P
Piapia68: Snygg fläkt men betalade extra för måttanpassad kåpa som dock var felaktig. Vi fick anlita hantverkare och meddelade Tovenco detta efteråt, fick besked att de ej kompenserar något när vi tagit egna initiativ att lösa problemet. Det brukar ju företag gilla annars. Tagit 3 månader att få svar att de ej ersätter. Har påminnt ex antal gånger. Mycket dåligt! Köp fläkt någon
1 svar · 2,3k läst
Johan Engström
Johan Engström: Låter bra Tack
2 svar · 1,0k läst
Snailman
Snailman: [citat] Gjorde en tråd om det! I början är det en 40mm tjock skiva, i slutet en 27mm tjock skiva. https://www.byggahus.se/forum/threads/underlimma-vask-i-baenkskiva-av-ask.313162/
34 svar · 24,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Så är det nästan vid småhusbyggen. Det är därför nästan alla småhus som uppförs i landet är kataloghus som redan är anpassade till statens regelverk. Arkitektritat blir för dyrt.
32 svar · 5,5k läst
T
Trollskidan: Ikea har gångjärnen som kallas 45* Dom är gjorda för deras hörnskåp https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-vaegghoernskap-med-karusell-vit-veddinge-vit-s49120082/
8 svar · 30,9k läst
·
hoffret
hoffret: [citat] Hmm, ja jag är också rädd att ytfinishen inte blir den samma igen.. jävla piss! Får se vad butiken svarar..
3 svar · 5,2k läst
·
J
Janfossi: [citat] Luften från fläkten ska passera kolfiltret och ut i lägenheten. Ventilen för frånluften får inte användas. Den är till för att hålla lägenhetens luft fräsch.
28 svar · 11,7k läst
·
A
Anonymiserad 137805: Bänd på undersidan försiktigt
1 svar · 1,7k läst
·
Z
Anonymiserad 137805: [citat] Kolla med styrelsen
2 svar · 1,2k läst
·
engs
engs: Beror på utgångspunkt men alltid varit brydd när man ser det i GB. Tanken på att ha den i köket under småbarnsåren när den går dagligen… Med lägenhet uppskattade jag faktiskt de gemensamma tvättstugorna, (sista innan villa fanns 3 med lite olika utrustning). Så att fixa en egen där var aldrig en tanke. Att ha 2-3 stora snabba tvättmaskiner så man kunde fixa tvätten i ett nafs,
17 svar · 6,2k läst
·
A
A-Man_08: [citat] Är det inte standardmått på dem?
10 svar · 2,3k läst
·
M
magnu: Det är lätt att få till hålen för IKEAs pluggar i den nya kapade biten. Det är bara att lägga den lilla biten som man inte ska ha som en mall ovanpå. Den lilla biten hålls med tvingar. Sedan borrar man rakt igenom originalhålen och in i det nya stycket. En tejpbit på borret gör att hålet blir lagom djupt. Jag kapade mina stommar och luckor med en 20 år gammal cirkelsåg. Ny
7 svar · 1,2k läst
F
falkeye: Ok My bad.
2 svar · 941 läst
K
KungAnka: [citat] Och det dom har nu är knappt ens spånskiva. Eller, det är något slags spånskiva, men inte alls lika hård och massiv som den man köper på Byggmax, Ikeas skivor är liksom lösa i mitten. Mitt kök är från 60-talet, delar av det har precis den där sortens skivor med furu och masonit, andra delar har spånskiva. Men då är det riktig spånskiva som man kan skruva upp en krok i
101 svar · 48,4k läst
·
I
Ibruks: [citat] Måtta bakkant från täcksidans skåp till vägg och sedan framkant täcksidans skåp till vägg. sedan beställer du längsta måttet och markerar bara på och sågar längs sträcket. Är 90 grader vid täcksidan om den står dikt emot skåpstomme.
