Hej!
Någon här som har Gasolspis som märker skillnad på gas och gas,,
Tidigare (ca 10år) har jag använt AGA gas men dom två senaste Primagaz av logistiska skäl men har problem så fort det blir lite kallt
Kan det verkligen vara så men jag har ett ganska tydligt samband
Någon med erfarenhet?

Mvh // Pierre

P
P Pirren72 skrev:
Hej!
Någon här som har Gasolspis som märker skillnad på gas och gas,,
Tidigare (ca 10år) har jag använt AGA gas men dom två senaste Primagaz av logistiska skäl men har problem så fort det blir lite kallt
Kan det verkligen vara så men jag har ett ganska tydligt samband
Någon med erfarenhet?

Mvh // Pierre
Är det samma gas? Så att den inte är gjord för Sydeuropa? Då får du byta dysorna

Hej! Gasol P11 inköpt på Byggmax (handlade tidigare direkt på AGA) Propan är det väl, eller? I Sydeuropa (kommer precis från en resa till Spanien där min mamma bor) använder dom Butan om jag inte minns fel,,,,

P
P11 är flaskstorlek
Innehåller LPG
Men den blandningen kan vara olika mängs biogas och petroleum
Sen finns det ju stadgas och nsturgas
Olika gastyper behöver olika dysor och regulatorer.
G110 G120
G30 G31
G20
Så du behöver dubbelkolla dina dysor att det sitter rätt i och din regulator.
Har du inte bytt din regulator på något år så kan det vara dax att göra det

Hej och tack för att du tog dig tid att svara
Att P11 är flaskstorlek har jag koll på men att det var så olika på gas och gas från olika leverantörer hade jag ingen aning om
Tror det är enklare för mig att ta omvägen och köpa AGA gas istället för att byta dysor och regulatorer (har gasspis i två hus på tomten)
Tror det skickades med olika dysor bla för Stadsgas men jag vet inte om det fanns ytterligare varianter med, måste kolla
Som en liten passus så räcker tex AGA kolsyrepatron till Sodastream mycket längre än dom billigare Vikinggas som tex Rusta säljer
Man får väl helt enkelt vad man betalar för

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
i husvagnskretsar klagar folk ofta på att gas i plastflaskor krånglar mer än gas i plåtflaska, man får helt enkelt inte ut lika mycket gas ur plastflaskan. Alla vintercampingtalibaner vägrar plastflaska!
Kan det vara roten till ditt problem?
I övrigt ska det inte vara någon skillnad på innehållet i flaskorna, det finns ingen "stadsgas på flaska"

Hej och tack för svar
Jag använder stål/plåt P11 och fick det förklarat när jag installerade att precis som du säger, komposit (PC) använder sommargrillare och P använder man om man campar året runt eller som jag bor i hus och har gasspis
Men som sagt, Primagaz från Byggmax i P11 krånglar men inte P11 från AGA
Bara det att AGA ligger lite kotigt till och alla andra ställen i närområdet (Rusta mfl) verkar bara ha Primagaz antagligen för att det är billigare,,,

QUOTE="ÅkeSun, post: 4469996, member: 413759"]i husvagnskretsar klagar folk ofta på att gas i plastflaskor krånglar mer än gas i plåtflaska, man får helt enkelt inte ut lika mycket gas ur plastflaskan. Alla vintercampingtalibaner vägrar plastflaska!
Kan det vara roten till ditt problem?
I övrigt ska det inte vara någon skillnad på innehållet i flaskorna, det finns ingen "stadsgas på flaska"[/QUOTE]

En värmekabel borde ju lösa problemet + ett varv liggunderlag eller liknande.

Står flaskan i ouppvärmt utrymme?
Butan är sommargas och slutar avge gas vid några minusgrader. Tidigare om man förbrukar mycket gas då flaskan kyler sig själv när gasen förångas. En plastflaska isolerar bättre än stål så gasen blir kallare vilket ger mindre gasflöde.
Se till att du får ren propan så kan du elda hela vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.