Tänkte snygga till köket i vår bostad. Byte av luckor bl.a då dessa är repiga.
Funderar även på om det är möjligt att snygga till hårdfogen mellan kakelplattorna som löper på väggen i köket. Dom som fogade innan måste ha gjort ett väldigt slarvigt jobb :( tycker jag.
Då det är ganska mycket kakel och hela vägen upp till tak på vissa ställen känns det extremt jobbigt att krafsa bort ALLT och foga om.
Kan man krafsa bort det värsta på dom ställen det är som värst och sen hårdfoga några millimeter ”ovanpå” den gamla fogen för att få den jämn och fin?

tips för att få fogen lite snyggare och inte se så slarvig ut som nu?
Kök med grå skåpluckor, vit kakelvägg och svart arbetsyta som visar tecken på slarvigt fogat kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelvägg med slarvigt applicerad och ojämn hårdfog mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
S Smarteus skrev:
Kan man krafsa bort det värsta på dom ställen det är som värst och sen hårdfoga några millimeter ”ovanpå” den gamla fogen för att få den jämn och fin?
Risken är att det blir färgskiftningar mellan gammalt och nytt,

Jag tror att en del i problemet är att det är för tätt mellan en del plattor så det är svårt att få ner någon fog.

Det ser ju ut som att en del av den gamla fogen måste bort oavsett, då den ligger på den glaserade ytan.
Inget roligt jobb, men för att få bort det och få något fäste för din nya fog måste du nog kratsa bort en hel del.

Börja med tre fyra plattor på ett hyfsat diskret ställe, kratsa så mycket som du tror att det är rimligt att du ids göra över hela ytan, foga sedan om den lilla biten och se om du blir nöjd med resultatet.

Gällande luckorna, om det är liknande luckor (fast utan repor) du vill ha kan det ju vara enklare/billigare att lämna in de befintliga på lackning. Om man vill ändra stil så är det ju ofta enklare att byta luckorna, men annars så är det ju till stor del bortkastade pengar om luckorna är hela och fräscha.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Risken är att det blir färgskiftningar mellan gammalt och nytt,

Jag tror att en del i problemet är att det är för tätt mellan en del plattor så det är svårt att få ner någon fog.
Tror jag var otydlig sorry :(
Jag tänkte foga överallt isf. Men ta bort/krafsa bort där det är stora bollar som ligger i fogen. Sen foga över hela ytan igen. Ingen bra ide?

BirgitS
Det måste nog vara flera mm tjockt lager av fix för att det ska sitta kvar och det brukar vara svårt utan att ta bort mycket fix, om det inte ska bli väldigt breda fogar långt upp på fasningarna.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det ser ju ut som att en del av den gamla fogen måste bort oavsett, då den ligger på den glaserade ytan.
Inget roligt jobb, men för att få bort det och få något fäste för din nya fog måste du nog kratsa bort en hel del.

Börja med tre fyra plattor på ett hyfsat diskret ställe, kratsa så mycket som du tror att det är rimligt att du ids göra över hela ytan, foga sedan om den lilla biten och se om du blir nöjd med resultatet.

Gällande luckorna, om det är liknande luckor (fast utan repor) du vill ha kan det ju vara enklare/billigare att lämna in de befintliga på lackning. Om man vill ändra stil så är det ju ofta enklare att byta luckorna, men annars så är det ju till stor del bortkastade pengar om luckorna är hela och fräscha.
Tänkte nog krafsa bort lite där det är som fulast/knöligast och testa foga om. Om det ser ok ut kör jag hela ytan.

tänkte byta till ekfaner. Luckorna är trots 3 år väldigt slitna och kantstötta. Vet inte hur dom som bodde här innan lycksdes. Men tittar man på fog och lack och ytskikt i köket så var det inga försiktiga eller noggranna personer :(

BirgitS BirgitS skrev:
Det måste nog vara flera mm tjockt lager av fix för att det ska sitta kvar och det brukar vara svårt utan att ta bort mycket fix, om det inte ska bli väldigt breda fogar långt upp på fasningarna.
ah ok :/
då kanske man får kavla upp armarna och börja krafsa bort hårdfog.
Något tips för detta? Verktyg? Teknik?

338b4489fe215fedea38e082bd7029c1ac.jpg
Ett av flera verktyg som kallas fotskrapa. Mät mellanrummet först så att du hittar en tillräckligt smal skrapa.

BirgitS
Oj vad mycket jobb det låter som. Blir mer och mer irriterad på dom förra ägarnas slarv överallt. Har fixat 30% av allt i alla rum. Detta är bara en grej jag irriterar mig på.

får prova krafsa bort och se hur enkelt det går.

ni menar att man måste få bort rätt mycket hårdfog för att foga om?
Finns ingen specialfog som bara kräver någon millimeter men som ändå snyggar upp ”finishen” och looken på fogen? Känner inte att det gör nåt om den är 1mm längre ut än innan sålänge den är jämn och snygg. :)

Precis, det jag menar med att kratsa bort en hel del har inget med de "bollarna" som ligger utanför, utan med att du får testa hur djupt du orkar kratsa. Ju djupare, ju bättre fäste får den nya fogen.

1mm är inte mycket för den att få fäste på. det kommer säkert gå att få snyggt för en stund, men tveksamt att det håller länge.

Det finns lite olika verktyg för att ta bort fogen som visats ovan, men tyvärr har du väldigt tighta fogar, vilket gör att det kommer vara svårt att få plats med deras blad. Senast så gjorde jag egna blad för en fogkrats av ett tigersågs-blad, det fungerade hyfsat, men tyvärr inte lika effektivt som "orginalen".

Tänk också på att välja ett bruk som är till för väldigt smala fogar.
Mycket jobb blir det när någon har fuskat första gången, oavsett om det är en själv eller förra ägaren. :(

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.