Vi har ~10mm överhäng. Tycker det är snyggt med inte allt för mycket. Handtagen bygger mer än skivan men ser det absolut inte som ett problem..

Köksbänk med 10mm överhäng och svarta lådhandtag mot en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Snailman
lite info från 2015, Ballingslöv, skivan sticker ut 28 till 29mm från stommen, luckan är 19 till 20 mm, diskbänken sticker ut 29 mm från stommen.

Snailman
Så här blev det:

Jag har ingen gips alls bakom bänkskåpen och jag har ingen skena, så beslagen skruvas fast 10 mm längre in från baksidan, ovanför bänkskivan har jag gips och kakel på denna.

Dessutom är bänkskivan 28 mm tjock och för att kunna montera häll och ändå kunna ha en låg låda direkt under hällen så har jag höjt upp bänkskiva 28mm med en smalare list av bänkskiva under bänkskiva, men den sticker ut mycket mindre än bänkskiva, så minskar risken för att det ska bli trångt att få in fingrarna i översta lådans handtag för att bänkskiva är i vägen.

Bilder finns i detta inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/underlimma-vask-i-baenkskiva-av-ask.313162/#post-3466356

Paul-Staffanstorp
En gammal återupplivad tråd så kan nämna att det absolut vanligaste är att bänkskivan monteras med 35mm överhäng räknat från stommens framkant.
Man räknar alltid från stommens framkant när man diskuterar överhäng då luckor kan variera i tjocklek. ;)

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.