Kök
Harald Blåtumme: Min erfarenhet som amatör, efter liknande projekt: fixet tar upp ojämnheter typ vad du berättar om mycket bra. Behövs inte lagas såvida det inte är större/djupare skador, det är ganska stora avvikelser i underlaget som behövs om det ska bli problem. Bara kolla så det är någorlunda rakt så blir det bra.
Johanna Frekke: [citat] Tack för feedback! Vad gäller väggens stabilitet vet jag inte, gjort på spillvirke. Däremot är klinkerimiterande boarden dyrare(!) Konstigt nog. Lättare att hitta billigt kakel second hand än boarden.
ptk: [citat] Detta var ju väldigt intressant. Hur gick det? Är ni nöjda? Bilder?
Joakim_F: [citat] [citat] ska funka enligt säljaren, jag tänkte kolla spänningen på min fläkt på de olika stegen, Franke kommer förinställd då det ska nog lösa sig
frehed1: Hej Jag vill upplysa alla här som tänkt beställa rostfri bänkskiva från Köksvänner. I deras ritverktyg ritade jag upp min 3700 mm långa bänkskiva med isvetsad diskho samt urtag för spishäll och blandare. Priset landade på 13758 kr plus 1195 kr för frakt. Mycket billigare än andra offerter jag fått från seriösa firmor där priset hamnat runt 25000 kr inkl. frakt. Jag beställde
ådal: Ifall slangarna från nya blandaren räcker ner över dem gamla kopplingarna skulle jag kapat av allt och kört på denna, https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Kulventil-11130-15x10cu-vred-8546962/5110829/artikel-detaljer.html Under klämringskopplingens 10mm ända har du en slät yta som muttrarna lirar fint mot! Glöm inte stödhylsorna till prisolrören bara,
Immeln: Tack! Det blev dom gamla muttrarna och klämringar som fungerade toppen. För övrigt stod det stod Vatette på dom så hade ju gått med halvkopplingarna också då.
Ryttarnn: Det kommer hålla i vårt gamla kök hade vi bara 5cm
plingsan73: Ska renovera köket och har ritat upp ett Ikea kök och luckan Bodbyn i den vita nyansen. Har tänkt ha ett grått golv och en mörkgrå/svart bänkskiva i sten eller laminat. Kakel i tre svarta olika nyanser från Konradsson. Finns det någon härinne som har Bodbyn skåpsluckor och har bilder på sitt kök. Behöver inte vara våra tänkta färger utan vill få tips på hur era kan se ut. Kakel
Mellanbarn: [citat] Eftersom diskmaskinen verkar vara placerad mitt i arbetsytan går det inte att tömma den och laga mat samtidigt. Skulle också försöka få häll och liten ho i ön och göra bänken längs väggen till diskavdelning. Kylskåp vill man ha nära både kök och matplatsen, så byta plats med ugnen är inte självklart.
Mellanbarn: [citat] Jo, i en träbänkskiva som ts ska byta till ser man ju hela hålet och hon sitter under skivan. Vilken finish du vill ha på själva hålet är ju upp till beställaren. Bara hålet inte är större än hon. I en laminat-skiva som det ser ut att vara nu duger inte sticksågen.
Lennart Holmberg: Jo , jag har förstått detta , skall försöka få dit några
magnu: Hjälper denna ? https://www.amazon.de/Klingspor-DZ-100-Reduzierring-Art/dp/B07N8CBY77/ref=sr_1_2?dchild=1&keywords=reduction%20ring%2022,23&qid=1597323493&sr=8-2
hapazard: Tror inte ni kommer tänka på skillnaden, men vill du gardera är det lätt att lägga under den tunnare skivan.
Intershade: Fick ett bra svar från en Elgiganten Epoq representant om att det räcker med 15 mm för att få bra marginaler. Så jag gör väggen 4315 mm.
Alfredo: [citat] Eller platsbyggt vinställ om djupet räcker till.
Henningelvis: Förutom stammar, vatten o.s.v. måste du också in och ändra i ventilationen som ju är föreningens ansvar. I kök ska det vara frånluft och i sovrum tilluft, det vill säga ventilationen ska vara tvärtom mot vad det är idag i lägenheten.
Jerrynilsson6: Hej jag håller på att planera en golvvärme installation i ett kök som ska renoveras har fastnat för t2 röd och reflecta skivor min fundering är hur hade ni gjort om ni skulle lagt slingor i rummet? Huset är byggt 1924 och har torpargrund med golv spånskivor.jag har 2 luft/luftvärmepumpar och direktverkande el alltså inget vattenburet system. Det kommer läggas ett linoleumgolv ovanpå.
Feodorow: [citat] Hej och tackar som frågar! Har hittat ett par modeller som bygger lite mindre på djupet - exempelvis kyl/frys från Gorenje. I skrivande stund så håller jag på att rita upp olika köks-layouter mha Ikea's planeringsverktyg för att se vad vi har för alternativ med våra ytor. Efter att ha sett en 90cm bred kyl/frys i butik så blev jag dock lite avskräckt över dess "bulkighet"..
Juliii: Företaget har gjort det mesta för att möta oss. Dom drog bort en summa ifrån faktura, ska byta ut ena bänkskivan samt flytta den andra för att få så tight möte med diskho som möjligt, även bytta dörrar under diskhon till lite längre plus fixa någon mer detalj. Allt för att få så lite glipor osv som möjligt. Det kommer inte vara så stort överhäng på diskho så man kommer
Thullen: Ytterst ovanligt att det finns en fuktspärr över huvud taget i kök annat än ett droppskydd under diskmaskin, diskho och kyl/frys. Skrapa bara bort fogen och lägg en ny om du känner för det.
Snoflinga: [citat] Tycker du att det låter ok? Under 3 tillfällen har överhettningsskydden gått sönder och blivit lagade och nu kommer också detta ljud. Kan det ha varit ett produktionsfel från början?
Monika Göras: [citat] Hej hur gick det med silikonet? Har fått problem en bit bakom spishällen o vet inte vad jag ska göra.