N
norasten: [citat] [citat] Tack för bra inputs. Tycker verkligen att det här är så svårt och det känns lite svårt att skingra sina tankar och landa i vad jag bör satsa på. Vill så klart inte betala en förmögenhet, men vill ändå tro att det är värt att investera i små detaljer som förlänger livslängden...
7 svar · 5,8k läst
martin43
martin43: [citat] En gissning är precis lika hopplöst. Man måste prova före köp, men det finns de som är OK. Jag gjorde mig av med Electroluxen och hittade till slut en Siemens-häll som var OK. Nackdelen med den är att alla reglage sitter över hela bredden, så ena halvan kan inte ha större zoner som på Electroluxen. Det är synd då man annars kan få plats med två pannkakspannor etc på en
26 svar · 11,6k läst
I
INR: Hej jag skall installera en diskbänk i ett Ikea äpplarö uteköksskåp. Söker förslag hur jag kan göra. Tänker mig trälist, kantlist som kant som diskbänken skall vila på. Skåpet är av betsade lister i acacia, var kan jag köpa trälist i acacia? Mått: tjocklek ca 2,5. Bredd ca 5,5 cm
0 svar · 685 läst
A
Agite: Jag landade i att det får bli en bänk-kaffemaskin istället. När jag jämförde vad man får för pengarna och utrymmet var det svårt att motivera inbyggd.
3 svar · 3,3k läst
·
B
BSOD: Hade skippat listen och lagt silikon istället i nerkant. Även om det inte kommer vatten, så är det brödsmulor, saftspill och alltmöjligt annat som kommer fastna där i hörnet. En mjuk rundad silikonfog torkar man lätt av med en trasa. Den där listen ser inte ut att vara lätt att göra ren.
2 svar · 2,4k läst
·
M
macintosh: [citat] Tack för ditt svar där träskivorna gick sönder så skiljer det 1-1,5 mm i själva "groparna".
8 svar · 2,0k läst
·
E
Ecke1: Börjar dra ihop sig med köket och dags att sätta handtag på kökslådorna. Lådfronten är helt slät i trä och handtaget är runt 16 cm. Enligt borrmallen verkar standard vara en höjd på 30,40 eller 50 mm i från ovansidan. Finns det någon "standard" eller tips på hur man bör tänka. Funderar också om man kan testa med dubbelhäftande tejp eller något liknande men handtagen är
0 svar · 1,2k läst
L
Lyckobringaren: [citat]
1 svar · 1,1k läst
AcinomL
AcinomL: [citat] Tusen tack för ditt svar, det var till stor hjälp! Jag har nu lyckats få bort fogen - med nagelsax, då den var för smal och för djup för de verktyg som Bauhaus erbjöd för jobbet - och försöker samla mod inför att ge mig på den igen. Fogen är alltså mellan kakel och bänkskiva med ca 2 mm springa och knappt en cm djup. Hur tejpar jag bäst, funderar jag på nu.
5 svar · 4,6k läst
S
Stugpia: Hej alla, jag har ett kök i ett gammalt hus med pärlspont. Takhöjden är endast 1.80. Köket är alltså relativt mörkt. Jag tänker måla om snart och skulle vilja ha det så ljust som det bara går. Är det någon som har tips på färgkod på väggar och tak? Matt linoljefärg inomhus är ju poppis och verkar alltid funka. Har någon erfarenhet av en fin kombo med linolja i vitt på
0 svar · 1,2k läst
H
hapazard: Som tillfällig lösning under ett skåp skulle jag nog använda vit tejp bara....
1 svar · 1,1k läst
·
A
AndersS: Har limmat en rund diskho i en träskiva men i en tvättstuga. Sågade upp hålet med sticksåg och med en fräs så körde jag ur så det passar att lägga den på plats. (bredd och djup). Den ligger helt slätt med översidan på träskivan. Tog ca 1 mm djupare för att få plats med lim, använde PL400. Skivan har jag sedan oljat vid behov, men man slabbar ju inte lika mycket dagligen i en
2 svar · 1,9k läst
B
Båstad9: [citat] [citat] [citat] Tack för svar Birgit!
