Hej!
Vi funderar på att sätta spishäll på en köksö. Vill någon som har erfarenhet av detta berätta lite om hur det fungerar i vardagen är vi grymt tacksamma. Fördelar / nackdelar? Hur är det med stänk från grytor och stekpannor t.ex?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag själv har inte en köksö men jag har bott en hel del hos en släkting som har det och då även lagat mat där. De har en 90 cm djup bänkskiva så det är drygt 30 cm bakom hällen och jag upplever inte att det stänker längre bort än så.

Det är nödvändigt att ha åtminstone en liten ho i köksön så att man inte behöver gå över golvet med heta pasta- och potatiskastruller pga. skållningsrisken. Det är också nödvändigt att ha ordentligt med arbetsytor så att man får plats både med det som ska tillagas (skärbräda, skålar etc.) och med fat/skålar att lägga det färdiglagade i.

• Gilla
Erikhugo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag själv har inte en köksö men jag har bott en hel del hos en släkting som har det och då även lagat mat där. De har en 90 cm djup bänkskiva så det är drygt 30 cm bakom hällen och jag upplever inte att det stänker längre bort än så.

Det är nödvändigt att ha åtminstone en liten ho i köksön så att man inte behöver gå över golvet med heta pasta- och potatiskastruller pga. skållningsrisken. Det är också nödvändigt att ha ordentligt med arbetsytor så att man får plats både med det som ska tillagas (skärbräda, skålar etc.) och med fat/skålar att lägga det färdiglagade i.
Toppen! Tack för svar, vi är mest nyfikna på det där med ”stänk” så det var värdefullt- bra tips i övrigt också

Hade tidigare en ö som bara sträckte sig 10cm längre än hällen och då kunde det stänka på barstolar framför om man stekte något som fräser på yttersta plattorna. Nu har jag 30 cm+ plus och märker inte av något stänk utanför ön.

Stora fördel är det social med att vara vänd ut i rummet och ha kontakt.

Ok, tack! Om du skulle göra om köket och hade alternativ till placeringen, hade du placerat hällen på köksön igen?

Absolut, jag älskar att kunna stå vid spisen och samtidigt prata men gäster eller bara kunna blicka ut i rummet istället för in i en vägg. En enorm skillnad i mitt tycke.

Även men vår mindre förr var stänket inget problem. Oftast när man steker kraftigt så att det kan skvätta har man stekpannan på plattorna närmast sig för man har bättre kontroll och då är det ju inget problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.