3 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om det gäller en lägenhet och det finns en frånluftsventil bakom hålen så får man inte byta ut ventilen eller påverka ventilationen på något annat sätt utan godkännande av styrelsen. Själv tycker jag att det var ett kul sätt att lösa ventilationen och roligare än dessa trista galler och don.
3 svar · 2,4k läst
·
A
Artemis74: [citat] Tack! Bra minne
5 svar · 6,7k läst
·
S
Stuff: [citat] Ja det borde funka om man tänker sig för med hur man sätter skruvarna. Kanske kan behöva skohornas lite när du gör bytet om du vill ha det riktigt tight och fint. Late mans alternativ är ju att avvakta med täcksidan helt och hållet tills dessa att den är åter i lager. Köket fungerar ju ändå tills vidare. Jag skulle i så fall då också avvakta med att sätta passbiten mot
5 svar · 5,4k läst
·
A
andhak2802: [citat] Går inte att ha något bakom fläkten
6 svar · 4,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du skriver ju lantlig stil och på landet har man nog i åtminstone 150 år målat sina skåpluckor och målade luckor finns det ju gott om. När du däremot skriver om trärena luckor så låter dem mer som en stil från 70-talet då man gärna hade avlutade möbler och furupaneler. Furu och gran är mjuka träslag så man får ju vara beredd på att de lättare blir skadade än andra sorter.
1 svar · 1,2k läst
V
vickan11: Jag har så smått börjat snegla på ny bostad och har insett det är ganska vanligt att nyrenoverade kök har inbyggd ugn och micro med hög placering men jag har inte förstått varför man bygger så. Det där med värmealstringen har jag inte alls reflekterat över. Förrän nu. Man lär sig nya saker när man minst anar det.
17 svar · 4,7k läst
·
T
TypRätt: Det finns ju olika plywood skivor med olika antal lager samt gradering på hur lite kvistar och håligheter ytterskivan har. Även olika träslag, har för mig björk är vanligare om man gör möbler då det är ljusare och färre stora kvistar.
3 svar · 1,6k läst
·
arigab
arigab: [citat] Hej! Nej, det är inget skåp bakom täckskivan Täckskivan döljer diskmaskinen som avslutar en bänkrad. Är det någon skillnad då?
4 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: När det gäller diskret belysning under överskåpen så är nog en ledlist som är infälld i en täckskiva som man sätter på undersidan av överskåpen det mest diskreta man kan tänka sig. Förutom Hide-a-light så har Xcen en del.
2 svar · 1,7k läst
D
datja: [citat] Håller med BirgitS: bevara och reparera ditt fina kök.
3 svar · 1,6k läst
·
A
Addelin: [citat] Jag bor inte kvar där, men de va inga konstigheter dom första tre åren iaf. Jag kommer ihåg det ungefär som samma sak, har nog provat typ 2 andra fabrikat utöver dom nämnda. Av anledning att få en bra färgkod. Om jag inte minns fel så kunde ”antracit” från 4 olika fabrikat upplevas både blå, lila och andra färger som inte liknar en riktig antracit fog eller går ihop med
4 svar · 11,4k läst
M
Mortsken: [citat] Kommer de göra andra jobb i er lägenhet? Om inte så hade jag gjort det själv, tagit in hantverkare till det ni behöver. Kan de verkligen hindra en från att ta in egna hantverkare till saker inne i ens lägenhet? Jag hade i alla fall inte brytt mig om en sådan regel.
24 svar · 7,9k läst
H
huggan: Kan du ta en bild på blandaren så vi ser märke? Då kan vi kolla monteringsanvisningen. Jag har dock aldrig monterat en blandare utan en tätningsring under som ska förhindra just detta.
3 svar · 2,3k läst
·
G
Gopnik: [citat] 1h startfördröjning verkade vara det rätta svaret! Jag försökte få bort fördröjningen genom att klicka flera gånger på delay, inget hände. Men jag lät den stå och till slut började den köra (troligen efter en timme). Skönt att det inte var något större fel. Tack!
7 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.