2 svar · 983 läst
J
Jansson75: Svårt att se på bilderna men jag hade provar slipa skivan och eventuellt måla om den eller mörkbetsa om du vill ha mer träkaraktär
6 svar · 3,2k läst
·
raveper
raveper: Rörmokeri är ju en hel vetenskap i sig. Finns ju hur många kopplingar och storlekar som helst. Gängor insida och utsida. Halvkopplingar och plankopplingar klämringar och förminskningar osv osv. Man får ju läsa på lite innan man sätter igång och helst inte greja när affärerna är stängda.
25 svar · 2,2k läst
·
Jetkokos
Jetkokos: Inte helt hundra på vad problemet är, men nej, det behöver inte skäras något. Först viker man upp sidorna, och därefter är flikarna vikbara bakåt, oberoende av om det är det högra eller det vänstra alternativet som man viker efter. Enda skillnaden är var exakt man viker flikarna.
3 svar · 6,6k läst
D
Derbyboy: @Janus82 kan du inte lägga upp lite fler bilder på ditt kök. Jag tycker du fick till takanslutbingen riktigt bra och vill kopiera. Hur fick du till snittet i ovankant? Mot taket alltså.
8 svar · 18,7k läst
·
A
annars då?: Tack alla för svar. Jag sågade spår med en cirkelsåg i en täckbit som var 5 cm bred längst upp närmast taket. Såg även någon göra något liknande på youtube med ett frässtål. Är nog lättare än att såga om man har ett frässtål med rätt dimension. Hade jag gjort om det hade jag kanske limmat ihop stavar med ett visst avstånd mellan varandra. Tror det hade varit enklare än att
9 svar · 10,1k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Du kan (i detta fallet) lita på besiktningsmannen. Det har någon eller några gånger blivit lite för blött på golvet, den där typen av skivor suger då åt sig det och resultatet ser du nu. Funktionsmässigt påverkar det där ingenting och det är faktiskt rätt lite skadat för att vara 9 år gammalt. Vill du åtgärda det estetiska kan man ju fundera på allt från att sätta golvlist
10 svar · 3,1k läst
·
I
INR: Hej söker en flexibel lösning, mjuka slangar till avloppsanslutning i kök? Jag skall ha köksskåp på hjul och vill gärna kunna flytta köksvaskskåpet i sidled.
0 svar · 703 läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är en sak att gå en bit med en het plåt när man är ensam i köket eller när du står i ett hörn och tittar på jämfört med att göra det samtidigt som någon ska in i kylen, flyttar het stekpanna till bordet eller det plötsligt dyker upp ett litet barn runt fötterna.
9 svar · 3,6k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: Om du startar din fläkt så kommer du skapa ett undertryck och där med kommer du dra ut luften i köket via fläkten. Tids nog så kommer du ha bytt ut all luft i rummet.
1 svar · 977 läst
L
Anonymiserad 137805: TS har lämnat...
4 svar · 1,6k läst
·
hordak
hordak: Är det månne skydd mot stänk från morfar?
13 svar · 2,1k läst
·
L
Lhogberg_: [citat] Tack för svar. Ska försöka hitta dom då. Vill göra så det funkar i nåt år till bara innan vi byter skåp o hela köret. :)
2 svar · 4,5k läst
E_interiör
E_interiör: Tack, då ska jag kolla på dom
9 svar · 5,1k läst
Z
Zeke_Varg: Nästa fråga som uppstår, jag hittar inga bilder på att fläktens imkanal ansluts åt sidan. Det måste väl rimligen finnas el har alla ett rör rakt upp på taket? Dags att ta sig till en fläktaffär…
1 svar · 1,5k läst
tttomten
tttomten: Höjd: 8 cm Diameter: 5 cm Min. höjd: 7 cm Max. höjd: 10.5 cm Max. belastning/ben: 125 kg Antal i förpackning: 4 styck [bild]
4 svar · 4,9k läst
Standan
Standan: Hej! Jag ska byta köksskåp och funderar på exakt hur man bör göra med in-vattnet (ballofix finns) De rören kommer från väggen in i skåpet och sedan upp då till kranen (se bild). Bakom plattan (där rören försvinner in) är det då öppet ut till stammen. När jag ska ha ut skåpet så ser jag det då som att jag måste böja rören nedåt och sedan göra samma manöver när det nya
0 svar · 2,0k läst
·
M
Marijairena: [citat] Jag ska försöka göra i kväll
24 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.