Funderar på att bygga överskåp i köket. Är klart inspirerad av retrostilen från 50/60-talet. Tänkte använda lite MDF och masonit för att få till det. Men funderar lite på måtten på den här typen av skåp. Skåpet ska vara 1200 mm brett med två skjutluckor.

Någon som har ungefär koll på djupet uppe och nere?
Någon som har tips på bra lösning för skjutdörrarna?

• Retrostil kök med blå överskåp med skjutluckor, SMEG kylskåp, och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Hade ett snedställt överskåp med skjutdluckor i en lägenhet som var byggd 1947 och luckorna var målade masonitskivor 3-5 mm tjocka skulle jag gissa. De löpte sen i var sitt spår i bottenskivan. I alla fall våra var mycket opraktiska och fastnade hela tiden i spåret så man fick slita för att öppna och stänga.

Jag skulle tro att skåpet var kring 20 cm djupt nertill och kring 30 cm upptill.

Sen förekom nog snedskåpen på 40- och 50-talet medan det var raka skåp på 60-talet.
https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/kok-funkis-stilhistoria/
https://www.byggfabriken.com/bloggen/6-originaldetaljer-for-funkiskoket/

• Gilla
WFD
  • Laddar…
Vi hade sådana luckor i ett hus byggt 48. Det var minst 40 kanske 50 cm djupa överskåp och bara 20 cm längst ner. Knepet är att spåren upptill är djupare så att man kan lyfta luckan i spåret för att få den att haka ut där nere. Som jag minns det löpte våra luckor lätt. Mycket praktiska skåp.

• Gilla
WFD
  • Laddar…
Hej
Jag har original skåp från 1939.
Stommarnas mått är:
Höjd 540
Djup: 220 nere, 300 uppe
Luckorna är i masonit som löper i tvår frästa spår. De övre spåren måste vara så djupa att det går att ”trä i” dörrarna.

Om jag skulle göra egna så skulle jag göra dem något djupare då det inte funkar med lite större tallrikar.

Lycka till!:D

• Gilla
WFD
  • Laddar…
Tack för alla svar. Känns som att jag har en liten plan. Djupare än 22 måste det bli. Så djupen får öka proportionerligt.

W WFD skrev:
Tack för alla svar. Känns som att jag har en liten plan. Djupare än 22 måste det bli. Så djupen får öka proportionerligt.
Nästan ett år senare.. blev de nå överskåp? går i liknande planer...

P pjkw skrev:
Nästan ett år senare.. blev de nå överskåp? går i liknande planer...
Väntar på ett positivt besked från styrelsen. Jag kommer inte att hålla andan.

W WFD skrev:
Väntar på ett positivt besked från styrelsen. Jag kommer inte att hålla andan.
Är sneda överskåp en fråga för styrelsen? :crysmile:

Antar att det är något annat.. har du gjort någon ritning eller kommit nå längre i konstruktionen?

P pjkw skrev:
Är sneda överskåp en fråga för styrelsen? :crysmile:

Antar att det är något annat.. har du gjort någon ritning eller kommit nå längre i konstruktionen?
Blir så när dom ska ta kostnaden.

Har några skisser liggandes i någon av alla lådor.
Sist jag hade en fundering var ramluckorna. Fungerar det att köra ramen i furu och spegeln i 6mm mdf, eller slår det sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.