Bakgrund:
Jag är medlem och kassör i en ideel företagarförening. Under många år har en av de andra företagarna (och en av grundarna) i föreningen utformat olika trycksaker åt föreningen.
Hans företag jobbar med sånt här och det har varit logiskt att han har gjort jobben. Ett tag satt han även som ordförande i föreningen.
För jobben har han tagit betalt av föreningen. det finns inga skrivna avtal om några av jobben utan allt har skett muntligt. Är osäker på om det finns styrelsebeslut på att han ska göra jobben men oavsett är det inte betalningen i sig som är stötestenen, den är skälig för arbetet.

Nu är detta företaget på väg att flytta från trakten och därför vill föreningen ha ut originalen för att kunna fortsätta använda samma format och utseende i framtiden. Det är olika broschyrer och häften.
Företagaren menar då att han har upphovsrätt på allt och vill därför inte lämna ut några filer till föreningen.

Vad gäller egentligen här? Finns det någon enkel praxis att luta sig emot?
Framförallt broschyren som är på ca 60 sidor är inte så kul att göra om från början.
 
altaxis altaxis skrev:
Bakgrund:
Jag är medlem och kassör i en ideel företagarförening. Under många år har en av de andra företagarna (och en av grundarna) i föreningen utformat olika trycksaker åt föreningen.
Hans företag jobbar med sånt här och det har varit logiskt att han har gjort jobben. Ett tag satt han även som ordförande i föreningen.
För jobben har han tagit betalt av föreningen. det finns inga skrivna avtal om några av jobben utan allt har skett muntligt. Är osäker på om det finns styrelsebeslut på att han ska göra jobben men oavsett är det inte betalningen i sig som är stötestenen, den är skälig för arbetet.

Nu är detta företaget på väg att flytta från trakten och därför vill föreningen ha ut originalen för att kunna fortsätta använda samma format och utseende i framtiden. Det är olika broschyrer och häften.
Företagaren menar då att han har upphovsrätt på allt och vill därför inte lämna ut några filer till föreningen.

Vad gäller egentligen här? Finns det någon enkel praxis att luta sig emot?
Framförallt broschyren som är på ca 60 sidor är inte så kul att göra om från början.
Ni har två problem. Även om ni äger upphovsrätten så har han kanske inte en skyldighet att förse er med original eller kopior.

Sedan är frågan är sedan om det ens är upphovsrätt på verken. Jag är osäker på om bara grafisk layout har verkshöjd, men har han också skrivit texterna, tagit bilderna, utformat logotyperna osv. så har det nog det.

Upphovsrätten tillfaller skaparen och kan genom avtal tillfalla arbetsgivaren eller kunden. Nästa fråga är då vad som är avtalat och vad som är brukligt.

Eftersom trycksakerna är avsedda att användas bara av er organisation hade jag hävdat att det är det brukliga.

Jag hade även kontrollerat hans företags standardvillkor till kunder.

Vad som skrevs när han fakturerade är viktigt då det kan visa vad som avtalats.
 
Har ni betalt honom personligen för arbetet eller har han fakturerat från sitt företag?
 
redarn redarn skrev:
Ni har två problem. Även om ni äger upphovsrätten så har han kanske inte en skyldighet att förse er med original eller kopior.

Sedan är frågan är sedan om det ens är upphovsrätt på verken. Jag är osäker på om bara grafisk layout har verkshöjd, men har han också skrivit texterna, tagit bilderna, utformat logotyperna osv. så har det nog det.

Upphovsrätten tillfaller skaparen och kan genom avtal tillfalla arbetsgivaren eller kunden. Nästa fråga är då vad som är avtalat och vad som är brukligt.

Eftersom trycksakerna är avsedda att användas bara av er organisation hade jag hävdat att det är det brukliga.

Jag hade även kontrollerat hans företags standardvillkor till kunder.

Vad som skrevs när han fakturerade är viktigt då det kan visa vad som avtalats.
I fallet med broschyren har han inte skapat några loggor eller så utan det handlar om layout av en besöksguide där texter och bilder kommer från deltagande företag. Det enda som jag spontant kommer på att han gjort är kartan med de deltagande företagen.
På fakturan stod det ”design/layout/tryck” ”besöksguide enligt ök”

Ev har han i föreningens begynnelse skapat en logga men den tvistas det inte om.

Får undersöka vad han har som standardavtal.
 
C cotillion skrev:
Har ni betalt honom personligen för arbetet eller har han fakturerat från sitt företag?
Han har fakturerat från sitt företag.
 
altaxis altaxis skrev:
I fallet med broschyren har han inte skapat några loggor eller så utan det handlar om layout av en besöksguide där texter och bilder kommer från deltagande företag. Det enda som jag spontant kommer på att han gjort är kartan med de deltagande företagen.
På fakturan stod det ”design/layout/tryck” ”besöksguide enligt ök”

Ev har han i föreningens begynnelse skapat en logga men den tvistas det inte om.

Får undersöka vad han har som standardavtal.
Ren grafisk formgivning brukar inte omfattas av upphovsrätt men jag har inga särskilt tunga källor på det. Kartan gör det kanske, är den mer som en målad bild (ja) eller en vanlig karta skapad av någon annan med snyggt placerade textetiketter (nej)?

Det du kanske vill söka efter är termer som "grafisk formgivning originalitet". Även upphovsrättslagens inledande paragraf är en utgångspunkt.

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning eller grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar gälla även förberedande designmaterial för datorprogram.
Lag (1994:190).
"layout av andras tester och bilder" är alltså inte "ett litterärt eller konstnärligt verk".

Edit. och ganska ruttet beteende mot en ideell förening man redan fått betalt av.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.