Vart ska slangarna och hur gör jag för att få dit dom?

• Underskåp med synliga vatten- och avloppsrör samt olika lösa slangar och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
A Anonym Dold skrev:
Vart ska slangarna och hur gör jag för att få dit dom?
ta bort det mässingsfärgade locket på kopparröret ocg sätt den blå muttern där
såga av toppen på en av nipplarna som sticker upp övers på vattenlåset och sätt den andra slangen där

Vad ska jag skruva bort den med? Provade med en skiftnyckel men den lossnade inte.

Drar du åt rätt håll?

Det tror jag, har provat åt båda hållen, men den där bruna koppagrejen som sitter fast i det där röret snurrar bara runt men grejen längst ut rör sig inte alls.

Du behöver två nycklar, en på mässingshuvem och en på kopplingen som sitter på röret. Om du bara skruvat med en nyckel och allt utom röret snurrar har du nog råkat lossa rörkopplingen.

Nej alltså det är röret som snurrar verkar det som men inte själva grejen längst fram den rör sig inte alls. Men ska testa med två nycklar och se om det ger resultat.

P
A Anonym Dold skrev:
Nej alltså det är röret som snurrar verkar det som men inte själva grejen längst fram den rör sig inte alls. Men ska testa med två nycklar och se om det ger resultat.
Du kanske skall sluta här innan du vattenfyller huset och ge någon annan chansen att fortsätta.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Delen mot röret ska väl vara fast?

hsd
Snurrar röret så har det släppt uppe i kranen så den måste dras fast igen

Eller så har röret vridits sönder uppe vid blandaren.

P
Bernieberg Bernieberg skrev:
Eller så har röret vridits sönder uppe vid blandaren.
som sagt en del ggr behövs att man förstår hur att göra ting så att det inte blir dyrt

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Röret borde komma från blandaren som då borde ha en avstängningskran för diskmaskin. Vrid på kranen och se om det läcker någonstans. Läcker det behöver du laga kranen och diskmaskinsanslutningen innan du kopplar in något.

Är allt helt ska du kunna få av täcklocket med två skiftnycklar och ansluta diskmaskinen där

Inget vatten läcker någonstans. Får prova med två nycklar när jag har tillgång till en till.

Försök i alla fall titta om allt ser bra ut uppe vid blandaren. Det var en tråd för ett tag sedan där någon hade vridit ett rör utan att det brast men det snörptes ihop så pass att det inte kom en droppe när vattnet slogs på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.