A
Argastesnickaren: Ballingslöv har haft såna. Sett sådana bla i offentliga miljöer och lägenheter.
3 svar · 1,6k läst
·
D
Daaaaaniel: [citat] Mig veterligt finns det ingen "universiell" standard för kök. Köksmått är inte som metersystem, eller gram-systemet. Jag litar lika lite på en kökstillverkare som Ballingslöv eller Kvänum, som på ikea. Min inställning till livet är att, förenklat, misstro allt och alla. Sjukt tråkig inställning, men det ger generellt minst problem.
38 svar · 7,1k läst
·
S
Stefan Andersson3: [citat] Hej. Vet att detta är en gammal tråd. Men vi är i precis samma sits. Vi är funderar på välja bort kök och vitvaror. Och bygga eget kök, jag själv har byggt några kök genom åren. Så den biten är inga problem. Frågan vad fick ni tillbaka från husleverantören? Vi ska bygga med LB hus. Alltså hur mycket pengar fick ni i avgående?
50 svar · 23,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Och bara för att jag var den som svarade sist när tråden var aktiv förra gången så kan jag ju påpeka att jag står fast vid mitt svar :rofl: Åkte på att köpa nytt till dottern när vi köpte lägenhet, kyl och frys var från 95 och hade stått avstängda ett år pga att ägaren bott på äldreboende innan hon dog. Kylen hade vissa sämre delar, så vi sade att den får vi nog
16 svar · 9,7k läst
A
arnold g: Tack Demmpa. Fasiken va bra, Så jag kan ta bort isoleringen som syns på bild? Det verkar vara ytterligare i taket, men det bryr jag mig inte om, det kan vara där. Vägguttaget satt fast på skåpet som jag tagit bort, men ska sätta fast på väggen nu. Även kablarna som du nämner.
2 svar · 1,6k läst
·
M
Maja38: Vi har ett kök från Ballingslöv i stora huset. Enligt en sticker, som vi hittade på insidan av ett skåp, är det från 1994. Köket, som är inne på sin tredje tonårsfamilj, har några mindre skavanker, men är fortfarande förvånansvärt fräscht.
2 svar · 1,3k läst
L
Lillekitte: Tack för alla inspel! Jag ser att flera köksleverantörer verkar ha glans 25 på mycket nu, så vi kommer gå för 25 på luckorna. Glans på vägg diskuterar jag med målaren. Spännande!
12 svar · 10,0k läst
·
E
Emil Wahlin: [citat] tack snälla för svar
18 svar · 5,4k läst
·
Snek
Snek: Hej, Såg diskussionen angående massiva trästommar. Jag vill börja med att nämna att jag är en av grundarna till Snek som nämns på den här tråden. Jag har även utvecklat vår serie stommar. Jag vill inte på något sätt marknadsföra oss på den här tråden utan bara ge så objektiva svar som möjligt vad utmaningarna är med massivt trä då vi lärt oss mycket när vi har utvecklat
30 svar · 18,4k läst
N
Nidyr: [citat] Kanon jag kollar upp det!
5 svar · 2,2k läst
D
Dr Jumping Jack: Ikea har solida luckor som msn bör välja i första hand. Om du kompletterar så tänk på att de nya skåpen har nya mått.
4 svar · 1,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Egentligen så ska det inte någon del av imkanalen bli fettig, fettfiltret i spiskåpan ska fånga upp fettet, men lite smiter alltid igenom. Sen ska man rengöra fettfiltret tillräckligt ofta, hur ofta beror bl.a. på hur mycket fet mat man tillagar. Det behövs bara lite fett för att det ska utgöra en brandrisk. Det är sällan fettet i imkanalen som börjar brinna utan det är
7 svar · 2,1k läst
A
Adkit: Jag sandade bin KARLBY bänkskiva från IKEA enligt vad de sa åt mig på färgaffären (60, 80, 120 sandpapper för hand) men 60 papperet lämnade stora repor som jag inte lyckades få bort. Jag sandade med 120 papperet så långt jag vågade och sedan hade jag på hårdvaxolja och hoppades att märkena skulle bli mindre synliga men en del är fortfarande irriterande iögonfallande. Hur mycket
0 svar · 1,6k läst
T
thommyn: [citat] Hur gick det med takfläkten? Funderar själv på att sätta in en takintegrerad köksfläkt men är lite osäker på om en sådan fungerar bra.
19 svar · 7,4k läst
·
raveper
raveper: Finns kakellim på burk. Bara kamma ut och sätta plattorna. Det lär gå med pl400 med men är nog enklare få jämt med limkam
1 svar · 2,3k läst
·
A
Anonymiserad 137805: Denna slang går ju hyfsat lätt att byta. Men det är troligen många fler gummi detaljer som är lika dåliga så av den anledningen kan det vara idee att byta madkin
2 svar · 1,4k läst
·
I
Ilze Norman: [citat] Spisen hade låst sig för ”childlock”. om någon annan får det i framtiden så tryck värme upp och ner samtidigt (+/-). Då skall spisen låsas upp igen.
2 svar · 1,8k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Det är frivilligt att läsa och svara. Det fanns folk som dig i förra tråden jag länkade till som likt dig sa att ingen ersättning skulle lämnas av försäkringsbolaget. Nu blev det inte så eftersom Ts var en smart person. Många hade också åsikten att inget behövde göras. Det vara bara att låta skiten självtorkas. Jag varnade för detta och påstod att skadan kunde vara
17 svar · 6,5k läst
·
P
PPär: Vi håller på att ta in lite offerter på nytt kök. Har först tittat på HTH kök, men kommit fram till att det troligtvis inte ryms i vår budget. Kikar nu på Kvik och Creoform. Någon som har erfarenhet från dessa? Hur är kvalité på luckor, gångjärn osv? Vi tittar på Kviks serie Prato Black, https://www.kvik.se/p/prato-black-koeket-p-2444 och Creforms serie London
0 svar · 4,6k läst
S
SDY: [citat] Så här blev det, om någon i framtiden skulle vara intresserad. Bak lade jag en tunnare träregel på högkant som stöd. Fyrkantsröret ger stöd även åt frihänget till vänster om hällen. Fyrkantsröret som ligger ovanpå användes aldrig. Och nu är bänkskivan på plats! [bild]
5 svar · 4,3k läst
·
B
Bengt Nilsson2: [citat] En oljetank som har alla anslutningar genom väggen som en oljetank har? Som är besiktigad som oljetank? Jag är inte helt oinsatt. Men tack för upplysningar i övrigt.
14 svar · 3,0k läst
·
J
JP500: Hej. Vi ska montera en ny köksfläkt. Tidigare satt där en skåpsinbyggd fläkt där det mjuka böjbara ventilationsröret gick inne i skåpet och möttes upp av ett synligt hårt rör sista biten. Nu ska vi sätta in en kåpa med relativt hög skorsten i och hoppas att inte behöva ha något av den mjuka rören synliga. Men vad finns det för regler här? Jag har hört att 60-80 cm måste vara
0 svar · 1,7k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Hålsåg för kakel. Edit: Här är man tvåa på bollen med marginal...
2 svar · 6,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja, har du (köper) en kökskran som har ”diskmaskinskran” så ansluts diskmaskinen till den.
6 svar · 2,5k läst
·
Höghus
Höghus: Ställer frågan här också, fick inget svar i Byggmaterialforumet. Vänstra delen är spånskiva, högra är gipsputsad murstock. Jag vill ha kakel på båda. Funkar det att sätta 6mm gips på spånet och sedan spackla skarven med gipsputs och pappersremsa och sedan kakla ovanpå? Efter att ha primat alltihop. /Höghus [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
1
16386: I alla fall IKEA har/har haft garderobsstommar med ca 35 cm djup. Bänkskåp och högskåp till kök med annat än ca 58 cm djup har inte varit standard på närmare 100 år. Visst kan det ha funnits firmor som ändå haft grundare skåp i sitt ordinarie sortiment men jag känner inte till några sådana.
2 svar · 2,3k läst
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Du lade ju just upp en planlösning :p Rakt kök, 2,20m som är 50 djupt. Kanske kolla på kabysser i fritids båtar? Nu för tiden gör de ofta sådana kök helt utan "smarta lösningar". Med båt/husvagnsvitvaror så går 50cm bra.
7 svar · 3,0k läst
S
Snickarkirre: [citat] Jaha okej men då spelar det ju ingen roll. Blir nog snyggt att ha det där och jag tycker ni ska lita på eran magkänsla å köra på de (y)
9 svar · 2,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nej, det är inte helt riktigt. Det blir ju en miljö och hälsofråga. Det rätta är att man tar dit sotare som rensar kanalerna ordentligt och sen sätter dit fågelskydd av något slag. Det finns många sätt att anordna det och är inte speciellt dyrt. Men frågan kanske bör lyftas på ett föreningsmöte, i alla fall om inte styrelsen mer eller mindre självmant tar tag i det.
50 svar · 10,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.