Hej!
Jag köpte en "Vinäger äppelcider 1 liter" från Willys och gjorde pickles med den.
Jag la olika grönsaker i en plastburk och hällde sedan samma vinäger på den och slöt locket på den.
Sedan ställde jag den på fönsterbänken som är gjord av natursten.
Men sedan efter några timmar så såg jag att en hel del av vinäger hade kommit ut ur plastburken. Sedan när jag torkade bort all vinäger från fönsterbänken så uppstod en rund vit fläck. När jag ser närmare på den är de vita färgerna natursten som har fräts bort.

Nu undrar jag hur jag kan ta bort detta fläck eller återställa så att den blir som "ny igen"?
Rund vit fläck på naturstensfönsterbänk där ättika har frätts bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr är det nog kört. Det är ju ingen fläck i den bemärkelsen utan en etsning av stenen som sker när du får vätska med hög syrahalt på stenen. Vi fick likadana fläckar på vår natursten och jag hittade inget bra sätt att ordna till det på förutom att slipa hela ytan och sedan efterbehandla med någon sealer av något slag.
 
Slipa är det som gäller. Ska gå att göra lite halvlokalt med våtslippapper i olika grader.

Har du behandlat bänkskivan när den var ny och varje år?
 
Semiproffset Thiger skrev:
Tyvärr är det nog kört. Det är ju ingen fläck i den bemärkelsen utan en etsning av stenen som sker när du får vätska med hög syrahalt på stenen. Vi fick likadana fläckar på vår natursten och jag hittade inget bra sätt att ordna till det på förutom att slipa hela ytan och sedan efterbehandla med någon sealer av något slag.
Hej igen!
några frågor:
1. när du slipade, gjorde du det med hand eller med maskin?
2. var det en speciell sorts slippapper du använde?
3. blev bänkskivan som förr?

tack
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Slipa är det som gäller. Ska gå att göra lite halvlokalt med våtslippapper i olika grader.

Har du behandlat bänkskivan när den var ny och varje år?
Några frågor också till dig.

1. Menar du att jag ska köpa en våtslippapper och göra det med hand eller med maskin?
2. blir det som förr, när jag har slipat klart (utifrån din erfarenhet)?
3. Kan jag slipa hela bänkskivan och få en bra resultat eller ska jag låta bli?

När det gäller din fråga, så är svaret: när jag flyttade in så behandlade jag bänkskivan enbart en gång sedan har jag inte gjort det på 4 år.

tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.