Kök
SDY: [citat] Så här blev det, om någon i framtiden skulle vara intresserad. Bak lade jag en tunnare träregel på högkant som stöd. Fyrkantsröret ger stöd även åt frihänget till vänster om hällen. Fyrkantsröret som ligger ovanpå användes aldrig. Och nu är bänkskivan på plats! [bild]
Bengt Nilsson2: [citat] En oljetank som har alla anslutningar genom väggen som en oljetank har? Som är besiktigad som oljetank? Jag är inte helt oinsatt. Men tack för upplysningar i övrigt.
JP500: Hej. Vi ska montera en ny köksfläkt. Tidigare satt där en skåpsinbyggd fläkt där det mjuka böjbara ventilationsröret gick inne i skåpet och möttes upp av ett synligt hårt rör sista biten. Nu ska vi sätta in en kåpa med relativt hög skorsten i och hoppas att inte behöva ha något av den mjuka rören synliga. Men vad finns det för regler här? Jag har hört att 60-80 cm måste vara
Düsseldorff: Hålsåg för kakel. Edit: Här är man tvåa på bollen med marginal...
Demmpa: Ja, har du (köper) en kökskran som har ”diskmaskinskran” så ansluts diskmaskinen till den.
Höghus: Ställer frågan här också, fick inget svar i Byggmaterialforumet. Vänstra delen är spånskiva, högra är gipsputsad murstock. Jag vill ha kakel på båda. Funkar det att sätta 6mm gips på spånet och sedan spackla skarven med gipsputs och pappersremsa och sedan kakla ovanpå? Efter att ha primat alltihop. /Höghus [bild]
16386: I alla fall IKEA har/har haft garderobsstommar med ca 35 cm djup. Bänkskåp och högskåp till kök med annat än ca 58 cm djup har inte varit standard på närmare 100 år. Visst kan det ha funnits firmor som ändå haft grundare skåp i sitt ordinarie sortiment men jag känner inte till några sådana.
Okarlsson: [citat] Du lade ju just upp en planlösning :p Rakt kök, 2,20m som är 50 djupt. Kanske kolla på kabysser i fritids båtar? Nu för tiden gör de ofta sådana kök helt utan "smarta lösningar". Med båt/husvagnsvitvaror så går 50cm bra.
Snickarkirre: [citat] Jaha okej men då spelar det ju ingen roll. Blir nog snyggt att ha det där och jag tycker ni ska lita på eran magkänsla å köra på de (y)
Mikael_L: Nej, det är inte helt riktigt. Det blir ju en miljö och hälsofråga. Det rätta är att man tar dit sotare som rensar kanalerna ordentligt och sen sätter dit fågelskydd av något slag. Det finns många sätt att anordna det och är inte speciellt dyrt. Men frågan kanske bör lyftas på ett föreningsmöte, i alla fall om inte styrelsen mer eller mindre självmant tar tag i det.
Utdelning: [citat] Tack för bra svar. Vi har ju bra drag i fläkten idag men det känns som den går för full rulle. Får beställa hem en fläkt och höra med elektriker och sotare då. Tror inte någon sett över kanalerna på ett tag så det är säkert värt pengarna vilket som.
Adkit: När jag sätter ihop ett par lådfronter i mitt METOD kök med en "UTRUSTA Kopplingsskena för fronter" så verkar dessa lådfronter sticka ut jämfört med de andra lådfronterna. De sticker ut lika mycket som tjockleken på själva kopplingsskenan eftersom den sitter mellan fronten och själva lådan. Är det meningen eller kan man justera djupet på lådorna på något sätt?
freddy dill: Hur hade ni gjort med detta köket för att få öppenhet till v-rum (som ligger precis bakom)? Tar gärna emot tips/förslag Har fundering på att ta ned de flesta väggskåp, byta bänkskiva till en bred modell och ha bänkskåp mot v-rum..
