79 034 läst ·
231 svar
79k läst
231 svar
Skilsmässa tvinga sälja huset
Njae, så enkelt är det inte. Det är sagt tidigare i tråden att man kolla mer den dagen då bodelning faktisk görs. Det kan ju lätt dra ut i tiden om man inte kommer överens om huset ska värderas, det skall hittas lägenheter mm mm.Peter2400 skrev:
Ett annat exempel som är intressant juridiskt - dvs vad gäller.
Den ene maka/en har noll på alla konton, ev lite sparpengar på 15 000.
Den andre maka/en har varit intresserad av aktier, varit en aktiv trejder, och haft lite tur, kanske Bitcoin, valutor eller någon annan raket så portföljen var 2 000 000 vid "brytpunkten". När beskedet kom att den andre ville skiljas så blev det kaos och fokus på känslor mm och intresset för att bevaka portföljen försvann i skilsmässodepression i flera månader etc etc. Under tiden tappar då denna portfölj 30% i värde, och när bodelningen skall skrivas på så är aktierna bara värda 1 400 000. Skall den ändå tas upp med värdet vid brytpunkten, och h*n skall stå för "förlusten" på 600k?
Innehavet går på brytdatumet, även om värderingen inte gör det. Så inkomster efter det datumet räknas inte in.
Du fokuserar för mycket på värdet av tillgångarna. Brytpunkten gäller visst.N NiBaBaD skrev:Njae, så enkelt är det inte. Det är sagt tidigare i tråden att man kolla mer den dagen då bodelning faktisk görs. Det kan ju lätt dra ut i tiden om man inte kommer överens om huset ska värderas, det skall hittas lägenheter mm mm.
Ett annat exempel som är intressant juridiskt - dvs vad gäller.
Den ene maka/en har noll på alla konton, ev lite sparpengar på 15 000.
Den andre maka/en har varit intresserad av aktier, varit en aktiv trejder, och haft lite tur, kanske Bitcoin, valutor eller någon annan raket så portföljen var 2 000 000 vid "brytpunkten". När beskedet kom att den andre ville skiljas så blev det kaos och fokus på känslor mm och intresset för att bevaka portföljen försvann i skilsmässodepression i flera månader etc etc. Under tiden tappar då denna portfölj 30% i värde, och när bodelningen skall skrivas på så är aktierna bara värda 1 400 000. Skall den ändå tas upp med värdet vid brytpunkten, och h*n skall stå för "förlusten" på 600k?
Man äger fortfarande halva huset oavsett hur värdet på det förändras.
Detsamma gäller aktier och bitcoins, man äger hälften av dem också. Men värdet kan givetvis variera.
Ja så vill jag förstå att det är tänkt att fungera, och visserligen skulle det ju teoretiskt kunna gå åt andra hållet också, men aktier är ju aktier, de har ju sällan ett fast värde så som pengar på banken. Lagen gör det enkelt och säga "brytdagen", men låt säga en drabbad helt tappar det i 4-6 månader och värdet kan skena (åt båda håll) om man inte aktivt bevakar. Lagstiftaren kan väl inte tro att alla som blir "drabbad" av att h*n vill skiljas, är cool-lung och säljer av aktier dagen efter till likvida medel tills allt är klart. Så funkar det ju inte i realiteten.D Daniel 109 skrev:
Läste du ens vad jag skrev?
Jo, men vad sker enligt dig om man skriver bodelning i december om värdet då sjunkit till 1.4M och var 2.0M på brytdagen.D Daniel 109 skrev:
Skall den som hade portföljen sälja alla akter o betala 700k + 600k/2 till den andra make/an av realiserbara medel som inte finns längre? Dvs få behålla 400k och betala 1M.
Har inget hänt i portföljen så delar man helt enkelt på värdet vid bodelningen. Har det spekulerats efter bodelningen blir det luddigare vilket värde som ska användas.
Klicka här för att svara