Det är väl bara att prova att dra åt kopplingen lite grann med två skiftnycklar eller en tång plus en skiftnyckel(?)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om det är en droppe ovanför röda ringen, är det nog inte i ringen det skall tajtas…

J Josth skrev:
Det är väl bara att prova att dra åt kopplingen lite grann med två skiftnycklar eller en tång plus en skiftnyckel(?)
det är det jag har gjort..

Fast det ser ju som sagt var ut som att det är övre halvan av kopplingen som läcker? Eller ännu längre upp och det rinner efter röret?

F FDT skrev:
Om det är en droppe ovanför röda ringen, är det nog inte i ringen det skall tajtas…
ja jo det är en droppe på bilden, men det är läckage mellan den nedre och kopparrörer

det har läckt lite från det övre med, provade att dra åt den övre muttern och då blev det bättre, men samma lösning funkade inte på den nedre, därav frågan

Bästa svaret

major_tom major_tom skrev:
det är det jag har gjort..
Då får du dra lite till, tills det blir tätt.

Men ha en plan B ifall du skulle råka knäcka kopplingen. Mät upp vilken dimension det är på röret innan så du vet vad det är du ska köpa om det behövs. Och gör inget en fredagskväll när allt har stängt.

Alternativt så byter du ut kopplingen om du inte litar på att den är OK.

• Gilla
major_tom
  • Laddar…
Första punkten i plan B är alltså att veta var man stänger av vattnet.

• Gilla
FDT och 2 till
  • Laddar…
det finns en ballofix precis utanför bild, så avstängningen har jag koll på

• Gilla
e02jr
  • Laddar…
Det kan vara så att det saknas stödhylsa i röret. Då deformeras röret av trycket i kopplingen och kan börja läcka efter en tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
anledningen till att det läcker var för att jag försökte böja till röret lite så jag kunde få in en utdragslåda under vasken

kan rapportera att "dra åt lite till" funkade

• Gilla
Cheesen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.