Hej!

Nu är det kris i köksrenoveringen. En bekant (rörmokare) var här och drog om och förlängde inkommande vatten och avlopp dit vi kommer skåpet med diskho. På grund utav dålig research så har jag först nu upptäck att det går ej att ha avloppet så som det är draget pga Ikeas 80mm sockelhöjd.

Hela köket är beställt inkl bänkskiva och ligger och väntar på montering. Så att flytta ut stommen från vägg går tyvärr ej.
Vad har jag för alternativ? Bila upp och sänka avloppet? Vattenrören ska funka med lite kapning i stomme, ska gå fritt mot lådor enligt mätning.
Avloppet är vid högsta punkt ca 130mm borträknat vinkeln upp i skåpet.

Mvh

• Vatten- och avloppsrör draget längs en betongvägg i ett pågående köksrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

hur långt är 75 röret? kanske kan byta det mot ett 50 då får de plats och kan ha lite fall om det inte är allt för långt till stam eller gren.

P Patzie skrev:
hur långt är 75 röret? kanske kan byta det mot ett 50 då får de plats och kan ha lite fall om det inte är allt för långt till stam eller gren.
Ja det kanske kan funka, har tyvärr inget mått på hur långt de är (ej hemma) men här en bild.
Uppskattningsvis ca 2m?

• Ett pågående renoveringsprojekt med blottlagda rör och kablar längs en vägg skyddad av golvskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja så länge inte gjutjärnsavloppet är för högt, borde de fungera att sätta en 75/50 excenter där och sen 50 rör därifrån fram till där det skall upp

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
sen kan man ju montera köket litw högre än 80mm från golv om det faller med nån cm bara. dock får man fixa nya socklar och bänkhöjden blir motsvarande höjning högre.

• Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Se över lutningen på avloppet, tycker det ser mycket ut. 1 cm/m är bra.

Snailman
Jag har Ikea metod, men ville ha bänkskiva högre så använde Ikeas ben Capita 16cm som jag sedan kapade till önskad höjd.
Använder ej sockel.

• Gilla
Hanna Hermanson och 1 till
  • Laddar…
Ehh?
Där bakom är det ju inget som syns.
Behövs det lite ”modifiering” av skåpen baktill så skulle jag modifiera.
Lite kapning i stomme för tappvattnet blir ju bara lite mer kapning i stomme för avloppet…

• Gilla
Hanna Hermanson och 5 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
ja så länge inte gjutjärnsavloppet är för högt, borde de fungera att sätta en 75/50 excenter där och sen 50 rör därifrån fram till där det skall upp
Får undersöka detta, låter som ett bra alternativ!
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Se över lutningen på avloppet, tycker det ser mycket ut. 1 cm/m är bra.
Okej, det kan jag ta och dubbelkolla. Tackar.
Snailman Snailman skrev:
Jag har Ikea metod, men ville ha bänkskiva högre så använde Ikeas ben Capita 16cm som jag sedan kapade till önskad höjd.
Använder ej sockel.
Jo precis, går ju att höja upp skåpen. Får undersöka Patzies förslag först, vill helst ej höja bänken allt för mycket.

• Gilla
jopema
  • Laddar…
F FDT skrev:
Ehh?
Där bakom är det ju inget som syns.
Behövs det lite ”modifiering” av skåpen baktill så skulle jag modifiera.
Lådorna kommer slå i avloppet som det ser ut nu tyvärr.

M MaHo.1 skrev:
OK, lite krångligare modifiering alltså :-(

• Gilla
Patrick.Lundin och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
OK, lite krångligare modifiering alltså :(
Precis, därav min hjärnblödning igår när jag upptäckte detta. Men om det går att gå ner till 50 rör och allt får plats vore det underbart.

P
M MaHo.1 skrev:
då har du fel lådor det finns de som är gjorda för avloppskåpen som inte är lika djupa

• Gilla
Avle och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
då har du fel lådor det finns de som är gjorda för avloppskåpen som inte är lika djupa
Poblemet ligger inte i "avloppsskåpet" utan att liggande delen av röret sticker upp i skåpet bredvid också.

P
electroluxaren skrev:
Fast han har väl inte avloppslådor överallt?

Försök få till det med 50mm rör först, absolut minst jobb.

• Gilla
Majvie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.