Suck. Din idé om lucka är jättebra om du har vattenrör i skåpet. Annars kan du bara såga upp.
Själva poängen med de nya reglerna med våtinsatser i skåp är att undvika problem som ibland uppstår med uppsågade skåp.
Kan du så lägg även nått så att vattnet kan rinna framåt och bli synligt vid ev läckage. Better safe...

Som nån annan sa är att låta rörmokare svetsa det bästa, du borde kunna få det billigt om du påtalar att det Faktiskt skulle vara kök där till den som gjorde jobbet.

Vaddå svetsa ihop? Menar ni löda? Inbyggd skarv på tappvatten inte godkänt oavsett.

Rickard.
Oavsett vilken metod ni väljer så lämna då inte kulventiler dolda, helt meningslös risk om det går att kapa bort dom och sätta vanliga skarvar.

D Daniel Barnaniel skrev:
Vaddå svetsa ihop? Menar ni löda? Inbyggd skarv på tappvatten inte godkänt oavsett.
Svetsa/löda ihop.
Det blir ju som ett rör i praktiken.
Så gjorde jag för att slippa en lucka.

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Såga ur ett 10x10 cm stort område i bakkant på stommen så kommer du åt ventilerna. Då får dra ut lådan först såklart men det är ju inget stort problem.

Det räcker egentligen med att kopplingen är inspekterbar, vilket det blir med den lösningen.
Låter som en smidig lösning.

J JIMMEN skrev:
Suck. Din idé om lucka är jättebra om du har vattenrör i skåpet. Annars kan du bara såga upp.
Själva poängen med de nya reglerna med våtinsatser i skåp är att undvika problem som ibland uppstår med uppsågade skåp.
Kan du så lägg även nått så att vattnet kan rinna framåt och bli synligt vid ev läckage. Better safe...

Som nån annan sa är att låta rörmokare svetsa det bästa, du borde kunna få det billigt om du påtalar att det Faktiskt skulle vara kök där till den som gjorde jobbet.
Dessa ventiler hamnar i skåpet bredvid diskbänksskåpet, så i diskbänksskåpet kommer allt blir regelrätt och tätt med insats etc.

Jag förstår varför rörmokaren gjort på detta sätt då det helt klart var enklast. För ska man byta ut dessa kopplingar/svetsa/löda så lär man väl stänga av vattnet för hela huset?
För finns ingar andra ventiler mellan schakt och dessa. Så de han gjorde var ju bara att förlänga från dessa ventiler och sedan sätta två nya ventiler i ändan på de rören i sin tur.

T TheGame skrev:
Svetsa/löda ihop.
Det blir ju som ett rör i praktiken.
Så gjorde jag för att slippa en lucka.
En tappvattenskarv får inte byggas in- vare sig lödd, pressad eller skruvad.

Rickard.
Enligt säkervatten.

• Gilla
JIMMEN och 1 till
  • Laddar…
Känns ändå säkrare med ihoplödda rör än kopplingar i längden.

Svetsning är gammalt ja.
Jag ger mig i regel inte in på att berätta så mycket om hur man gör men vi använde en trippeltätad inox/gummi koppling för ändamålet.
Typ som jetkoppling för avlopp i utseende.
Om nån med nyare cert vet om dessa inte längre är säkert vatten så säg till.

Jag antar iaf att hantverkaren tar rätt produkt för ändamålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.