Hej,

Har ett dilemma mitt i min köksrenovering som jag behöver hjälp med att reda ut.
Jag har en bänkskiva i massiv ek, där jag har håltagit för en blandare. Hur viktigt är det att snittytan förseglas?
Då jag vid håltagningstillfället glömde bort att försegla ytan, detta kom jag på i samma stund som rörmokaren kom och skulle montera blandare etc. Jag rådfrågade rörmokaren om han tyckte att ytan behövde förseglas men han menade på att det är ingenting man brukar göra och det inte är nödvändigt, det sitter en packning mellan bänkskiva och blandare.

Hur bör jag göra, bita i det sura äpplet och montera bort blandaren för att komma åt och försegla ytan eller bara låta det vara?

Tacksam för svar.

Mvh

J Jodgello skrev:
Hej,

Har ett dilemma mitt i min köksrenovering som jag behöver hjälp med att reda ut.
Jag har en bänkskiva i massiv ek, där jag har håltagit för en blandare. Hur viktigt är det att snittytan förseglas?
Då jag vid håltagningstillfället glömde bort att försegla ytan, detta kom jag på i samma stund som rörmokaren kom och skulle montera blandare etc. Jag rådfrågade rörmokaren om han tyckte att ytan behövde förseglas men han menade på att det är ingenting man brukar göra och det inte är nödvändigt, det sitter en packning mellan bänkskiva och blandare.

Hur bör jag göra, bita i det sura äpplet och montera bort blandaren för att komma åt och försegla ytan eller bara låta det vara?

Tacksam för svar.

Mvh
Var det en grundoljad bånkskiva? Om du är försiktig så kommer den att klara sig fint om du nu oljar bänkskivan och är noga mot packningen. Men egentligen skulle du ha oljat även hålet som blandaren sitter i.

Sen ska bänkskivan underhålls oljas ca 2ggr/ år. Hur många gör det?

Jag anser att en blandare ska sitta i diskbänken och inte i en ekbänkskiva. Men nu har du gjort ditt val så är det bara noga med skötsel och inte låter vatten ligga runt blandaren så kommer det att gå bra.

Var bänkskivan inte ens grundoljad från fabrik skulle jag ta mig en funderare på att koppla bort blandaren.

Hej,

Tack för svar.

Bänkskivan är grundoljad från leverantör.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.