Lopex: Ang bänkskivan är det bara att prata med närmsta stenhuggare, har gjort flertal sånna där. Lycka till
Mathildatiger: [citat] Vi har en häll som är 90 bred. Den sitter i ett 60-skåp med ugn. På varje sida är ett 60-skåp, det ena med kombiugn. Vi skar ut lite i överkant på stommarna så fungerar det fint. Vårt kök är från Vedum, vet inte om det går med tex IKEA-kök.
Kriskors: [citat] Diameter anslutning 26 mm Diameter rör som ska ansluta 22/23 mm Bifogar bilder på vattenlås Syfte: att skapa förutsättningar för att få installerad ny diskmaskkn köpt på elgiganten - också bild bifogat
Krille-72: [citat] Om det ligger en list vid golvet så misstänker jag att något bytt golv och gjort det enkelt för sig genom att inte dra in golvet under sparksockeln för att sedan kapa sparksockeln och montera tillbaks den. Istället har dom bara gått med golvet fram till sparksockeln och avslutat med en list.
Patrik-1234: Gammal tråd men hamnade själv här och efter samtal med deras support så skall den monteras såhär: (dvs man bytar ut den medföljande frontlisten mot denna i metall)
Claes Sörmland: Köksinredningen och vitvarorna skriker senaste sekelskiftet så jag kan förstå om det är svårt att hitta någon som vet hur det tekniska löstes för typ 1999 eller 2004. Det var ju ändå kring 20 år sedan. Men för att komma tillbaka till frågan så lär det precis som har konstaterats vara en murad ventilations- eller rökgaskanal. Det torde gå att sätta en diskho där genom att dra
morr: Jag gjorde en riktig snållösning. Nån granne hade slängt en skrivbordslåda som hade precis rätt mått för att passa mellan skåpsbenen. Jag köpte minsta sortens ”ottomanrullar” på bygghandeln och skruvade fast undertill. Sockeln fästes som lådfront mha dubbelhäftande tejp och sen tog jag lite silvertejp och gjorde flärpar att ha som handtag (syns inte när man står upp).
13th Marine: Faktum hade väl tre hålrader? När man gör en köksö eller liknande och har svårt att hitta samma lucka, så kan man ta en helt annan och bryta av. Det är min plan iaf, det är alldeles för dyrt att få fler luckor av sentens.
KungAnka: [citat] Mitt kök är från 1965. Ser helt OK ut ändå.
axelman: Hej kanske någon kan tipsa om en fungerande VASKPROPP till "slätbottnad" vask i ett HTH.-kök. Diam ca 60 mm Se bilder Axelman
Anonymiserad 137805: Lådfronten tas bort genom att vrida de fjäderbelastade stora kryss skruven på sidan samtidigt som du tar bort fronten. din sopsorterings hållare är till för de lådor som har fyrkantiga stag, den här kommer ha svårt att sitta kvar även om den går att använda. enklast är att hållarna som sitter i lådans front är monterade på stagen och hålls fast med tummen för att borra eller
Lopex: Ikea har egna namn på sina av silestone, då silestone gör dom men enbart till Ikea och enligt silestone så ska inte deras logga stå på baksidan av Ikea skivorna men gör det ibland endå...
Fö Ef: [citat] Fast de kommer ju med hög sannolikhet att gå in i väggen om den är det minsta porös, väl? Speciellt vid små läckor som väl ändå är de lömskaste iom att de är svåra att upptäcka? Ser inte hur man får ett effektivt skydd genom att anta att vatten som rinner längs kopparrören kommer rinna ner längs väggen och ner i plastskyddet. Du har ju själv också sagt att vattnet
egge80: Har du gips bakom, i så fall såg bort gipsen till höger i bild så att bänkskivan kommer in 13 mm
Ögonfröjd: Ovan nämnda rekommendationer gäller om inte hällens monteringsanvisning säger något annat.
etompau: Det kan funka med magisk "nano-tejp" från Cdon, men personligen hade jag använt grejor från någon känd leverantör, ex. 3M. Det går att få en väldigt god vidhäftning med rätt grejor.