Hej,
Vi bor i en lägenhet med självdrag, som såklart inte är 100% fungerande då skorstenen är ur bruk..
Vi har tilluft i sovrum/vardagsrum från springor i fönstrets överkant. Frånluft i badrum och kök, som är ihopkopplade.
Tilluft finns också i kök från tidigare skafferi.
I badrummet finns en liten fläkt som (blåser ibland av sig själv) går på med ström när man vill det/sätter på taklampan.
I köket undrar jag nu hur man gör? Satt tidigare någon fläkt med imkanal som var direkt kopplad till frånluftskanalen, och som föreningen hade godkänt.. var det kanske en alliancefläkt? Eller är det en utsugsfläkt? Enligt föreningen ska vi ha kolfilterfläkt, men läser jag på internet ska man ha utsugsfläkt i självdrag. Vad gäller egentligen?
Om vi sätter en kolfilterfläkt, vad gör vi av hålet till frånluften?
Vi bor i en lägenhet med självdrag, som såklart inte är 100% fungerande då skorstenen är ur bruk..
Vi har tilluft i sovrum/vardagsrum från springor i fönstrets överkant. Frånluft i badrum och kök, som är ihopkopplade.
Tilluft finns också i kök från tidigare skafferi.
I badrummet finns en liten fläkt som (blåser ibland av sig själv) går på med ström när man vill det/sätter på taklampan.
I köket undrar jag nu hur man gör? Satt tidigare någon fläkt med imkanal som var direkt kopplad till frånluftskanalen, och som föreningen hade godkänt.. var det kanske en alliancefläkt? Eller är det en utsugsfläkt? Enligt föreningen ska vi ha kolfilterfläkt, men läser jag på internet ska man ha utsugsfläkt i självdrag. Vad gäller egentligen?
Om vi sätter en kolfilterfläkt, vad gör vi av hålet till frånluften?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
På vilket sätt?M Marija92 skrev:
Eller en spiskåpa utan fläkt.M Marija92 skrev:
Det beror på hur ventilationssystemet är utformat och det är det ju styrelsen som vet bäst.M Marija92 skrev:
Där ska det sitta en ventilationsdon för frånluft, reglerbart eller bara ett galler för en öppning beroende på ventilationssystem.M Marija92 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Om du menar att frånluften i badrummet går i exakt samma rör som frånluften i köket (och inte i ett parallellt rör) så brukar det inte vara bra att ha någon fläkt i köket eftersom det kan leda till att matoset trycks ut i badrummet.
Vet ej hur man svarar på varje specifik fråga så som du gjort, men här kommer mina svar i fet stil:
På vilket sätt?
- Det går liksom ett "rör" från kök till badrum, men är en "låda" runt det.
Eller en spiskåpa utan fläkt.
- Hur vet man att det är det?
Det beror på hur ventilationssystemet är utformat och det är det ju styrelsen som vet bäst.
- Det är självdrag enl styrelsen...
Där ska det sitta en ventilationsdon för frånluft, reglerbart eller bara ett galler för en öppning beroende på ventilationssystem.
- Självdrag som sagt..
På vilket sätt?
- Det går liksom ett "rör" från kök till badrum, men är en "låda" runt det.
Eller en spiskåpa utan fläkt.
- Hur vet man att det är det?
Det beror på hur ventilationssystemet är utformat och det är det ju styrelsen som vet bäst.
- Det är självdrag enl styrelsen...
Där ska det sitta en ventilationsdon för frånluft, reglerbart eller bara ett galler för en öppning beroende på ventilationssystem.
- Självdrag som sagt..
Jag tror att det är att det går i samma rör. Har just nu satt en fläkt med motor (ska såklart åtgärda det om detta är fel), dock inte märkt av matos, men allmänt dålig ventilation.. fast det har det varit sedan tidigare också..BirgitS skrev:
Dock undrar jag hur grannar påverkas om inte vi påverkas av matos i badrummet..?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden