Hej hej,

Ska sätta upp nya köksskåp där jag bland annat planerar att ha en inbyggd microvågsugn. Noterade att väggen jag planerat att hänga upp detta på åtminstone ytterst är av puts och vass. Är förmodligen plank inuti utifrån vad jag lyckats läsa mig till online.

Är detta görbart? Eller något ni avråder från?

C
Bara du använder tillräckligt långa skruv så att du kommer igenom ytskiktet och själva infästningen sker i väggstommen så blir det jättebra. Men se till att du förstår väggens konstruktion så att du kan välja lämplig infästning och längd på skruven.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Väggen är högst troligt en Kloasongvägg som består av snedställda plank innanför puts och vass.
Dessa sitter oftast med lite mellanrum så har du otur träffar skruven mitt emellan så då får du bara prova lite sidan om till det drar.
Annars räcker detta att skruva upp skåp i.

Vad tror ni om att ha samma djup på överskåp som bänkskåp? Kommer inte använda bänkskivan för att arbeta på.

3D-rendering av ett kök med vita överskåp lika djupa som bänkskåpen nedan, med inbyggd mikro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jooonathan skrev:
Vad tror ni om att ha samma djup på överskåp som bänkskåp? Kommer inte använda bänkskivan för att arbeta på.

[bild]
Det fungerar ju kanon om det bara blir en avställningsyta... gjorde så här nyligen hos en kund och det är likadan vassvägg faktiskt.

Smalt kök med vita skåp och grå arbetsbänk längs väggarna, mörkt kaklat golv och ett fönster.
Skapa konto

Tänk bara på att det blir ganska special om du ska ha så grunda lådor och knappt lönt så skåp är i detta fallet brtydligt prisvärdare.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det fungerar ju kanon om det bara blir en avställningsyta... gjorde så här nyligen hos en kund och det är likadan vassvägg faktiskt.

[bild]

Tänk bara på att det blir ganska special om du ska ha så grunda lådor och knappt lönt så skåp är i detta fallet brtydligt prisvärdare.
Tack för bilden, nu känner jag mig lite säkrare på att det kan fungera.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:

[bild]

Vilken typ av plugg ska jag använda för denna typ av vägg? :)

J Jooonathan skrev:
Ingen alls, du ska ha skruv som drar i planken som vägen är uppbyggd av.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
J Jooonathan skrev:
Har man trä bakom så drar ju träskruvar direkt i det och det är ju bättre än plugg alla dagar i veckan...
Putsen kan vara 20mm tjock och ev. träribba i skåpet 20mm så jag hade använt 6x60 eller 6x70mm träskruv med kullrig skalle.

Då var hyllorna uppe. Fäste skenan med 10st 5x70 träskruvar. Noterade att 3 skruvar inte drog, så fick flytta till ett annat hål i på skenan. Beror detta på mellanrum mellan planken i väggen?

Ska förmodligen ha en inbyggnadsmicro i skåpet. 10 skruvar borde väl hålla för det?

• Nyinstallerade vita hyllor på vägg med synliga skruvfästen och köksutrustning på arbetsbänk.
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
J Jooonathan skrev:
Då var hyllorna uppe. Fäste skenan med 10st 5x70 träskruvar. Noterade att 3 skruvar inte drog, så fick flytta till ett annat hål i på skenan. Beror detta på mellanrum mellan planken i väggen?

Ska förmodligen ha en inbyggnadsmicro i skåpet. 10 skruvar borde väl hålla för det?
Ja det beror högst troligt på mellanrummet mellan planken
Blir säkert bra men jag föredrar 6mm skruv sen en 5mm gick rakt av för mig när jag spände en sådan för ett års tid sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.