Hej hej,
Ska sätta upp nya köksskåp där jag bland annat planerar att ha en inbyggd microvågsugn. Noterade att väggen jag planerat att hänga upp detta på åtminstone ytterst är av puts och vass. Är förmodligen plank inuti utifrån vad jag lyckats läsa mig till online.
Är detta görbart? Eller något ni avråder från?
Ska sätta upp nya köksskåp där jag bland annat planerar att ha en inbyggd microvågsugn. Noterade att väggen jag planerat att hänga upp detta på åtminstone ytterst är av puts och vass. Är förmodligen plank inuti utifrån vad jag lyckats läsa mig till online.
Är detta görbart? Eller något ni avråder från?
Bara du använder tillräckligt långa skruv så att du kommer igenom ytskiktet och själva infästningen sker i väggstommen så blir det jättebra. Men se till att du förstår väggens konstruktion så att du kan välja lämplig infästning och längd på skruven.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Väggen är högst troligt en Kloasongvägg som består av snedställda plank innanför puts och vass.
Dessa sitter oftast med lite mellanrum så har du otur träffar skruven mitt emellan så då får du bara prova lite sidan om till det drar.
Annars räcker detta att skruva upp skåp i.
Dessa sitter oftast med lite mellanrum så har du otur träffar skruven mitt emellan så då får du bara prova lite sidan om till det drar.
Annars räcker detta att skruva upp skåp i.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det fungerar ju kanon om det bara blir en avställningsyta... gjorde så här nyligen hos en kund och det är likadan vassvägg faktiskt.J Jooonathan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk bara på att det blir ganska special om du ska ha så grunda lådor och knappt lönt så skåp är i detta fallet brtydligt prisvärdare.
Tack för bilden, nu känner jag mig lite säkrare på att det kan fungera.Paul-Staffanstorp skrev:
Vilken typ av plugg ska jag använda för denna typ av vägg?Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har man trä bakom så drar ju träskruvar direkt i det och det är ju bättre än plugg alla dagar i veckan...J Jooonathan skrev:
Putsen kan vara 20mm tjock och ev. träribba i skåpet 20mm så jag hade använt 6x60 eller 6x70mm träskruv med kullrig skalle.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Då var hyllorna uppe. Fäste skenan med 10st 5x70 träskruvar. Noterade att 3 skruvar inte drog, så fick flytta till ett annat hål i på skenan. Beror detta på mellanrum mellan planken i väggen?
Ska förmodligen ha en inbyggnadsmicro i skåpet. 10 skruvar borde väl hålla för det?
Ska förmodligen ha en inbyggnadsmicro i skåpet. 10 skruvar borde väl hålla för det?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja det beror högst troligt på mellanrummet mellan plankenJ Jooonathan skrev:
Blir säkert bra men jag föredrar 6mm skruv sen en 5mm gick rakt av för mig när jag spände en sådan för ett års tid sedan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden