Vi bor i ett hus från ca1850, med en alle' med lindar från ca 1900.
Vi har bott här sen 2010 och fått slamtömning varje år.
I år fick vi att Vafab skulle komma under oktober månad. Dom kom sista dagen på månaden. Vi sitter och äter lunch när han kommer nerbackande, för att sedan lägga i växel och åka härifrån utan tömning?!
Han åker till grannen och tömmer, och min man frågar honom varför han inte tömde vår.
Det är för trång passage och du får göra ny grusad väg åt oss, är svaret. Han åker härifrån utan att tömma. Vi får meddelande från Vafab, att vi får betala bomkörning (fastän vi är hemma?!)
Ni får såga ner träd i alle'n. Det ska vara 3,5 m fritt bredd och 4 m fritt uppåt.
Dom menar att vi ska kapa hela allé n plus göra en ny väg.
Enligt länsstyrelsen så är alléer Biotopskydd ande efter 20 år.
Hur ska man göra???
Vi har bott här sen 2010 och fått slamtömning varje år.
I år fick vi att Vafab skulle komma under oktober månad. Dom kom sista dagen på månaden. Vi sitter och äter lunch när han kommer nerbackande, för att sedan lägga i växel och åka härifrån utan tömning?!
Han åker till grannen och tömmer, och min man frågar honom varför han inte tömde vår.
Det är för trång passage och du får göra ny grusad väg åt oss, är svaret. Han åker härifrån utan att tömma. Vi får meddelande från Vafab, att vi får betala bomkörning (fastän vi är hemma?!)
Ni får såga ner träd i alle'n. Det ska vara 3,5 m fritt bredd och 4 m fritt uppåt.
Dom menar att vi ska kapa hela allé n plus göra en ny väg.
Enligt länsstyrelsen så är alléer Biotopskydd ande efter 20 år.
Hur ska man göra???
Det finns några alternativ:
- Ny väg till uppställningsplats för slamtömningsfordonet.
- Införskaffa sugledning som läggs ut till en uppställningsplats för slamtömningsfordonet.
- Flytta slamavskiljaren till en plats som är mer anpassad för slamtömning.
- Ny väg till uppställningsplats för slamtömningsfordonet.
- Införskaffa sugledning som läggs ut till en uppställningsplats för slamtömningsfordonet.
- Flytta slamavskiljaren till en plats som är mer anpassad för slamtömning.
Hur brett är det mellan träden?
Måste han verkligen backa, ser ju ut som ni har plats att vända på framför huset?
Enligt hemsidan för något som hete VafabMiljö och handlar om slamtömning gäller följande, bla. att bilen inte ska behöva backa.
Kan du gräva ned ett förlängningsrör till en lämpligare plats.
(edit: tvåa på en del av detta, till min ursäkt så letade jag efter rätt citat)
Måste han verkligen backa, ser ju ut som ni har plats att vända på framför huset?
Enligt hemsidan för något som hete VafabMiljö och handlar om slamtömning gäller följande, bla. att bilen inte ska behöva backa.
Enligt deras broschyr "Råd och regler för enklare tömning av enskilt avlopp" (https://vafabmiljo.se/wp-content/uploads/2020/09/Rad-och-regler-for-enskilt-avlopp_2020.pdf)Regler för slamtömning
Bomkörning
- Brunnslock som måste lyftas får väga max 15 kilo. Lock som skjuts får väga max 35 kg. Locket eller tömningsanordningen får inte vara övertäckt.
- Uppställningsplatsen, där slambilen kopplar på slangen, får inte ligga på ett backkrön eller i en kurva och ska vara trafiksäkert utformad.
- Bilvägen fram till uppställningsplatsen ska ha fri höjd på 4,7 meter. Bredden ska vara minst 3,5 meter och bärigheten minst 26 ton.
- Avståndet mellan slambilens uppställningsplats och brunnens/tankens anslutningspunkt ska vara max 10 meter. Nivåskillnaden får inte överstiga 6 meter.
- Det ska finnas utrymme för slambilen att vända samt komma till och från tömningsstället utan att behöva backa.
- Chauffören bedömer om fordonet måste placeras så att det krävs extra slang.
- Håll vägen snö- och halkfri på vintern.
Bomkörning debiteras om slambilen har kört till fastigheten men inte kommer fram till brunnen av någon anledning som kommer an på fastighetsägaren, eller om Arbetsmiljöverkets regler inte följs. Avgift för bomkörning se rubriken Avgifter längst ner.
Slamtömning kan utebli om vägen inte uppfyller kraven eller om det saknas en ordentlig vändplats.
Kan du gräva ned ett förlängningsrör till en lämpligare plats.
(edit: tvåa på en del av detta, till min ursäkt så letade jag efter rätt citat)
Vad är fri bredd i allén idag? Om det är 3m brett upp till 4m så är det inget problem att ta sig in.
Är allén mindre så hade jag nog funderat på att anlägga ytterligare väg. Det kan ju inträffa att man behöver få hjälp av tex räddningstjänsten och då är det ju bra om dom tar sig fram.
Är allén mindre så hade jag nog funderat på att anlägga ytterligare väg. Det kan ju inträffa att man behöver få hjälp av tex räddningstjänsten och då är det ju bra om dom tar sig fram.
Tack, dom bestämmelserna känner jag väl till. Min fråga är om dom har rätt att kräva, man ska såga ner Biotopskydde träd. Även om man sågar ner dom så ska högstubbarna stå kvar i en allé, om de inte utför särskild fara för egendomredarn skrev:
Hur brett är det mellan träden?
Måste han verkligen backa, ser ju ut som ni har plats att vända på framför huset?
Enligt hemsidan för något som hete VafabMiljö och handlar om slamtömning gäller följande, bla. att bilen inte ska behöva backa.
Enligt deras broschyr "Råd och regler för enklare tömning av enskilt avlopp" ([länk])
Kan du gräva ned ett förlängningsrör till en lämpligare plats.
(edit: tvåa på en del av detta, till min ursäkt så letade jag efter rätt citat)
Jag vet inte exakta måttet. Det är trångt, när min man backade ner med bulkbilen vek han in speglarnaUlla-Maria Olofsdotter skrev:
Jag förstår att du upplever de ändrade kraven som orättvisa men här hamnar du fel i tanken. Entreprenören har inga synpunkter på era alléträd och det är ert ansvar att följa biotopskyddet och miljöbalken. Det är inte kommunens eller dess upphandlade entreprenörs ansvar.Ulla-Maria Olofsdotter skrev:
Ni får helt enkelt ordna med uppställningsplatsen för slamtömningen så att den fungerar. Annars får ni ingen slamtömning. Och ser ni inte till att tömning kan ske regelundet så får ni till slut ett föreläggande om att åtgärda detta från kommunens miljönämnd. Åtgärdar ni inte detta så får ni förbud att släppa ut avloppsvatten.
(Eller så var det bara en vresig slamtömmare som har fel i sak angående er utfart. Men jag håller med om att vägen ser illa skött ut och farlig för tunga och höga fordon, när grusade ni senast?)
Det är en skyddad mur längs allmänna vägen och stenstolpar i passagen, så vi är väldigt begränsade att skapa en ny vägP Mattiaz skrev:
Den första åtgärden är då att mätaUlla-Maria Olofsdotter skrev:
Den andra att kontrollera huruvida det går att anordna en vändplats så de inte behöver backa.
Den tredje att kontrollera om ni kan installera en sugledning till lämplig parkering innan allén.
Den fjärde, om det är mindre än 3,5m, och inte går att installera en sugledning, är att kontakta Vafab med informationen att Länsstyrelsen inte vill/låter er ta ner träden och och att den skyddade muren inte tillåter en rimlig väg. Fråga sedan om det finns någon annan möjlighet att lösa slamtömningen. Rent teoretiskt går det så klart att montera utrustning på en vanlig släpkärra. De kan mycket väl ha eller känna till en speciell entreprenör som kan lösa det hela.
Kravet om tömning är troligtvis ett villkor i tillståndet för ert enskilda avlopp. Kontrollera detta tillstånd och lägg upp texten.
Anledningen att mäta är att i alla kommande kontakter och efterforskningar kommer en konkret måttuppgift hjälpa, inte att det nödvändigtvis överbevisar chaufförens bedömning.P Mattiaz skrev:
