borde tyda på att det är en självklar konstruktion för erfarna, vad säger ni?

• Närbild på en diskhos krok precis under läppen för nedfällning mot en otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den diskhon ska underlimmas, vilket innebär att hela diskhon limmas mot undersidan av bänkskivan. Med den informationen kanske det även klarnar angående hur monteringsbeslagen ska användas.

A Emil_K skrev:
Den diskhon ska underlimmas, vilket innebär att hela diskhon limmas mot undersidan av bänkskivan. Med den informationen kanske det även klarnar angående hur monteringsbeslagen ska användas.
Hej, tack för svar. "Singellåda för under- och planlimning", jag köpte den som är för nedfällning/planlimmning.

Min bästa gissning är att bara att hyra en handöverfräs och få det att funka på något sätt.

P
Alla gör som dom vill,men det låter som en dålig ide,den är ju inte avsedd för sånt montage:thinking: är det inte bättre att byta ut den iaf.

Fattar inte riktigt, den är till för nerfällning. Hittar instruktioner men de tar inte hänsyn till avloppet på sidan och läppen har knappt 1 cm som får stöd.

Jag ser ingen annan lösning är att fräsa utrymme så får bli det.

• Schematiska illustrationer av en nerfällningsprocess för en byggprodukt, markerad bild visar avloppets position.
P
En är väl tänkt till underlimning och den andra till planlimning,dvs fräsa ner hela kanten jäms med skivans yta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.